رئیس کل دادگستری استان کردستان: مدیریت و نظارت صحیح قضات، سبب کاهش موجودی پرونده‌های شعب می‌شود

12:22 - 03 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۳۰۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کردستان: مدیریت و نظارت صحیح قضات، سبب کاهش موجودی پرونده‌های شعب می‌شود
رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: کاهش موجودی پرونده‌های شعب و همچنین کاهش پرونده‌های معوق و مسن مورد تاکید جدی دستگاه قضایی استان است و قضات باید با مدیریت و نظارت صحیح بر شعب تحت تصدی خود، از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

خبرگزاری میزان - با حضور رئیس کل دادگستری استان کردستان، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب سنندج، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و قضات دادگاه بدوی و دادسرای مرکز استان، نشستی با موضوع چالش‌ها و راهکار‌های ارتقای کمی و کیفی دادرسی‌های قضایی با محوریت برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری استان کردستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در نشست با قضات دادگاه بدوی و دادسرای مرکز استان کردستان، اظهار کرد: قضات و کارکنان اداری دادگستری در خدمت رسانی در برابر خداوند متعال و مردم مسئولیت شرعی دارند.

وی بر لزوم دقت در نگارش آرای قضایی با زبان عامه فهم توسط قضات تاکید کرد وگفت: ارتقای معلومات قضایی قضات با تکیه بر مطالعه و آموزش، توجه به ادله و مستندات موجود در پرونده‌ها در کنار مشورت با همکاران قضایی قبل از صدور احکام، موجبات اتقان آرای قضایی را بدنبال خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان کردستان بیان کرد: قضات باید قرار‌های تامین متناسب با اتهام انتسابی صادر کنند و در این راستا محاکم نیز با حساسیت ویژه‌ای آرای قضایی صادر نمایند تا عدالت به درستی اجرا شود.

وی خطاب به قضات دادسرا و محاکم سنندج بر لزوم رعایت سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌های قضایی تاکید کرد و گفت:کاهش موجودی پرونده‌های شعب و همچنین کاهش پرونده‌های معوق و مسن مورد تاکید جدی دستگاه قضایی استان است و قضات باید با مدیریت و نظارت صحیح بر شعب تحت تصدی خود، از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان با اشاره به هدفمند شدن طرح پایش زندان‌های استان، تاکید کرد: مقرر شده تا این طرح هر سال یکبار در زندان‌های استان انجام شود و تمامی زندانیان توسط قضات پایش شوند.

وی تاکید کرد: استفاده موثر قضات از مجازات‌های جایگزین حبس با محوریت خدمات عمومی و آسیب‌های اجتماعی، سبب کاهش این گونه آسیب‌ها در جامعه می‌شود و همچنین قضات باید در موارد استحقاق از ارفاقات قانونی در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها استفاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی همچنین بر لزوم توجه به حقوق عامه و دقت و دغدغه مندی قضات در رسیدگی به پرونده‌های اراضی ملی و منابع طبیعی استان تاکید کرد.

همچنین در این نشست، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب سنندج و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گزارشی از عملکرد و اقدامات حوزه‌های تحت تصدی خود را ارائه دادند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *