رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: از ظرفیت احکام جایگزین‌ حبس برای کمک به خانواده زندانیان استفاده شود

12:34 - 23 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۳۸۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: از ظرفیت احکام جایگزین‌ حبس برای کمک به خانواده زندانیان استفاده شود
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: باید در بحث محکومیت‌های مالی، دادستان‌ها و قضات اجرای احکام مدنی به صورت مرتب و عمقی وضعیت قضایی این زندانیان را پایش و به آن‌ها در چارچوب قوانین و با نظر مساعد کمک کنند.

خبرگزاری میزان- کمیته ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌های آذربایجان غربی با حضور عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و اعضای کمیته ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در سالن جلسات امامت دادگستری استان برگزار شد.

 ناصر عتباتی در این جلسه که روسای دادگستری، دادستان‌ها و روستای زندان‌های حوزه‌های قضایی نیز به صورت ویدیو کنفرانسی حضور داشتند با تسلیت ایام رحلت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) به موضوع جلسه پرداخت و گفت: با توجه به آمار عملکردی می‌توان در مقام عمل ادعا کرد زندان یکی از مهمترین دغدغه‌های دستگاه قضایی و مدیریت زندان‌های استان است که با حساسیت ویژه‌ای به موضوع زندان و زندانیان توجه می‌کنند.

عتباتی ادامه داد: نباید در حوزه نظم و امنیت هیچ مماشاتی داشت چراکه تامین امنیت استان تاثیر مستقیم در امنیت کشور دارد از این رو هر فردی در حوزه امنیت که با تشخیص قضات باید در زندان باشد جای وی زندان است، ولی هر فردی که با تشخیص کارشناسانه مقام قضایی متنبه شده و یا جزء محکومان مالی و جرایم غیر عمد باشد باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی کمک کرد که این افراد از زندان آزاد شوند.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از زندانیان استان مجرمان حرفه‌ای نیستند اظهار کرد: باید در بحث محکومیت‌های مالی، دادستان‌ها و قضات اجرای احکام مدنی به صورت مرتب و عمقی وضعیت قضایی این زندانیان را پایش و به آن‌ها در چارچوب قوانین و با نظر مساعد کمک کنند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی به هدفمند و با برنامه بودن کردن بازدید‌های مقامات قضایی از استان نیز تاکید و گفت: باید در بازدید از زندان‌ها مقامات قضایی با تمامی زندانیان دیدار چهره به چهره کرده و وضعیت قضایی آن‌ها را دقیق بررسی و بر اساس آن تصمیم قانونی اتخاذ کنند.

عتباتی خطاب به مسئولان قضایی حوزه‌های استان تاکید کرد: در حال حاضر ۷۱۸ محکوم مالی و جرایم غیرعمد در زندان‌های استان وجود دارد که باید تا آخر هفته هر حوزه قضایی جلساتی را با حضور رئیس دادگستری، دادستان، قاضی اجرای احکام، قاضی ناظر زندان، رئیس زندان و مدیریت ستاد دیه و با محوریت بررسی وضعیت این محکومان مالی تشکیل و با اختیارات کامل نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها با کمک‌های قانونی و استفاده از ظرفیت صلح و سازش و خیرین اقدام کنند.

عتباتی به تمرکز در مجازات‌های جایگزین حبس برای کاهش میزان تصادفات با تقویت تهیه امکانات و لوازم پایش‌های تصویری نیز تاکید کرد.

وی افزود: افزایش ۲۰ درصدی آزادی محکومان مالی در شش ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان از توجه خیرین نیک سیرت استان به مقوله زندان و زندانی دارد.

عتباتی از افزایش ۴۱ درصدی پابند الکترونیک، ۹۵ درصدی دادرسی الکترونیک، ۲۱ درصدی ارفاقات قانونی در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان خبر داد و این امر را در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با استفاده از تاسیسات قانونی توسط قضات استان قابل تقدیر دانست.

استفاده از ظرفیت جایگزین‌های حبس، ارفاقات قانونی، اخذ تامین‌های مناسب با مدنظر قراردادن تمامی آیتم ها، فعال کردن نهاد‌های صلح و سازش و استفاده از ظرفیت بی نظیر خیرین استان از دیگر توصیه‌های عتباتی برای کمک به زندانیان و خانواده آن‌ها در این جلسه بود.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه بر ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و حضور مرتب دادستان‌ها برای بررسی وضعیت زندان‌ها و زندانیان تاکید کرد.

در ادامه جلسه بخشی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ضمن بیان دستورات جلسه گزارشی از اقدامات حوزه‌های قضایی استان در بحث ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری بیان کرد و پس از گزارش فتحی مدیر کل زندان‌های استان، اعضای حاضر به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *