مجتمع دادگاه‌های صلح در مرکز استان کرمان راه‌اندازی شد

9:32 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۹۹۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مجتمع دادگاه‌های صلح در مرکز استان کرمان راه‌اندازی شد
مجتمع دادگاه‌های صلح مرکز استان کرمان با حضور مرکز شورای حل اختلاف کشور، مدیرکل امور استان‌های معاونت اول قوه قضاییه، نماینده، ولی فقیه در استان، رئیس کل دادگستری دادستان مرکز استان و جمعی از مسئولان قضائی؛ مجتمع دادگاه‌های صلح در کرمان افتتاح شد.

خبرگزاری میزان- مجتمع دادگاه‌های صلح مرکز استان کرمان با حضور رئیس مرکز حل اختلاف کشور، مدیرکل امور استان‌های معاونت اول قوه قضاییه، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، رئیس کل دادگستری استان کرمان و جمعی از مقامات قضایی استان کرمان راه اندازی شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان:بالغ بر ۱۲ هزار پرونده در دادگاه‌های صلح استان کرمان ثبت شده است

رئیس کل دادگستری استان کرمان در آیین افتتاح مجتمع دادگاه‌های صلح مرکز استان کرمان ضمن اشاره به راه اندازی ۵۳ شعبه دادگاه صلح در این استان، گفت: تاکنون در دادگاه‌های صلح استان بیش از ۱۲ هزار و ۷۸۰ پرونده ثبت شده و در حال رسیدگی است و حدود چهار هزار پرونده نیز با صدور آرای قضایی، مختومه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی افزود: به منظور راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در استان کرمان، برای ۶۵ نفر از قضات ابلاغ صادر شده است.

وی با اشاره به این مطلب که پس از مدتی پیگیری شاهد افتتاح مجتمع دادگاه‌های صلح در مرکز استان هستیم، گفت: با افتتاح دادگاه‌های صلح در مرکز استان، کار افتتاح این دادگاه‌ها در سراسر استان به سرانجام رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: با تصویب قانون جدید شورا‌های حل اختلاف، مرجع قضایی دیگری در محاکم بدوی تحت عنوان دادگاه صلح در قانون پیش بینی شده و این دادگاه‌ها در کشور و استان کرمان راه اندازی شده است.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان نیز در این آیین گفت: در حال حاضر مجتمع حقوقی با ۱۷ شعبه، دادگاه کیفری ۲ با ۱۰ شعبه، دادگاه انقلاب با ۳ شعبه، دادگاه خانواده با ۶ شعبه و دادگاه صلح با ۱۷ شعبه در مرکز استان کرمان فعال هستند.

اکبر مختاری با اشاره به آغاز فعالیت شورا‌های حل اختلاف در ابتدای دهه ۸۰، اظهار کرد: اصلاح قانون شورا‌های حل اختلاف، راه‌اندازی دادگاه‌های صلح انجام شد و در کنار این دادگاه ها، شورا‌های حل اختلاف نیز فعالیت خواهند داشت.

وی ضمن بیان این مطلب که تاکنون ۳۰ شعبه شورا‌های حل اختلاف در مرکز استان به پرونده‌ها رسیدگی می‌کردند، گفت: قانونگذار با حذف شورا‌های حل اختلاف رائی، مقرر نموده که تمامی پرونده‌هایی که تاکنون در شورا‌های حل اختلاف رسیدگی می‌شده است، تعدادی از پرونده‌هایی که به صورت طرح مستقیم در دادگاه کیفری دو رسیدگی می‌شدند، تعدادی از پرونده‌های حقوقی و تعدادی از پرونده‌های خانواده در دادگاه‌های صلح رسیدگی شود.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که براساس برآورد‌های انجام شده، در مرکز استان نیاز به راه اندازی ۳۹ شعبه دادگاه صلح وجود دارد، گفت: تا کنون زمینه راه اندازی ۱۷ شعبه فراهم شده است.
رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان خاطرنشان کرد: در کنار دادگاه‌های صلح، شورا‌های حل اختلاف صلحی فعالیت خواهند داشت و در حوزه صلح وسازش اقدام می‌کنند.

نماینده، ولی فقیه و امام جمعه کرمان در این آیین ضمن تاکید بر این مطلب که جایگاه صلح در نحوه رسیدگی به پرونده‌ها تا به نتیجه رسیدن آن‌ها در کشور خالی بوده است، تاکید کرد: در دستورات دینی امر به صلح شده ایم و باید در حد توان اختلافات مردم را کم کرده و دل‌های مردم را به هم نزدیک کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی اظهار کرد: تجربه بسیار خوبی در حوزه صلح و سازش در جامعه ما وجود دارد لذا امروز یکی از اموری که پشتوانه شرعی و تجربی دارد، راه اندازی دادگاه‌های صلح است و امیدواریم که به زودی شاهد اثرات راه اندازی این دادگاه‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم که دادگاه‌های صلح از موفق‌ترین دادگاه‌ها در کشور از نظر کمیت و کیفیت باشند.

شایان ذکر است؛ ضمن راه اندازی ۵۳ شعبه دادگاه صلح در استان کرمان، بیش از ۱۲ هزار و ۷۸۰ پرونده ثبت شده و در حال رسیدگی است و حدود چهار هزار پرونده نیز با صدور آرای قضایی، مختومه شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *