گفت‌وگو|

فرزام: زمان بیشتری داشتم بهترین نتیجه تاریخ روئینگ را می‌گرفتیم/ مربی خارجی تراز اول باید شرایط زیرساختی ایران را بپذیرد

8:45 - 03 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۲۶۴
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
فرزام: زمان بیشتری داشتم بهترین نتیجه تاریخ روئینگ را می‌گرفتیم/ مربی خارجی تراز اول باید شرایط زیرساختی ایران را بپذیرد
سرمربی تیم ملی روئینگ گفت: هرجایی که احساس کنم می‌توانم موثر باشم و زمان بگذارم قطعاً همکاری‌ام با فدراسیون روئینگ را ادامه خواهم داد.

افشین فرزام در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد اخیر تیم ملی قایقرانی روئینگ ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا که با کسب ۲ مدال طلا، ۳ نقره و یک برنز همراه بود اظهار داشت: نکات متعددی درباره عملکرد تیم ملی روئینگ در رقابت‌های قهرمانی آسیا وجود دارد که هر کدام به نوبه خود حائز اهمیت هستند و اگر بخواهم نتایج این دوره را با ادوار قبلی مقایسه کنیم، باید یادآور شوم از سال ۲۰۱۹ هر کدام از دختران و پسرانی که زیر نظرم اعزام شده‌اند همواره با مدال برمی‌گشتند و خوشبختانه در این دوره هم تمام نفرات اعزامی موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ شدند تا همانند ۵ سال گذشته با دست پر از رقابت‌های قهرمانی آسیا به کشور برگردیم.

سرمربی تیم ملی روئینگ درمورد عملکرد تک‌تک قایقرانان در مسابقات قهرمانی آسیا، گفت: اگر هم بخواهیم تک به تک نتایج پاروزنان اعزامی را بررسی کنیم باید اشاره کنم که امیرحسین محمودپور برای نخستین بار موفق به کسب مدال نقره قهرمانی آسیا شد چرا که در ادوار قبلی تا کسب مدال برنز پیش رفته بود. همچنین برای نخستین بار در قایق دو نفره سبک وزن موفق به کسب مدال طلای آسیا شدیم چرا که در ادوار گذشته هیچ وقت در این ماده قهرمان نشده بودیم. ضمن اینکه زینب نوروزی و کیمیا زارعی در ادوار قبلی حضورشان در رقابت‌های آسیایی تا عنوان سومی ماده خود پیش رفته بودند، اما در این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا به مدال ارزشمند طلا رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: در قایق تک نفره سبک وزن بانوان هم موفق شدیم مدال طلای ایران را که از سال ۲۰۱۶ تثبیت کرده‌ایم را تکرار کرده و در این بخش قدر‌ت‌مان را به رقبا دیکته کنیم. فاطمه مجلل هم در اولین تجربه حضورش در قایق سنگین وزن توانست کار بزرگی انجام دهد و به نخستین مدال نقره خود در رقابت‌های قهرمانی آسیا دست پیدا کند، زیرا نخستین حضور فاطمه مجلل در قایق سنگین وزن به رقابت‌های کسب سهمیه المپیک برمی‌گردد که آنجا هم به مدال برنز دست یافته بود و اگر مجلل را ۱۰ روز بیشتر در تمرینات زیر نظر داشتم، می‌توانست حریف چینی‌اش را از پیش رو بردارد و قهرمان آسیا شود. 

فرزام اصافه کرد: درخصوص قایق ۴ نفره هم باید تاکید کنم با توجه به حضور قایقران روسی در ترکیب تیم ازبکستان، سطح کیفی رقابت‌های قهرمانی آسبا از بازی‌های آسیایی هانگژو هم بالاتر بود، اما خوشبختانه توانستیم مدال نقره دوره قبل را تکرار کنیم. باتوجه به زمان کمی که در اختیار داشتم و برخلاف اردو‌های پیش از رقابت‌های قهرمانی آسیا در ادوار قبلی، این بار برخی از ملی‌پوشان فقط ۵-۶ هفته در اختیار داشتم.

وی با تاکید بر زمان کم در اختیارش برای برگزاری اردو‌ها و تمرینات گفت: برای نمونه فاطمه مجلل، چون او از رقابت‌های زیر ۲۳ سال برگشته بود، ۵-۶ روزی از نظر بدنی دچار افت شده بود و از همین رو تنها یک هفته برای رساندنش به آمادگی زمان داشتم و بدون شک اگر زمان بیشتری داشتیم، طلای آسیا را کسب می‌کرد. محمودپور هم با اینکه به مدال ارزشمند نقره رسید، اما اگر مقداری بیشتر زیر نظرم تمرین می‌کرد می‌توانست به قهرمانی برسد چرا که تا ۲۰۰ متر پایانی از رقیبش پیش بود.

فرزام در واکنش به اظهارات اخیر در خصوص انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی روئینگ، اظهار کرد: به نظرم اگر فدراسیون روئینگ بتواند یکی مربیان تراز اول و رزومه‌دار جهان را به عنوان سرمربی به ایران بیاورد، می‌تواند اتفاق خوبی برای روئینگ کشورمان باشد و امیدوارم این اتفاق به زودی عملی شود. قطعا یکی از موضوعات حائز اهمیت در استخدام مربی خوب خارجی آنست که آن مربیان شرایط زیرساختی و امکانات رشته روئینگ در ایران را قبول کند و بتواند فعلا با همین زیرساخت‌ها همکاری کند. باتوجه به جایگاه روئینگ ایران مسلما مربیان سطح پایین با هر شرایطی حاضر به قبول هدایت تیم ایران هستند، اما مربیان بزرگ به دلیل رزومه خوب‌شان شرایط خاصی برای عقد قرارداد دارند و ریز و درشت امکانات، زیرساخت‌ها و حتی بودجه فدراسیون هم برایشان مهم است تا اعتبارشان خدشه دار نشود.

وی تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مربیان بزرگ و تراز اول برای قبول سرمربیگری موضوع اعزام‌هاست چراکه مربیان بزرگ اکثرا در کاپ‌های جهانی دست به انتخاب نفرات مدنظرشان در تیم‌های ملی می‌زنند، زیرا ضمن این که کشور‌ها امکان اعزام ۴-۵ نفر در هر ماده دارند، در این رقابت‌ها شرایط استاندارد و برابری برای رقابت وجود دارد و حکم رقابت‌های انتخابی را دارد.

فرزام در پایان در مورد احتمال ادامه همکاریش با فدراسیون روئینگ، گفت: صحبت خاصی با من برای قبول پست خاصی در بخش فنی یا قسمت‌های دیگر نشده، اما با توجه به تعصبی که به ملی‌پوشان و روئینگ ایران دارم، هرجایی که احساس کنم می‌توانم موثر باشم و زمان بگذارم قطعا همکاریم با فدراسیون روئینگ را ادامه خواهم داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *