شکنندگی پدافند هوایی رژیم صهیونیستی؛ استقرار تاد نقص‌ها را برطرف نمی‌کند

8:51 - 26 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۸۴۰
شکنندگی پدافند هوایی رژیم صهیونیستی؛ استقرار تاد نقص‌ها را برطرف نمی‌کند
پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نقص‌های عمده‌ای دارد و کارشناسان بر این باور هستند که استقرار سامانه تاد آمریکا این نقص‌ها را برطرف نمی‌کند.

خبرگزاری میزان – طی روز‌های اخیر و درپی شکست‌های متوالی سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در برابر حمله‌های مختلف، آمریکا تصمیم گرفت تا سامانه تاد را در اراضی اشغالی مستقر کند.

دولت آمریکا دلیل این اقدام را تقویت پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در برابر موشک‌های بالستیک عنوان کرده است.

محک سامانه تاد در اراضی اشغالی

تحلیلگران می‌گویند واشنگتن می‌خواهد این موضوع را بررسی کند که آیا سیستم تاد علیه موشک‌های بالستیک جدید مافوق صوت مفید است یا خیر.

آمریکا در آخرین دور کمک نظامی خود به رژیم صهیونیستی، سامانه دفاع موشکی تاد را به اراضی اشغالی اعزام کرده و همچنین ده‌ها نظامی را برای عملیاتی کردن این سامانه پدافندی به اراضی اشغالی فرستاد.

کمبود مهمات پدافند هوایی رژیم صهیونیستی

در عین حال، پایگاه تحلیلی فایننشال‎تایمز در گزارشی با عنوان «اسرائیل با کمبود موشک‌های دفاع هوایی دست‌وپنجه نرم می‌کند»، به موضوع استقرار سامانه تاد در اراضی اشغالی پرداخته است.

این پایگاه تحلیلی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با کمبود موشک‌های رهگیر مواجه است، تاکید کرد: آمریکا در حال تلاش برای کمک به بستن شکاف‌ها در سپر حفاظتی اسرائیل است.

دانا استرول، یک مقام ارشد سابق نظامی آمریکا، گفت: مسئله مهمات اسرائیل جدی است؛ اگر ایران به حمله احتمالی اسرائیل پاسخ دهد و حزب‌‎الله نیز به آن بپیوندد، فعالیت پدافند هوایی اسرائیل افزایش خواهد یافت، اما ذخایر آمریکا بی‌حد و حصر نیست.

پایگاه میلیتاری‌واچ مگزین، نیز می‌گوید که رژیم صهیونیستی و آمریکا در بحبوحه حمله‌های مداوم به اراضی اشغالی با کمبود‌های جدی در دفاع هوایی مواجه هستند.

براساس این گزارش، پدافند هوایی رژیم صهیونیستی با کمبود موشک‌های زمین به هوا برای شبکه پدافند هوایی خود مواجه است و ذخایر سامانه‌های برد کوتاه‌تر در اثر بیش از یک سال جنگ در جبهه فلسطین و لبنان فرسوده شده‌اند.

سامانه گنبد آهنین بیشترین موشک‌های سطح به هوا را در اراضی اشغالی مستقر می‌کند و به‌طور فزاینده‌ای تحت تاثیر حملات توپخانه‌ای ازسوی حزب‌الله قرار گرفته است.

سامانه‌های رده بالاتر شامل فلاخن داود، آرو ۳ و باراک ۸ نیز با حمله‌های مداوم موشک‌های بالستیک از یمن، ۲ حمله در مقیاس بزرگ ازسوی ایران و همچنین حمله‌های موشکی بالستیک حزب‌الله به‌طور فزاینده‌ای تحلیل رفته‌اند.

مشارکت فزاینده آمریکا در خصومت‌های جاری رژیم صهیونیستی از اواخر سال ۲۰۲۳ باعث شد که سامانه‌های موشکی زمین به هوا پاتریوت و تاد جدید به‌عنوان بخشی از افزایش گسترده‌تر حضور منطقه‌ای آن در منطقه مستقر شوند.

 این استقرار‌ها فشار فزاینده‌ای را بر روی پدافند هوایی آمریکا در سرتاسر جهان نشان داده است، با کمبود در مقادیر دارایی که به دلیل ظرفیت تولید محدود برای سیستم‌های پاتریوت و تاد و همچنین سیستم‌های دفاع هوایی ادغام‌شده در ناوشکن‌های نیروی دریایی تشدید شده است.

علاوه بر این کمک‌های مستمر سیستم‌های پاتریوت به اوکراین که همچنان در نبرد‌ها متحمل خسارت می‌شوند، عامل مهم دیگری بوده است.

استقرار یک سامانه تاد ازسوی ارتش آمریکا در اراضی اشغالی به‌وسیله تحلیلگران به‌عنوان وسیله‌ای برای تقویت سیستم دفاع موشکی رژیم صهیونیستی که به‌طور فزاینده تحلیل رفته است، تفسیر می‌شود.

شبکه این استقرار فشار فزاینده بر موجودی سیستم‌های پدافند هوایی آمریکا را بیشتر نشان می‌دهد.

توانایی محدود تاد در برابر موشک‌های دوربرد

سامانه پدافندی در برابر موشک‌های بالستیک کوتاه و میان‌برد موثر است، اما توانایی‌های محدودی در برابر موشک‌های دوربرد دارد.

ازسوی دیگر استقرار یک سامانه پدافندی تاد در در اراضی اشغالی به فشار‌های دشوار بر روی نیرو‌های دفاع هوایی ارتش آمریکا و تاخیر‌های احتمالی در نوسازی سیستم‌های دفاع موشکی آن می‌افزاید.

تعدادی از مقام‌های نظامی در مورد نگرانی‌های خود صحبت کردند، زیرا تقاضا برای سامانه‌های تاد و پاتریوت به دلیل جنگ اوکراین و تشدید تنش در اراضی اشغالی افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *