قرارداد استصناع چیست؟/ دانلود نمونه فرم قرارداد

10:03 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۴۳۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
قرارداد استصناع چیست؟/ دانلود نمونه فرم قرارداد
قرارداد استصناع، عقدی است بین دو شخص حقیقی یا حقوقی، که برای ساخت یا ایجاد شی مدنظر سفارش‌دهنده طی زمان معین، بسته می‌شود.

خبرگزاری میزان - قرارداد استصناع، عقدی است بین دو شخص (اعم از حقیقی و حقوقی) که به موجب آن یکی از طرفین در مقابل مبلغی معین، متعهد به ساخت (تولید، تبدیل و تغییر) اموال منقول و غیرمنقول، مادی و غیرمادی با مشخصات مورد تقاضا و تحویل آن در دوره زمانی معین به طرف دیگر می‌شود.

قرارداد استصناع عقدی لازم (موضوع ماده ۲۱۹ قانون مدنی) است یعنی پس از شروع فرآیند ساخت اموال موضوع قرارداد، هیچ یک از طرفین قرارداد حق فسخ قرارداد را ندارند و عقد تنها به اراده دو طرف قابل فسخ است.

اوصاف و ویژگی‌های قرارداد استصناع

ویژگی‌های عقد استصناع در دستورالعمل اجرایی عقود سه‌گانه استصناع، مرابحه و خرید دین، مصوب شورای پول و اعتبار مورخ ۱۳۹۰ امده است که در ادامه بیان می‌شود:

- این عقد در قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹ آمده است؛ لذا عقدی معین است.

- اثر اصلی این عقد ایجاد تعهد است بنابراین عقدی عهدی است.

- موضوع این عقد تعهد به ساخت کالایی در آینده است که در زمان حال موجود نیست.

- برای اینکه این عقد غرری (عقدی که احتمال ضرر و زیان یکی از طرفین آن وجود دارد) نشود باید مورد استصناع از لحاظ نوع، وصف و اندازه مشخص شود.

- تعیین مدت در این عقد از ارکان اصلی به حساب می‌آید و اگر مشخص نشود عقد باطل است.

- طرف دیگر عقد که سفارش یک کالا را داده است هنگام تحویل کالا مالک آن می‌شود و قبل از آن در حکم یک طلبکار است.

- در عقد استصناع حق حبس وجود ندارد، زیرا عقدی موجل (مدت‌دار) است و کالایی در زمان حال موجود نیست بلکه باید در آینده ایجاد شود.

قرارداد استصناع یکی از انواع عقود بانکی است که به دو شکل وجود دارد:

قرارداد استصناع نوع اول

قراردادی که بین مشتری و بانک منعقد می‌شود و به موجب آن بانک متعهد می‌شود در برابر دریافت مبلغ قرارداد و طبق شرایط مندرج در آن، اموال موردنظر را در دوره زمانی معین به مشتری تحویل دهد.

در قرارداد استصناع اول، باید اختیار بانک برای واگذاری ساخت اموال موردنظر به غیر تصریح شود. در این قرارداد، باید مبلغ قرارداد، مشخصات اموال، دوره زمانی شرایط ساخت و تحویل آن اعم از نقدی و اقساطی و نحوه محاسبه سود و بازپرداخت تسهیلات قید شود.

قرارداد استصناع نوع دوم

قراردادی که پس از درخواست مشتری، بین بانک و سازنده منعقد می‌شود و به موجب آن سازنده متعهد می‌شود در برابر دریافت مبلغ قرارداد و طبق شرایط مندرج در آن، اموال موردنظر را در دوره زمانی معین به بانک یا نماینده آن تحویل دهد.

در این قرارداد سازنده و مشتری نمی‌تواند شخص واحد باشد. باید مبلغ و نحوه پرداخت آن، مشخصات اموال موردنظر، شرایط ساخت و دوره زمانی تحویل کالا در این قرارداد قید گردد.

در ادامه دو نوع از قرارداد استصناع بانکی را مشاهده می‌کنید.

- فرم قرارداد استصناع

- فرم قرارداد استصناع

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *