ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها

14:36 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۸۲۲
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها
ضوابط اختصاصی لازم‌الرعایه برای فروش، خرید، حمل و نگهداری به‌شکل تجاری فلزات گران‌بها (طلا، نقره و پلاتین) و گوهرسنگ‌ها در تاریخ سی‌ام تیرماه ۱۴۰۱ به تایید رئیس‌جمهور رسیده است.

خبرگزاری میزان - ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، در اجرای ماده موضوع ماده (۲) دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۳۸۸۶۴/ت ۵۲۹۷۱ هـ مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ و اصلاحیه شماره ۱۰۶۶۸۹/ ت ۵۵۶۷۹ هـ مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۴ هیئت وزیران در خصوص گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، به عنوان یکی از مصادیق کالای موضوع قاچاق، به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تایید دستگاه‌های مرتبط به عضو ستاد و به استناد مواد مذکور و نیز به استناد ماده (۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضوابط اختصاصی لازم الرعایه برای فروش، خرید، حمل و نگهداری به شکل تجاری فلزات گران‌بها و گوهرسنگ به شرح مواد ذیل تعیین می‌گردد.

ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها

فصل اول- تعاریف

ماده ۱- عبارات موجود در این مصوبه در معانی مشروح زیر به‌کار می‌رود:

الف) قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۳ /۱۰ /۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی.

ب) ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

پ) فلزات گران‌بها: طلا، نقره و پلاتین.

تبصره- اصطلاح پلاتین شامل پلاتین، ایریدیوم، اوسمیوم، پالادیوم، رودیوم و روتنیوم می‌شود.

ت) مصنوعات فلزات گران‌بها: مصنوعاتی که با تغییر در شکل و خصوصیات فلزات گران‌بهای خام و ایجاد ارزش افزوده در آن به منظور استفاده به عنوان زیورآلات، ظروف، تزیینات و صنایع هنری یا بهره‌برداری تجاری و صنعتی ساخته می‌شود.

ث) گوهرسنگ‌ها: الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد

ج) جواهرات: گوهرسنگ‌‏هایی که روی آن‌ها پرداخت صورت می‌گیرد و با فلزات گران‌بها به صورت ترکیبی مجموعه قیمتی و زینتی را شکل می‌دهند.

چ) اعضای زنجیره تأمین: کلیه اشخاصی که از مرحله تولید، ساخت یا واردات تا تحویل آن به مصرف‏‌کننده نهایی یا صادرات، در امر خرید، فروش حمل یا نگهداری کالای مشمول فعالیت می‌‍نمایند.

ح) کالای مشمول: کالای مشمول به شرح ذیل است:

گروه عنوان کالا
الف هر نوع سکه طلا در ضرب‌ها، قطع‌ها و طرح‌های مختلف
ب هر نوع شمش طلا و طلای آب شده در ابعاد، انواع، اوزان و عیار‌های مختلف و طلای شکسته
ج انواع مصنوعات طلا و جواهرات
د طلای استخراج شده از معادن کشور
هـ گوهرسنگ‌ها
و سایر فلزات گران‏بها نظیر نقره و پلاتین و مصنوعات آن‏‌ها

خ) خرید یا فروش فردایی: معاملاتی که خرید یا فروش واقعی و مبادله بین طرفین انجام نمی‌شود و صرفاً نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت احتمالی در روز‌های آتی توافق می‌شود.

فصل دوم- ضوابط فروش

ماده ۲- فروشندگان کالای مشمول ملزم به ثبت اطلاعات فروش در سامانه جامع تجارت می‌باشند.

تبصره- فروش به مصرف‌کننده نهایی صرفاً با ثبت اطلاعات توسط فروشنده تجاری بوده و نیازمند تأیید اطلاعات خرید از سوی مصرف‌کننده نهایی نیست.

ماده ۳- فروش کالای مشمول به اعضای زنجیره ‏تأمینی که مشخصات آن‌ها در سامانه جامع تجارت مورد تأیید قرار نگرفته، تخلف است.

ماده ۴- فروش فردایی هر نوع طلا یا سکه تخلف است.

تبصره- فروش آتی در بورس کالای ایران مشمول این ممنوعیت نمی‌باشد.

فصل سوم – ضوابط خرید

ماده ۵- خریداران کالای مشمول به استثنای مصرف‌کنندگان نهایی، ملزم به تأیید خرید در سامانه جامع تجارت می‌باشند. تا زمانی‌که خریدار، فروش ثبت شده به خود را در سامانه مذکور تأیید ننماید، فروش ثبت شده توسط فروشنده از حیث مقررات این مصوبه بلااثر خواهد شد.

تبصره ۱- خرید کالای مشمول که فروش آن در سامانه جامع تجارت به نام خریدار ثبت نشده است، تخلف است.

تبصره ۲- خرید از مصرف‌کننده نهایی صرفاً با ثبت اطلاعات توسط خریدار تجاری بوده و نیازمند ثبت اطلاعات فروش از سوی مصرف‌کننده نهایی نیست.

ماده ۶- صورتحساب (فاکتور) موضوع ماده (۶) دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۳۸۸۶۴/ت ۵۲۹۷۱ هـ مورخ ۹ /۱۱ /۱۳۹۵ هیئت وزیران با اصلاحات بعدی، برای کالای مشمول، سند الکترونیکی تأیید شده ماده (۲) است.

ماده ۷- خرید فردایی هر نوع طلا یا سکه تخلف است.

تبصره- خرید آتی در بورس کالای ایران مشمول این ممنوعیت نمی‌باشد.

فصل چهارم- ضوابط نگهداری

ماده ۸ (اصلاحی ۱۴۰۳)- در خصوص ضوابط این فصل صرفاً سه گروه به شرح ذیل ملزم به ثبت اطلاعات کالا‌های مشمول در سامانه جامع تجارت می‌باشند. اطلاعات ثبت شده در سامانه باید با موجودی نگهداری کننده مطابقت داشته باشد.

الف- اشخاصی که با قصد تجاری اقدام به ورود کالا‌های مشمول به کشور می‌کنند.

ب- اشخاصی که با قصد تجاری اقدام به خروج کالا‌های مشمول از کشور می‌کنند.

ج- تولیدکنندگان گروه کالایی (د) و صرفاً تولیدکنندگان شمش طلا از گروه کالایی (ب).

تبصره ۱- اشخاص فوق ملزم هستند در صورت حذف کالای مشمول، مبادرت به ثبت اطلاعات آن در سامانه جامع تجارت نمایند. تأیید نهایی اطلاعات حذف کالا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منوط به ارائه شواهد، قرائن، استاد یا مدارک مربوطه توسط مالک با نگهدارنده است.

تبصره ۲- منظور از حذف رخدادی است که مانع دسترسی به کالای مشمول شود مانند سرفت، مفقود شدن، توفیف یا ضبط به موجب حکم مراجع قضایی.

ماده ۹ (اصلاحی ۱۴۰۳)- چنانچه تا شش ماه پس از ابلاغ اصلاحات ماده (۸) این مصوبه با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (بر اساس داده‌های موجود در سامانه جامع تجارت حداکثر اشخاص مشمول این مصوبه (اشخاص موضوع فصل دوم و سوم این مصوبه)، ثبت خرید و فروش را انجام دهند. اصلاحات مذکور قطعی و در غیر این صورت اصلاحات انجام شده در ماده (۸) لغو خواهد شد.

فصل پنجم – ضوابط حمل

ماده ۱۰- در صورت حمل بین‌شهری کالای مشمول، مالک یا نگهداری کننده ملزم است اطلاعات لازم را در سامانه جامع تجارت ثبت نماید.

ماده ۱۱- حمل‌‏کننده کالای مشمول می‌‏بایست پیش از حمل بین‏‌شهری از ثبت اطلاعات لازم توسط مالک یا نگهدارنده کالا در سامانه جامع تجارت اطمینان حاصل کند. حمل کالای مشمول درصورت عدم ثبت اطلاعات موضوع ماده ۱۰ یا با اطلاعات ثبت شده مغایر با محموله، تخلف است.

فصل ششم- مقررات عمومی

ماده ۱۲- رفتار‌هایی که به موجب مواد این مصوبه تخلف محسوب شده است، مشمول ضمانت اجرا‌های مقرر در تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهد بود و مرجع صالح برای رسیدگی به تخلفات ناشی از نقض این ضوابط، شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی است.

ماده ۱۳- در کلیه موارد تخلف از ضوابط موضوع این مصوبه، در صورت تحقق قاچاق، حمل، نگهداری و یا فروش کالای قاچاق، امکان استناد به تخلف موضوع تبصره (۴) ماده (۱۸) قانون وجود نخواهد داشت.

ماده ۱۴- ضوابط مندرج در این مصوبه در خصوص خرید، فروش، حمل و نگهداری و ضمانت اجرای تخلف از آن‌ها صرفاً در مواردی که این اعمال به صورت تجاری باشد، اجراء خواهد شد.

ماده ۱۵- اشخاصی که خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالای مشمول را به قصد تجاری انجام دهند، خواه میزان آن کم باشد یا زیاد، در یک مرتبه باشد یا مراتب متعدد و یا از موارد بند‌های ماده (۱۶) باشد یا نباشد، ملزم به رعایت ضوابط این دستورالعمل هستند.

تبصره- قصد تجاری مطابق با ماده (۳) دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۳۸۸۶۴/ت ۵۲۹۷۱ هـ مورخ ۹ /۱۱ /۱۳۹۵ هیئت وزیران با اصلاحات بعدی، احراز می‌شود.

ماده ۱۶- در این مصوبه هر یک از رفتار‌های زیر در خصوص هر یک از کالا‌های مشمول، در هر صورت تجاری محسوب می‏‌شود.

الف) خرید، فروش، حمل و یا نگهداری کالای مشمول، توسط اشخاصی که یکی از رفتار‌های مذکور را در خصوص کالای مشمول حرفه خود قرارداده‌اند.

ب) مجموع کالای موضوع رفتار یا رفتار‌های خرید، فروش، حمل و یا نگهداری، در طول یک هفته یا کمتر از آن، برای کالای مشمول گروه الف به میزان حداقل ۱۰۰ عدد تمام سکه امامی یا معادل ارزش آن در خصوص سایر کالا‌های مشمول گروه الف باشد.

ج) مجموع کالای موضوع رفتار یا رفتار‌های خرید، فروش، حمل و یا نگهداری، در طول یک هفته یا کمتر از آن، برای کالا‌های گروه ب و ج، به میزان حداقل یک کیلوگرم طلای با عیار ۱۸ باشد.

د) خرید، فروش، حمل یا نگهداری برای کالای مشمول گروه د به هر میزان باشد.

هـ) مجموع کالای موضوع رفتار یا رفتار‌های خرید، فروش، حمل و یا نگهداری، در طول یک هفته یا کمتر از آن، برای کالای مشمول گروه هـ به میزان ده قیراط باشد.

و) مجموع کالای موضوع رفتار یا رفتار‌های خرید، فروش، حمل و یا نگهداری، در طول یک هفته یا کمتر از آن، برای نقره به‌میزان حداقل ارزش ۵ کیلوگرم نقره با عیار ۹۲۵ و برای پلاتین به‌میزان حداقل یک کیلوگرم پلاتین با عیار ۹۲۵ باشد.

ماده ۱۷- در صورت عدم رعایت ضوابط این مصوبه در مورد بخشی از کالای مشمولِ موضوع رفتار انجام شده، ضمانت اجرای قانونی، صرفاً در خصوص همان بخش که نسبت به آن تخلف واقع شده است، اعمال خواهد شد.

ماده ۱۸- ثبت کلیه اطلاعات موضوع این مصوبه توسط اعضای زنجیره‏ تأمین می‌بایست به صورت آنی انجام گیرد.

تبصره (اصلاحی ۱۴۰۳) - فروشندگان مصنوعات طلا دارای مجوز قانونی معتبر می‌توانند اطلاعات مربوطه را تا انتهای روز ثبت نماینده

ماده ۱۹- کلیه ضوابط مذکور در این مصوبه در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی نیز لازم‌الاجراء است.

ماده ۲۰- خرید یا فروش کالای مشمول از طریق فضای مجازی نیز مشمول رعایت ضوابط تعیین‌شده این مصوبه می‌باشد.

ماده ۲۱- رعایت مفاد این مصوبه در خصوص کالا‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و نهاد مأذون از سوی، ولی فقیه و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی است.

ماده ۲۲- بانک مرکزی ج.ا. ایران از ثبت اطلاعات تولید و موجودی سکه مستثنی بوده و جهت ثبت خرید و فروش سکه می‏‎بایست از طریق تفویض اختیار به کارگزار در سامانه جامع تجارت اقدام نماید.

تبصره – درصورت خرید و فروش بی واسطه نیز بانک موظف به ثبت اطلاعات در سامانه می‌باشد.

ماده ۲۳- در کلیه موارد تخلف از ضوابط موضوع این مصوبه، اگر کالا به مصرف‌کننده نهایی تحویل شده باشد، مرتکب به جای ضبط کالا، حسب مورد علاوه بر محکومیت به جریمه‌های مقرر، به پرداخت معادل ارزش کالا نیز محکوم می‏‌شود.

ماده ۲۴- در کلیه موارد تخلف از ضوابط موضوع این مصوبه، در صورت حصول شرایط مقرر در ماده ۷۲ قانون، حکم ماده مذکور جاری خواهد شد.

ماده ۲۵- مرجع پاسخگویی به استعلامات در خصوص تخلفات موضوع این مصوبه، سامانه جامع تجارت است. شعب رسیدگی به پرونده‌های موضوع این مصوبه مکلفند برای احراز تخلف از ضوابط موضوع این مصوبه و تعیین ارزش کالای مشمول، اطلاعات لازم را از سامانه جامع تجارت استعلام کنند.

ماده ۲۶- کالا‌های مشمول این دستورالعمل صرفاً در حوزه خرید و فروش، کالای موضوع قاچاق محسوب شده و در حوزه حمل و نگهداری از شمول ماده (۲) دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب نامه شماره ۱۳۸۸۶۴/ت ۵۲۹۷۱ هـ مورخ ۹ /۱۱ /۱۳۹۵ هیات وزیران با اصلاحات بعدی، خارج است.

ماده ۲۷- ضوابط تعیین‌شده در این مصوبه، برای گروه «الف»؛ ۲ ماه، گروه «ب»؛ ۴ ماه و گروه «ج» و «د»؛ ۶ ماه پس از ابلاغ این مصوبه و گروه «هـ» و «و»؛ با تشخیص و اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت لازم‌الاجرا خواهد بود.

ضوابط فوق در شش فصل و ۲۷ ماده، در تاریخ ۳۰ /۴ /۱۴۰۱ به تأیید رئیس‌جمهوری محترم رسید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *