گزارش|

موسیمانه فرشته نجات استقلال می‌شود؟/ آفریقایی کارنامه‌دار تکه گمشده پازل آبی‌پوشان

0:40 - 28 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۱۵۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
موسیمانه فرشته نجات استقلال می‌شود؟/ آفریقایی کارنامه‌دار تکه گمشده پازل آبی‌پوشان
باشگاه استقلال سرانجام پس از چندین هفته کش‌وقوس‌ها بعد از قطع همکاری با نکونام پس از شکست در هفته هشتم لیگ برتر سرمربی خارجی خود را معرفی کرد.

خبرگزاری میزان - آسمان آبی استقلال غرق در اشک و اندوه هوادارانی شده که عاشقانه برای تشویق تیمشان به ورزشگاه می‌آیند و مدت زیادی است که با آرامش به خانه برنمی‌گردند. طی سالیان گذشته مدیران زیادی به استقلال آمدند و واژه‌ای به نام ثبات هیچگاه در باشگاه یافت نشد.

تغییرات در استقلال به یک عادت تبدیل شده و در هر فصل یک چهره جدید در رأس کادرفنی آبی‌پوشان حضور دارد. طلسمی که باعث شده حتی موفق‌ترین مربی هم در این باشگاه مدت زیادی ماندگار نشود. طی تاریخچه ۷۹ ساله باشگاه استقلال مربیان زیادی آمدند و رفتند که اگر بخواهیم کسانی که شعار «حیا کن، رها کن» شنیدند را نام ببریم تعدادش از انگشتان ۲ دست هم بیشتر می‌شود. در این میان مربیان خارجی از جمله نفراتی بودند که همواره دوران خوبی را در باشگاه استقلال ساختند.

ظهور فرشته نجات در آسمانِ آبی تهران؛ پیتسو پازِل گمشده شهریاری و سمیعی؟!

تا کنون ۹ مربی خارجی هدایت آبی‌پوشان را از بدو تأسیس باشگاه تاکنون برعهده گرفته‌اند. زرادکو رایکوف، ولادیمیر جکیچ، یوگنی سکوموروخوف، لئونید بیلفسکی، رولند کخ، میک مک درموت، وینفرد شفر، آندره‌آ استراماچونی و ریکاردو ساپینتو تا به اینجا سرمربیان خارجی استقلال بودند.

شروع فصل بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال ایران برای آبی‌پوشان ذره ذره رو به تباهی رفت. جواد نکونام که اولین قربانی این اتفاق بود با عملکرد نه‌چندان خوبش به سرعت مورد غضب هواداران قرار گرفت و خیلی زود کاسه صبر مدیران و مالک باشگاه لبریز شد؛ تا اینکه این سرمربی پیش از شروع هفته هفتم لیگ برتر استعفا داد و از هدایت این تیم کنار رفت.

ظهور فرشته نجات در آسمانِ آبی تهران؛ پیتسو پازِل گمشده شهریاری و سمیعی؟!

گشت و گذار سران باشگاه استقلال مدت زیادی به طول کشید و گزینه‌های مختلفی روی میز قرار گرفتند که هرکدام به دلیلی کنسل می‌شد. با آغاز هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران و شکست سنگین آبی‌پوشان مقابل ذوب‌آهن، بالاخره سران باشگاه استقلال برگ برنده خود را رو کردند و پیتسو موسیمانه، مرد آفریقایی را به عنوان سرمربی جدید آبی‌پوشان انتخاب کردند. خبری که تا حد زیادی به سرعت هجمه‌ها علیه مدیریت را کنترل کرد و شهریاری و سمیعی که متحمل فشار زیادی بودند از این فشار خارج شدند.

موسیمانه را می‌توان یکی از موفق‌ترین سرمربیان آفریقایی قرن ۲۱ در رده باشگاهی دانست. او که در دوران بازی خود ۴ بار برای تیم ملی آفریقای جنوبی به میدان رفته، پس از ۶ سال حضور در باشگاه سوپراسپورت این کشور به عنوان سرمربی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، تبدیل به یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی آفریقای جنوبی شد و در جام جهانی ۲۰۱۰، به عنوان دستیار کارلوس آلبرتو پریرا روی نیمکت تیم میزبان نشست. پس از ناکامی پریرا در جام جهانی ۲۰۱۰، موسیمانه به عنوان سرمربی تیم ملی آفریقای جنوبی انتخاب شد و در دو سال حضور خود، عملکرد خوبی نداشت و نتوانست جواز حضور در جام ملت‌های ۲۰۱۲ آفریقا را کسب کند.

ظهور فرشته نجات در آسمانِ آبی تهران؛ پیتسو پازِل گمشده شهریاری و سمیعی؟!

موسیمانه پرافتخارترین مربی خارجی است که تاکنون به ایران آمده و از این حیث این مربی با قبول هدایت آبی‌پوشان در بین تمام مربیان تاریخ این تیم افتخارات فردی بسیار زیادی دارد. مربی بادانشی که تاکنون ۱۷ جام قهرمانی در ویترین افتخارات خود دارد. این مرد ۶۰ ساله آفریقایی دوران طلایی خود را از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ در تیم ماملودی سانداونز آفریقای جنوبی گذراند.

موسیمانه با این تیم چهار قهرمانی در لیگ آفریقای جنوبی، دو قهرمانی جام حذفی آفریقا جنوبی، دو قهرمانی جام ندبانک آفریقای جنوبی، یک قهرمانی لیگ قهرمانان آفریقا و یک قهرمانی سوپرجام قاره آفریقا را کسب کرده است. این افتخارات درحالی به‌دست آمده که تیم سانداونز پیش از حضور موسیمانه تنها دو بار در قرن بیست‌ویکم قهرمان آفریقای جنوبی شده بود و تنها افتخارات این تیم در سطح قاره آفریقا هم با سرمربی مورد نظر استقلال به‌دست آمده است.

او از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سرمربی تیم ملی کشورش بود و سپس هدایت ماملدوی ساندوانز کشورش را برعهده گرفت و در سال ۲۰۱۶ قهرمان جام باشگاه‌های قاره آفریقا شد. او همچنین یک قهرمانی سوپر جام آفریقا را با این تیم تجربه کرد. این جدا از ۸ قهرمانی با این تیم در رقابت‌های داخلی این کشور بود.

موسیمانه سپس راهی مصر و باشگاه الاهلی این کشور شد و دو قهرمانی جام باشگاه‌های آفریقا، یک قهرمانی لیگ، یک قهرمانی حذفی، دو قهرمانی سوپر جام آفریقا را با این تیم جشن گرفت.

او همچنین موفق شد باشگاه الاهلی عربستان را دوباره به سطح اول این کشور بازگرداند و تجربه حضور در الوحده امارات و تجربه کوتاه مدتی هم با ابها عربستان داشت.

او ۵ بار مربی سال کشورش و یک بار مربی سال قاره آفریقا هم شده است.

ظهور فرشته نجات در آسمانِ آبی تهران؛ پیتسو پازِل گمشده شهریاری و سمیعی؟!

موسیمانه اولین سرمربی سیاه‌پوست استقلال است و نخستین سرمربی است که از قاره آفریقا به استقلال آمده است. تاریخ نشان داده سرمربیان خارجی در استقلال عملکرد و ذهنیت به مراتب متفاوت‌تری نسبت به مربیان ایرانی دارند. این مربی با توجه به سوابقش تفکرات هجومی زیادی دارد و به نظر می‌رسد می‌تواند ستاره‌های باشگاه استقلال را با یکدیگر هماهنگ کند.

در هر حال استقلال در نقل و انتقالات تابستانی تیمی برای قهرمانی ساخت و با خریدهای بزرگی که داشت، کمتر کسی فکر می‌کرد که اکنون به چنین جایگاهی برسد.

این مربی با ۴ دستیار کارنامه‌دار به ایران خواهد آمد و باید دید آیا موسیمانه همان تکه گمشده پازل استقلال است و می‌تواند فرشته نجات آبی‌های پایتخت از شرایط بحرانی شود یا او هم راه مربیان قبلی داخلی را در پیش خواهد گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *