۱۲ هزار اعمال قانون برای خودروهای دودزا در پایتخت
خبرگزاری میزان - به گزارش خبرگزاری پلیس، سردار سید ابوالفضل موسوی پور گفت: در برخورد باخودروهای دودزا با ۳ موضوع دودزایی، نقص فنی و معاینه فنی، روبه رو هستیم.
این مقام انتظامی با بیان اینکه سلامت فنی خودرو و معاینه فنی وسایل نقلیه هم از نظر ایمنی خودرو و تصادفات و هم از نظر آلایندگیهای زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۱۲ هزار دستگاه از خودروهای دودزا اعمال قانون شده اند که این آمار نسبت به سال گذشته که ۹ هزار و ۷۱۲ مورد بوده، ۲۰ درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: در شش ماهه سال ۱۴۰۳ تعداد ۹۵ هزار و ۳۶۵ مورد اعمال قانون در رابطه با نقص فنی خودروها داشته ایم که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطر نشان کرد: ایجاد گشت مشترک، تست کنار معابر، معاینه فنی خودروهای سنگین، استقرار تیمها در بزرگراههای مهمی، چون آزادگان و اخذ تست آلایندگی از خودروهای دودزا و ابطال معاینه فنی خودروهای فاقد شرایط از دیگر اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا میباشد.
سردار موسوی پور، بیان داشت: ۹ میلیون موتورسیکلت وخودرو در تهران تردد میکنند که ۳۵۰ هزار خودرو فقط از آزادراه تهران کرج تردد دارند، همچنین روزانه ۲۱ میلیون سفر در شهر تهران داریم.
وی افزود: مصرف سوخت موتورسیکلتها ۲ برابر میانگین جهانی است، این در حالی است که ۹۰ درصد از موتورسیکلتهایی که در شهر تردد میکنند فرسوده هستند، البته مصرف سوخت روزانه موتور طی یکسال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
سردار موسوی پور گفت: بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در پیک موتوری در شهر تهران فعالیت دارند که تصمیم داریم به سراغ آنها رفته و طرح ایمنی و سلامت را در خصوص آنها اجرایی کنیم که البته ادارات و سازمانها خیلی در این مهم میتوانند به پلیس راهور کمک کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: چهار و نیم میلیون موتورسیکلت در تهران تردد میکنند، که حدود ۹۰ درصد از آنها فرسوده هستند و اگر بخواهیم به درصد تعداد موتورسیکلتها به نسبت کل ایران اشاره داشته باشیم باید بگوییم که ۳۰ درصد از کل موتورسیکلتها در شهر تهران در حال تردد هستند.
سردار موسوی پور افزود: به گفته کارشناسان بیشترین حجم آلودگی هوا در شهر تهران مربوط به «منابع متحرک آلاینده» یعنی موتورسیکلت و خودروهای سبک و سنگین در حدود ۸۲ درصد است که سهم خودروهای سواری نزدیک به ۴۰ درصد و موتورسیکلتها هم حدود ۲۱ درصد و مابقی برای سایر خودروها است.
وی ادامه داد: من معتقدم باید طرحی برای تعویض موتورسیکلتهای فرسوده با نو اجرایی گردد تا هم جان مردم از حوادث حفظ شود و هم میزان آلودگی هوا کاهش یابد.
این مقام انتظامی در پایان به مالکان خودروها و موتورسیکلتها و به رانندگان توصیه داشت که بحث آلودگی هوا را در شهر تهران جدی بگیرند و حتما نسبت به معاینه فنی دورهای وسایل نقلیه خود اهتمام ورزیده و هر چند وقت یکبار و در فواصل منظم نسبت به تعمیر و بررسی وضعیت آلایندگی موتورسیکلت اقدام و از سالم بودن احتراق و دودزا نبودن آن مطمئن شوند تا شهری سالم و قابل سکونت داشته باشیم.
انتهای پیام/