گفت‌وگو|

آخرین اخبار تلوزیون از زبان پیمان جبلی/ از بازگشت مهران مدیری و عادل فردوسی‌پور تا انحصار در تولید مجموعه‌های نمایشی

7:55 - 01 آبان 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۶۸۷
آخرین اخبار تلوزیون از زبان پیمان جبلی/ از بازگشت مهران مدیری و عادل فردوسی‌پور تا انحصار در تولید مجموعه‌های نمایشی
رئیس رسانه ملی از بازگشت هنرمندان با رعایت موازین و هنجارهای صدا و سیما خبر داد.

خبرگزاری میزان - درست وقتی سخن از تحول بنیادین در سیاست‌های صدا وسیما به میان آمد، انتظار گشایش در همه سطوح و بازگشت اعتماد و اقبال عمومی به تلویزیون بیش از پیش پر رنگ شد.

مهران مدیری، عادل فردوسی‌پور‌، علی ضیا، احسان علیخانی و… چهره‌های سرشناسی بودند که طی سالیان گذشته به نحوی از تلویزیون رفتند. همین مهم سبب شد تا میزان مخاطبان رسانه ملی با افت چشمگیری مواجه شود.

حالا اما سخن از بازگشت چهره‌هایی است که مدت‌ها خبری از آن‌ها در قاب تلویزیون نبود. یکی از پرحاشیه‌ترین این بازگشت‌ها، دعوت از رضا رشیدپور برای اجرای سری جدید «سیم آخر» بود که با واکنش تند محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» روبه‌رو شد به طوری که مجری شبکه ۲ به سیم آخر زد و حجت را تمام کرد که تلویزیون یا جای من است یا جای فلانی.

پس از اینکه جنجال‌ها درباره بازگشت رشیدپور بالا گرفت، این مجری اعلام کرد از اجرای این برنامه انصراف می‌دهد، چرا که حضورش به جای آنکه سبب‌ساز نشاط و یا امید باشد، دستمایه‌ تشویش ذهن مخاطب و تشدید دوقطبی‌های غم‌انگیز خواهد شد.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما بارها اعلام کرده بود که «درِ رسانه ملی به روی همه باز است» در حالی که حسین شاهمرادی مدیر شبکه ۴ در برنامه «جام‌جم» سخن از نام‌هایی چون سروش صحت، مهران مدیری، رامبد جوان و احسان علیخانی به میان آورده و گفته بود «این‌ها هیچ کدام از تلویزیون حذف نشده‌اند و به خاطر نظام نُطق‌کشی و تفتیش عقاید روشنفکری، جرئت نمی‌کنند در تلویزیون کار کنند»؛ موضوعی که بعدها توسط رئیس سازمان صداوسیما نیز تلویحا تایید شد.  

جبلی مدعی شده بود: قطعاً بخشی از چهره‌ها به دلیل فشارهایی که به لحاظ روانی و همان عبارتی که مدیر شبکه ۴ استفاده کرده، به آنها وارد شده به ما گفته‌اند با تلویزیون همکاری نمی‌کنند، البته دلایل مختلف دیگری هم وجود دارد، بخشی مالی و بخشی هم شاید به این دلیل که فعلاً در شرایط همکاری نیستند.

محسن برمهانی، معاون سیما نیز چندی پیش در حاشیه بازدید از پشت صحنه سریال «چرخ گردون» در جمع خبرنگاران گفته بود: تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سال‌ها موفقیت کسب کردند، جزو سرمایه‌های صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرف نظر نمی‌کند و در حال مذاکره با همه آن‌هاست.

معاون سیما گرچه هیچ نامی را عنوان نکرد اما نوید شگفتانه‌ای برای عید نوروز را داد.

در همین زمینه فرصت را مݝتنم شمردیم تا چند و چون ماجرا را از زبان نفر شماره یک تلویزیون جویا شویم.

پیمان جبلی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری میزان بیان کرد: درِ رسانه ملی به روی همه هنرمندانی که بخواهند به مردم خدمت کنند، باز است. حتی در عمل نیز بارها این موضوع را اثبات کرده‌ایم.

وی افزود: همه کسانی که علاقه‌مند باشند با رعایت اولویت‌های فرهنگی و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی رسانه ملی که رسانه مردم است، تصمیم به فعالیت بگیرند و حضور داشته باشند، ما نیز استقبال می‌کنیم.

جبلی ادامه داد: در ترکیب بازیگرانی که در مجموعه‌های نمایشی حضور پیدا می‌کنند و حتی در عوامل تولید آثار از قبیل کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها و همچنین در مجریان و برنامه‌سازان مشاهده می‌کنید که ما محدودیتی قرار ندادیم و چهره‌های مختلفی برنامه‌سازی می‌کنند و یا در تدارک برنامه‌سازی هستند.

رئیس صداوسیما تاکید کرد: در رسانه ملی آنچه مهم است، رعایت هنجارهای فرهنگی و اجتماعی است که رسانه ملی باید به آن پایبندی داشته باشد.

جبلی در بخش دیگری از اظهاراتش به تمرکز مجموعه‌های نمایشی در مرکز سیمرغ اشاره کرد و گفت: مرکز سیمرغ با هدف سلب حق تولید از شبکه‌ها راه اندازی نشده است. بلکه سیمرغ با هدف راه‌اندازی و احیای ساختارهایی که سال‌های سال در صداوسیما مغفول مانده بود و مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود، تشکیل شده است؛ به مانند سیتکام، تله تئاتر، تله فیلم و… که در دوره‌هایی می‌توانست مخاطبان بسیار خوبی داشته باشد. در واقع مرکز سیمرغ برای احیای این ساختارها راه‌اندازی شده است.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه بعضی از برنامه‌های بزرگ تلویزیونی در مرکز سیمرغ تولید می‌شود، تصریح کرد: شبکه‌هایی که علاقه‌مند باشند، برنامه‌های تولیدی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

جبلی ادامه داد: بار شبکه‌ها برای تولید مجموعه‌هایی از قبیل سیتکام‌ها و تله فیلم‌ها و تله تئاترها و برنامه‌های تلویزیونی با توافق شبکه‌ها و مرکز سیمرغ به سیمرغ محول می‌شود، البته با نظارت شبکه‌ای که قرار است برنامه را پخش کند.

وی تاکید کرد: فقط تولید مجموعه‌های نمایشی سیما فیلم را از شبکه‌ها تفکیک کردیم و تولید آنها را در اختیار سیما فیلم قرار دادیم، به نوعی اکنون سیما فیلم متولی تولید مجموعه‌های نمایشی است‌.

متولی اصلی تلوزیون جمهوری اسلامی ایران در خاتمه افزود: غیر از مجموعه‌های نمایشی هم شبکه‌ها مشغول تولید هستند و هم یک بخشی را برای احیای ساختارهای فراموش شده و نیز کشف استعدادهای جوان در مجموعه سیمرغ تدارک دیده‌ایم.

انتهای پیام/

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *