تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های علمی و آموزشی بین سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و پژوهشگاه قوه قضاییه امضا شد

15:37 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۱۹۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های علمی و آموزشی بین سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و پژوهشگاه قوه قضاییه امضا شد
سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و پژوهشگاه قوه قضاییه در رابطه با موضوعات علمی، آموزشی و پژوهشی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

خبرگزاری میزان_ در راستای نیل به اهداف عالیه قضایی و تعالی قوه قضاییه و با عنایت به رسالت مهم تلاش در جهت رفع نیاز‌های علمی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق گسترش ارتباط، همکاری، همفکری، شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی، پژوهشی، آموزش و اجرایی طرفین و بهره‌گیری از آن‌ها و در راستای سند تحول قوه قضاییه، تفاهمنامه همکاری بین سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و پژوهشگاه قوه قضاییه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و جمعی از معاونین و مسئولان این دو نهاد امضا شد.

بر پایه این گزارش؛ هدف از امضای این تفاهمنامه هم‌افزایی سازمان یافته، توسعه و تعمیق همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی با در نظر گرفتن تمامی امکانات طرفین اعم از اطلاعات تجربی و تخصص، نیروی انسانی و پشتیبانی عنوان شده است.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح: اگر به دنبال امنیت و تعالی نظام هستیم، باید به سلامت و اقتدار نیرو‌های مسلح اهمیت دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح کشور در این مراسم با تاکید بر لزوم توجه به اهمیت جایگاه و سلامت نیرو‌های مسلح در کشور، اظهار کرد: اگر به سلامت نیرو‌های مسلح توجه نشود به امنیت کشور خدشه وارد خواهد شد.

وی افزود: انحراف نیرو‌های مسلح از معیار، می‌تواند مساوی با نابودی یک ملت و حکومت باشد. از این رو اگر به دنبال امنیت و تعالی نظام هستیم، باید به سلامت و اقتدار نیرو‌های مسلح اهمیت بدهیم. البته بحمدلله نیروهای مسلح ما مکتبی بوده و از سلامت بالایی برخوردارند.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح کشور تصریح کرد: فرمانده معظم کل قوا بر جایگاه حساس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تاکید دارند و دلیل آن را سر و کار داشتن با نیروهای حافظ امنیت کشور می دانند.

وی یادآور شد: ما مکلف به صیانت از نیرو‌های مسلح هستیم و در این خصوص یکی از کارهای اساسی پیشگیری از وقوع جرم است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید فراوان دارند و البته بحمدالله در این موضوع با ۲۶ سال برگزاری جلسات متعدد پیشگیری پیشتاز بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان بیان کرد: البته در راستای بند پنجم اصل ۱۵۶ قانون اساسی امیدورام با امضای این تفاهمنامه گام‌های مؤثرتری در راستای پیشگیری از وقوع جرم در این حوزه برداریم.

وی در رابطه با آموزش ضابطان که یکی از مفاد این تفاهمنامه است، گفت: بدون کمک دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌ها و دادستان کل کشور نمی‌توانیم در امر آموزش ضابطان موفق باشیم چرا که این افراد ضابط عام هستند و بیشتر ارتباطشان با  دادستان‌های  عمومی و انقلاب است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه: سازمان قضایی نیروهای مسلح نقش تنظیم‌گری در ایجاد عدالت در جامعه دارد

حجت‌الاسلام المسلمین مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در این آیین با اشاره به اهمیت و جایگاه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در قانون اساسی، اظهار کرد: کارکرد این سازمان نقش مهمی در ایجاد احساس عدالت در بین مردم دارد چرا که این سازمان نقش تنظیم‌گری در ایجاد عدالت در جامعه ایفا می‌کند.

وی افزود: یکی از کاستی‌هایی که در راستای اصل ۱۷۲ با آن مواجه هستیم این است که در حال حاضر اطلس جرایم نظامی در کشور نداریم. اگر بخواهیم به عنوان اولین اقدام مشترک کاری را انجام دهیم، ابتدا باید بر اساس داده‌هایی که در سازمان وجود دارد اطلس جرایم نظامی کشور را تدوین کنیم تا با توجه به سیما و پراکندگی جرایم نظامی در استان‌ها و مناطق مختلف کشور و همچنین آمار و نوع این جرایم ارتکابی، اقدامات و برنامه‌های مناسبی را در زمینه پیشگیری از این جرایم به انجام برسانیم. 

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است را از مواردی دانست که در تدوین این یادداشت تفاهم همکاری به آن توجه شده و تصریح کرد: در بند ۲۶ این برنامه که مربوط به اصل حقوقی و قضایی است بر ارتقای سطح علمی و اخلاقی ضابطان تاکید شده است که نیاز است در این زمینه کار مدون و هدف‌مند انجام شود.

وی یادآور شد: به دلیل پیچیدگی‌ها و مشغله‌های کاری ضابطان، نیاز است که قوه قضاییه ورود جدی به موضوع ارتقای علمی ضابطان قضایی داشته باشد؛ بنابراین با یک برنامه‌ریزی اصولی می‌توان یک سطح آموزشی بالاتر از آموزش‌هایی که ضابطان به طور معمول می‌بینند برای آنان در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی ارتقای سطح اخلاقی ضابطان را از دیگر موارد مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در کشوری که معتقد به آموزه‌های اسلام ناب محمدی (ص) است باید به موضوعات اخلاقی در همه سطوح اهمیت بیشتری داده شود و در این رابطه باید آموزش‌های اخلاقی در همه نهاد‌ها و رئوس اجرایی کشور مورد توجه قرار گیرد. 

وی با اشاره به جشنواره آرای برتر قضایی که با همکاری سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، عنوان کرد: در بخش اتقان آرا باید فعالیت‌های جدی‌تری را صورت دهیم. جدای از بحث آرا، امسال باید به موضوع آسیب‌شناسی آرا توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه بر لزوم پیوند مسائل فقهی و حقوقی با مسائل نظامی تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی جای خالی یک گروه فقه نظامی و حقوق نظامی در کشور خالیست چرا که مباحث زیادی در فقه وجود دارد که با مباحث نظامی در ارتباط است و نیاز است که این مباحث به بدنه نظامی کشور تزریق شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: اخبار قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *