نشست پایانی بریکس پلاس؛ سران کشور‌ها چه گفتند؟

15:40 - 03 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۳۳۵
نشست پایانی بریکس پلاس؛ سران کشور‌ها چه گفتند؟
نشست سران بریکس در بریکس پلاس بر تقویت چندجانبه‌گرایی، ادغام اعضای جدید گروه و رسیدگی به چالش‌های منطقه‌ای متمرکز است.

خبرگزاری میزان - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست پایانی اجلاس سران بریکس در بریکس پلاس، گفت که این گروه گسترده ارزش خود را ثابت کرده و فرصتی برای گفت‌وگوی مستقیم و باز بین اعضای انجمن و دوستان و شرکا فراهم می‌کند.

پوتین با بیان اینکه انتظار دارد در این نشست گفت‌وگوی سازنده‌ای انجام شود، گفت: وضعیت خاورمیانه و مسائل مربوط به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ها در دستور کار است. 

رئیس‌جمهور روسیه گفت: گذار به نظم جهانی عادلانه‌تر به راحتی پیش نمی‌رود؛ رشد آن ازسوی نیرو‌هایی که عادت به تفکر و عمل در منطق سلطه بر همه چیز دارند، کند می‌شود.

ولادیمیر پوتین همچنین با اشاره به جنگ اوکراین، گفت: اوکراین که برای ایجاد تهدید‌های حیاتی علیه امنیت روسیه مورد استفاده قرار گرفته و می‌شود یکی از این نمونه‌ها است. در همین حال، منافع حیاتی و نگرانی‌های مشروع ما درمورد تضییع حقوق روسی‌زبانان نادیده گرفته می‌شود و هدف فعلی آن‌ها تحمیل شکست استراتژیک به روسیه است.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز طی سخنانی در این نشست، گفت که کشور‌های بریکس باید نقشی پیشرو در اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی جهانی ایفا کنند.

شی اظهار کرد: ما باید نیروی اصلی توسعه مشترک باشیم، فعالانه مشارکت داشته باشیم و اصلاحات نظام حکمرانی اقتصادی جهانی را هدایت کرده و همچنین در قرار دادن توسعه در راس برنامه‌های اقتصادی و تجاری بین‌المللی سهیم باشی.

رئیس‌جمهور چین همچنین گفت: چین همیشه از کشور‌های جنوب جهانی و از پیوستن این کشور‌ها به فعالیت‌های بریکس حمایت خواهد کرد.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت که پکن خواستار آتش‌بس جامع در نوار غزه و جلوگیری از گسترش جنگ به لبنان است. 

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در جریان سخنرانی خود، گفت که کشورش از کار مجمع بریکس پلاس قدردانی می‌کند و فکر می‌کند که لازم است بیشتر تعاملات این انجمن با موسسه‌های مالی بین‌المللی انجام شود.

السیسی اضافه کرد: تداوم همکاری و رایزنی بین کشور‌های در حال توسعه به‌منظور حفظ اثربخشی نظام بین‌المللی چندجانبه و مقاومت جمعی در برابر تلاش‌ها برای تحمیل سیاست‌های یک‌جانبه مهم است.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی که در این نشست حضور داشت، گفت که آفریقای جنوبی از جنگی که رژیم صهیونیستی به‌راه انداخته نگران بوده و آن را نسل‌کشی خواند.

سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند گفت که دهلی از گسترش درگیری در خاورمیانه نگران بوده و اضافه کرد که رویکرد حل‌وفصل درگیری‌ها باید عادلانه باشد. 

جایشانکار اظهار کرد: پیامد‌های انسانی و مادی تشدید بیشتر درگیری‌ها واقعا جدی است؛ هر رویکردی باید منصفانه و بادوام باشد. 

عبدالله بن زاید آل نهیان، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه امارات نیز در جریان این نشست، گفت که امارات خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه و دسترسی بی‌قیدوشرط به مردم این باریکه به کمک‌های بشردوستانه شده است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس هم که از دیگر حاضران در نشست بریکس پلاس بود، گفت که مینسک آمادگی کامل خود را برای عضویت کامل در بریکس تایید می‌کند.

لوکاشنکو اضافه کرد: بلاروس همچنین ظرفیت‌هایی را در زمینه هوافضا توسعه داده و آماده است تا در اجرای طرح ایجاد ماهواره‌های بریکس مشارکت کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت که آنکارا به اهداف بریکس برای ایجاد نظم جهانی عادلانه و روابط تجاری اعتقاد دارد. 

اردوغان اضافه کرد: ترکیه از موسسان بسیاری از سازمان‌های منطقه‌ای است. ما یکی از اعضای گروه ۲۰ هستیم. 

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت: سازوکار‌های همکاری ما با بسیاری از کشور‌ها هر روز در حال توسعه است؛ ما مصمم هستیم که گفت‌وگوی خود را با خانواده بریکس بهبود بخشیم. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *