تصمیم‌گیری مستقیم ۳۵۰ هزار مودی مالیاتی برای تخصیص مالیات‌های پرداختی خود در پروژه‌های زیرساختی کشور

16:15 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۶۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تصمیم‌گیری مستقیم ۳۵۰ هزار مودی مالیاتی برای تخصیص مالیات‌های پرداختی خود در پروژه‌های زیرساختی کشور
کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تخصیص منابع مالیاتی توسط ۳۵۱ هزار مودی مالیاتی و تخصیص ۱۲ همت معادل یک درصد کل درآمد‌های مالیاتی در این روش آغازی بر مسیر جدید حکمرانی مالیاتی مردمی است؛ گفت: دولت با توانمندسازی مودیان برای اظهارنظر مستقیم در مورد نحوه مصرف درآمد‌های مالیاتی خود، فرهنگ مشارکت، شفافیت و اعتماد را بهبود می‌بخشد.

ارسلان محمدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با میزان در رابطه با مسیر جدید حکمرانی مالیاتی مردم در کشور ما با طرح نشان‌دار کردن مالیات گفت: یکی از اتفاقات مهم در زمینه تحول در نظام مالیاتی کشور، مسئله مشارکت دادن مردم در فرآیند تخصیص مالیات مبتنی بر طرح نشان‌دار کردن مالیات بوده است که در مرداد و شهریور سال جاری به سرانجام رسید و از این پس، مالیات‎دهندگان به روش هوشمند امکان تخصیص کامل منابع خود را در پروژه‌های تعیین شده توسط خود مودیان در سرتاسر کشور خواهند داشت. این رویکرد جدید موجب حاکمیت مردمی در تخصیص مالیات توسط خود مالیات دهندگان شده است که تحولی راهگشا در حوزه نظام مالیاتی کشور و بخش عمومی اقتصاد است. این مدل جدید به مودیان مالیاتی این امکان را می‌دهد تا در نحوه خرج کردن درآمد‌های مالیاتی پرداختی خود نظر مستقیم داشته باشند و به آن‌ها احساس مالکیت و کنترل بر تخصیص منابع را می‌دهد که به این ترتیب یک سیستم حکمرانی شفاف و پاسخگو را ایجاد می‌کند که زمینه‌ساز شفافیت و افزایش تمکین مالیاتی نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح نشان‌دار کردن مالیات نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در رویکرد سنتی از بالا به پایین در فرآیند مالیاتستانی و همچنین تخصیص مالیات است، جایی که تا پیش از اتخاذ این رویکرد جدید مردمی، تصمیم‌گیری‌ها در مورد تخصیص منابع مالیاتی توسط مقامات دولتی بدون مشارکت مردم انجام می‌شد. دولت با دادن قدرت اختیار به مودیان جهت تخصیص منابع مالیاتی پرداختی خود، زمینه را برای ایجاد اعتماد بین دولت و شهروندان ایجاد کرده است که منجر به بهبود وضعیت مالیات‌ستانی و درک صحیح‌تر مردم از کارکرد‌های مالیات خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با اثرگذاری بر تغییر دید مردم نسبت به مالیات با طرح نشان‌دار کردن مالیات گفت: یکی از مزایای کلیدی طرح نشان‌دار کردن مالیات این است که به مودیان اجازه می‌دهد تا تأثیر مستقیم پرداخت‌های مالیاتی خود را بر توسعه زیرساختی کشور در سریع‌ترین زمان ممکن ببینند. پروژه‌های انتخاب شده در طرح نشان‌دار کردن مالیات پروژه‌های با درصد پیشرفت فیزیکی بالا و موردنیاز مردم بوده است که با تامین مالی مستقیم ۱۳۲۳ پروژه در این طرح، مردم به شکل ملموس و واقعی نتایج پرداخت مالیات خود را ببینند که این مالیات‌ها زمینه‌ساز توسعه زیرساختی کشور و بهبود دسترسی مردم به خدمات مختلف شده است. خود ببینند. این حس عاملیت و مشارکت در بهره‌برداری از یک زیرساخت ملی یا استانی منجر به افزایش مشارکت مدنی نیز خواهد شد که در آن مودیان نتایج ملموس مشارکت جمعی خود را برای پروژه عمومی مشاهده می‌کنند.

محمدی ادامه داد: علاوه بر این، با توانمند ساختن مودیان برای اولویت بندی و تخصیص مالیات پرداختی خود به پروژه‌های انتخابی خود فرد، دولت می‌تواند هزینه‌های خود را بهتر با نیاز‌ها و ترجیحات مردم نیز هماهنگ کند. این رویکرد از پایین به بالا برای بودجه‌بندی تضمین می‌کند که منابع به سمت پروژه‌هایی هدایت می‌شوند که از نظر جامعه مهم‌ترین آن‌ها هستند و منجر به استفاده کارآمدتر و مؤثرتر از بودجه عمومی می‌شود. همچنین این روش نیز مسیر جدیدی برای تحقق عدالت مالیاتی است، زیرا مردم برای تخصیص مالیات پرداختی خود، بیشتر به پروژه‌های شهر‌های با محرومیت بیشتر خواهند پرداخت و یک مسیر دیگر برای سال آتی به این شکل است که از هر پروژه تعریف شده در ذیل طرح نشان‌دار کردن مالیات، یکی از اهالی محلی منطقه انجام پروژه به ایجاد یک صفحه در زمینه تبیین اهمیت و ضرورت‌های پروژه منجر به اطلاعات کامل به مودیان شود تا مودیان نیز بسته به نیاز پروژه مربوطه و اهمیت آن و تحقق بیشتر عدالت اجتماعی، منابع مالیاتی پرداختی خود را تخصیص دهند.

وی با اشاره به نتایج طرح نشان‌دار کردن مالیات در افزایش شفافیت و تمکین مالیاتی اظهار داشت: موفقیت طرح نشان‌دار کردن مالیات در سال اول اجرا و تخصیص منابع مالیاتی توسط ۳۵۱ هزار مودی مالیاتی و تخصیص ۱۲ همت معادل یک درصد کل درآمد‌های مالیاتی در این روش آغازی بر مسیر جدید حکمرانی مالیاتی مردمی است که نشان از سطح بالای مشارکت مودیان مالیاتی در این روش دارد و یک حرکت رو به جلو در جهت مردمی‌سازی فرآیند‌های مالیاتی کشور است و شفافیت بیشتر و همچنین تمکین مالیاتی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

محمدی کارشناس اقتصادی در پایان گفت: تحقق حکمرانی مردمی در تخصیص مالیات توسط خود مودیان در طرح نشان‌دار کردن مالیات گامی مهم به سوی یک مدل جدید از تعامل بین مردم و حاکمیت به شکل مشارکتی تر، پاسخگوتر و مؤثرتر است. دولت با توانمندسازی مودیان برای اظهار نظر مستقیم در مورد نحوه مصرف درآمد‌های مالیاتی خود، فرهنگ مشارکت، شفافیت و اعتماد را بهبود می‌بخشد و خروجی راهبردی این روش جدید تحقق عدالت بیشتر و تمکین مالیاتی بهتر و همچنین کاهش فرار مالیاتی خواهد شد و افزایش اطلاعات از مصارف مالیات در کنار مشارکت مردم در فرآیند تخصیص مالیات، زمینه‌ساز تغییر و اصلاح نظام مالیاتی به نفع مردم خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: مالیات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *