رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: آماده اشتراک‌گذاری داده‌های خود در فضای هوش مصنوعی کشور هستیم

12:27 - 24 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۵۹۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: آماده اشتراک‌گذاری داده‌های خود در فضای هوش مصنوعی کشور هستیم
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: جهت آشنا شدن شرکت‌ها با فضای دادنامه امروز ۴۶ هزارو ۸۶۰ دادنامه را به صورت عمومی در درگاه ملی خود منتشر می‌کنیم و هر شرکتی که در حوزه هوشمندسازی فعالیت می‌کند، می‌تواند وارد درگاه شده و از آن استفاده کند.

خبرگزاری میزان- محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در جلسه‌ای که با حضور مدیران شرکت‌های دانش بنیان و برخی محققین در حوزه هوش مصنوعی برگزار شد، گفت: از سوی مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی و در برنامه هفتم توسعه موضوع هوش مصنوعی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از راهکار‌های سند تحول قضایی در حوزه فناوری‌های نوین است، ادامه داد: عمده موضوعات در سند تحول قضایی و سیاست تحولی بحث حکمرانی قضایی داده محور و نظارت هوشمند و استفاده از فناوری نوین در اتخاذ تصمیم قضایی و اداری است.

کاظمی فرد افزود: همگان می‌دانند که سوخت هوش مصنوعی به جز زیرساخت و تجهیزات، داده اطلاعات است و تا داده نباشد تحولی شکل نمی‌گیرد، قوه قضاییه به عنوان یکی از نهاد حاکمیتی داده‌های زیادی برای ارائه دارد.

وی با اشاره به سامانه تناد گفت: سامانه تناد از سال‌های قبل در راستای نیاز‌هایی شکل گرفته است، اکنون ۱۰۵میلیون تصمیم قضایی در آن گمنام‌سازی شده است که نیاز است این داده‌ها متناسب‌سازی و پالایش شود تا قابل استفاده باشد. از این رو یک بانک بزرگی را در اختیار داشته و از عامل انسانی برای پالایش کردن داده‌ها استفاده کردیم.

کاظمی فرد گفت: از سال‌های قبل در دستگاه قضایی در سامانه‌ها یکسری از فعالیت‌ها در حوزه هوشمندسازی و خودکارسازی انجام شده است که از آن می‌توان به فرایند سابقه‌یابی خودکار اشاره کرد که بانک وسیعی از سوابق افراد در آن وجود دارد و قاضی در هر مرحله‌ای می‌تواند به صورت خودکار و هوشمند سوابق فرد برای اتخاذ تصمیم در اختیار داشته باشد.

وی به یکی دیگر از ابزار‌های هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: تبدیل گفتار به متن یکی از ابزار‌هایی است که پایه و اساس آن هوش مصنوعی که درصد بالایی از قضات و کارکنان ما از ابزار تبدیل به متن استفاده می‌کنند.

کاظمی فرد به فرایند احراز هویت اشاره کرد و گفت: پایه و اساس تمامی احراز هویت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی است که ما در ثبت ثنا نیز از این فناوری استفاده می‌کنیم. سال گذشته دو میلیون نفر از طریق این فرایند توانستند ثنای خود را دریافت کنند.

وی گفت: سامانه هوشمند استعلامات مالی یکی دیگر از فناوری‌ها در حوزه هوش مصنوعی است که به وسیله آن قاضی تمامی اموال محکوم علیه از قبیل اطلاعات بانکی، ملکی، پلاک انتظامی را برخط دریافت و برخط هم بلافاصله آن را توقیف می‌کند که سابق این عملیات دستی انجام می‌شد و فرایند آن بیشتر از ۴۰۰ روز به طول می‌انجامید که اکنون با این فناوری کمتر از ۴ دقیقه این امکان فراهم می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه به سامانه اطلاعات موثر افراد اشاره کرد و گفت: در این سامانه امکان شناسایی افرادی که پرونده‌ای ندارند، اما به بهانه‌های مختلفی به صورت ممتد همچون شهادت در دستگاه قضایی حضور پیدا می‌کنند وجود دارد که اینگونه شاهدان حرفه‌ای شناسایی می‌شوند. 

کاظمی فرد به اتاق پایش اشاره کرد و گفت: کلیه تصمیم‌گیری‌های مقامات عالی قضایی و همچنین الگو‌های پایش شکل‌گیری جرایم در این اتاق انجام می‌شود.

وی در مورد حوزه اعتبارسنجی نیز گفت: سامانه اعتبار معاملات یکی دیگر از اتفاقات مهم در حوزه هوش مصنوعی و کمک آن به دستگاه قضایی است چرا که در این سامانه ۱۱ ویژگی بررسی و در اختیار افراد و سکو‌های پرداخت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فضای موجود در قوه قضاییه فضایی به سوی حرکت به سمت هوش مصنوعی برای تسهیل امور و خدمت‌رسانی به مردم است، گفت: جهت آشنا شدن شرکت‌ها با فضای دادنامه امروز ۴۶ هزارو ۸۶۰ دادنامه را به صورت عمومی در درگاه ملی خود منتشر می‌کنیم و هر شرکتی که در حوزه هوشمندسازی فعالیت می‌کند، می‌تواند وارد درگاه شده و از آن استفاده کند. اگر مجموعه‌ای توانست دمو مناسبی را برای ما تهیه کند، سند الزاماتی تهیه و یک میلیون داده بعدی را هم در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

وی گفت: برنامه ما این است که در سال آینده بانک داده ۱۰ میلیونی آرای پالایش شده را با معاونت هوشمندسازی تهیه کنیم که با آن می‌شود کار‌های بزرگی انجام داد.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه افزود: به عنوان اولین نهاد حاکمیتی آماده هستیم در فضای هوش مصنوعی کشور داده‌های خود را به اشتراک بگذاریم و در این راستا کارگروهی تشکیل داده تا این مسیر تسهیل و با سرعت خوبی رشد کند.

در ادامه این جلسه مدیران شرکت‌های دانش بنیان به معرفی خدمات خود در حوزه هوش مصنوعی و خدمات ویژه مورد ارائه در حوزه قضایی پرداختند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *