از «فتحی شقاقی» تا «اسماعیل هنیه» و «یحیی السنوار»؛ دیدگاه رهبران فلسطینی درباره دوگانه سازش و مقاومت

15:21 - 28 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۳۱۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
از «فتحی شقاقی» تا «اسماعیل هنیه» و «یحیی السنوار»؛ دیدگاه رهبران فلسطینی درباره دوگانه سازش و مقاومت
شیخ عبدالله شامی سخنگوی اسبق جهاد اسلامی با تأکید بر دستاورد نداشتن سازش با دشمن اظهار می‌دارد: انتفاضه یک مرحله تاریخی از حیات ملت فلسطین است. ملت فلسطین آگاه، انقلابی و فداکار است.

خبرگزاری میزان - پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ شهادت یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس و طراح عملیات طوفان الاقصی در صفوف مقدم درگیری با رژیم صهیونیستی بار دیگر مبارزه الهام‌بخش رهبران مقاومت فلسطین را آشکار ساخت. مقاومتی که نه تنها در انفعال، انزوا و دستورات اداری رهبران خلاصه نمی‌شود بلکه بیشتر و پیشتر از مجاهدان و رزمندگان در عرصه میدان جلوه می‌نماید. اما این فرآیند محصول سال‌ها آزمون و خطای رهبران فلسطینی در دوگانه سازش و مقاومت است؛ تا جایی که پیشگامان این عرصه انتفاضه‌های فلسطینیان را پیش‌برنده‌تر از مذاکرات سیاسی بی‌حاصل و ساده‌اندیشانه می‌دانند.

به بهانه شهادت یحیی السنوار این یادداشت به بازخوانی اجمالی نظرات رهبران فلسطینی درباره دوگانه سازش و مقاومت می‌پردازد. 

شهید فتحی شقاقی دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین درباره ضرورت مقاومت می‌گوید: انتفاضه یک نوع معجزه الهی است که به واسطه یک ملت زنده انجام می‌گیرد. انتفاضه به عنوان یکی از مراحل جهاد مردم فلسطین برای دستیابی به آزادی و استقلال ادامه دارد. حتی دشمنان نیز امروزه یقین کردند که انتفاضه تا تحقق یک راه‌حل سیاسی ادامه خواهد یافت. ملت ما عصاره هفتاد سال تجربه مبارزاتی را در انتفاضه نشان داد.

عبدالعزیز رنتیسی عضو هیئت موسس جنبش حماس با اشاره به ضرورت عبرت‌آموزی نسل جدید از تاریخ مبارزات ملت فلسطین معتقد است: مذاکرات به صلاح ملت فلسطین نیست و هیچ ثمری ندارد و عقب‌نشینی از اصول است. انتفاضه راه صحیح را به مردم فلسطین نشان داد و توجه آن‌ها را به سوی اسلام جلب کرد. انتفاضه روحیه دشمن ستیزی و کینه‌توزی نسبت به دشمن را زنده کرد و یک آموزش عملی برای جوانان بود تا یاد بگیرند چگونه با دشمن اشغالگر مقابله کنند.

شیخ عبدالله شامی سخنگوی اسبق جهاد اسلامی با تأکید بر دستاورد نداشتن سازش با دشمن اظهار می‌دارد: انتفاضه یک مرحله تاریخی از حیات ملت فلسطین است. ملت فلسطین آگاه، انقلابی و فداکار است. خطاست که کسی گمان کند با تبعید جمعی از مردم فلسطین، انتفاضه تمام خواهد شد. چنانکه می‌بینیم عملیات اخراج فلسطینیان نتیجه عکس برای رژیم اشغالگر داشته و موجب تشدید انتفاضه شده است. اکثریت مردم باور ندارند که مذاکرات صلح به نتیجه و دستاوردی برسد.

شیخ سید برکه از اعضای اصلی جهاد اسلامی درباره ثمرات انتفاضه مردم فلسطین می‌گوید: انتفاضه، رژیم صهیونیستی را در یک بن‌بست سیاسی و امنیتی قرار داده است. انتفاضه آن نقابی را که اسرائیل در جلوی صورتش گذاشته بود، به کنار زد. نقاب دموکراسی و توجه به حقوقو بشر و این نقاب و این پوسته دموکراسی با سنگ انتفاضه شکست. من معتقدم که مرحله بعد از گفت‌وگوها، آخرین مرحله سقوط است، که دیگر بعد از آن سقوطی متصور نیست و خاتمه مرحله شکست‌های دولت‌های عربی خواهد بود که ما آن را کمال نابودی نامگذاری کرده‌ایم.

در این میان شیخ حامد البیتاوی خطیب اسبق مسجدالاقصی معتقد است: مذاکرات صلح ما را به اهدافمان نمی‌رساند. اسرائیل در این مذاکرات و با این طرح صلح فعلی به منافعی می‌رسد که آن منافع را با جنگ‌هایی که علیه اعراب و مسلمانان داشته، با آن نمی‌رسید. اسرائیل به خوبی می‌داند که این حرکت مبارک انتفاضه تحت تاثیر حرکت اسلامی است. او می‌خواهد حرکت اسلامی را خاموش کند و براندازد.

همچنین شیخ عبدالعزیز عوده رهبر معنوی جهاد اسلامی فلسطین در این زمینه می‌گوید: اسرائیل با مذاکره وقت پیدا می‌کند، زمان به دست می‌آورد و کار‌های جدیدی هم در اراضی اشغالی انجام می‌دهد. در این گفتگو چیزی عاید مسلمانان نخواهد شد. امروزه بر مسلمانان واجب است که نیرو و توان واقعی کسب کنند. خداوند راه را مشخص کرده است؛ طی مسیر جهاد با عزت و یا شهادت.

علاوه بر این شهید اسماعیل هنیه رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در گفتگوی خود با العالم درباره گره زدن تصمیمات داخلی به تصمیم طرف‌های خارجی می‌گوید: جای هیچ توجیهی وجود ندارد تصمیمی که با منافع عالی مردم فلسطین در تضاد باشد، گرفته شود، هر جا که منفعت مردم و آرمان ما اقتضا کند، باید تصمیم گرفته شود. گره زدن تصمیمات داخلی به تصمیم طرف‌های خارجی و یا معادلات خارجی و جناحی راهی نیست که ما را به اهداف و آرمان ملی فلسطین برساند، بلکه باعث می‌شود ما در گمراهی و بلاتکلیفی سیاسی باقی بمانیم. باید تصمیماتی که در جریان وقوع انقلاب‌ها و جنبش‌های آزادی‌بخش ملی گرفته می‌شود مستقل و در جهت منافع ملت باشد، نه در راستای منافع دیگری. طبعا اگر تصمیمات اصلی و رسمی فلسطین تحت فشار‌های خارجی گرفته شود، روی اوضاع داخلی فلسطین تاثیر منفی می‌گذارد.

او در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: زمانی که رژیم اشغالگر اسرائیل بدون دادن تاوان تصمیم به تجاوز می‌گرفت، گذشته است. مقاومت امروز این آمادگی را دارد که به رژیم اشغالگر پاسخ و به حیات خود ادامه دهد.

در آخرین موضع‌گیری‌های فرماندهان مقاومت فلسطین؛ سخنان مجاهد شهید یحیی السنوار وجود دارد که درباره ضرورت مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی می‌گوید: ما چاره‌ای جز دفاع از مردم خود با همین سلاح‌های ساده نداریم. چه کار دیگری می‌توانیم بکنیم؟ جز اینکه پرچم سفید را بالا ببریم؟! اما ما پرچم سفید را بالا نمی‌بریم. آیا این پذیرفتنی است که ما بی هیچ تلاش و اعتراضی، در برابر چشمان جهانیان کشته شویم برای اینکه بگویند که این‌ها قربانیان با اخلاقی بودند؟ این مطلقا غیرممکن است و ما با هر چه در توان داریم از مردممان دفاع می‌کنیم. ما مجبوریم با هرچه در اختیار داریم از ملت خود دفاع کنیم و این چیزی است که در اختیار داریم چکار کنیم، آیا تسلیم شویم؟ خیر ما هرگز تسلیم نخواهیم شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *