رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: دفاتر مشاور املاکی که تا ۱۵ آبان در سامانه کاتب عضو نباشند پلمب می‌شوند

16:01 - 22 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۲۷۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: دفاتر مشاور املاکی که تا ۱۵ آبان در سامانه کاتب عضو نباشند پلمب می‌شوند
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی خطاب به مشاورین املاک گفت: دفاتری که تا ۱۵ آبان ماه در سامانه کاتب عضو نباشند، پلمب می‌شوند.

خبرگزاری میزان- جلسه بررسی آخرین وضعیت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول  ظهر امروز با حضور ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی و مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در سالن جلسات اداره ثبت اسناد و املاک برگزار شد.

 عتباتی در این نشست، با اشاره به فواید و اثرات مثبت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: اگر این قانون به صورت صد در صدی اجرا و همه معاملات در بستر شفاف تنظیم و تمامی اسناد دارای سند کاداستر شوند آثار و برکات زیادی هم برای مردم و هم دستگاه قضایی دارد چراکه منشأ بسیاری از اختلافات و دعاوی اعم از حقوقی و کیفری مستقیم و غیرمستقیم با مقوله املاک مرتبط است.

وی ادامه داد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول یک قانون مترقی لازم‌الاجرا در جهت صیانت از اموال مردم است و هیچ مجموعه‌ای حق ندارد با اجرای این قانون مخالفت و در برابر آن با عدم همکاری مقاومت کند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از زمان اجرای این قانون از تعداد ۵ هزار و ۵۷۷ مشاور املاک تنها ۷۲۶ واحد در سامانه کاتب عضو شده‌اند، تاکید کرد: با اقدامات و تدابیر انجام شده از جمله برگزاری جلسات متعدد و اطلاع رسانی، این میزان قابل قبول نیست.

عتباتی افزود: باید برای عضویت مشاورین املاک در سامانه کاتب زمان بندی شود و تا پایان مهر ماه ۵۰ درصد از مشاوران املاکی که در سامانه کاتب عضو نشده‌اند در این سامانه عضو شوند و تا ۱۵ آبان ماه نیز بقیه مشاورین املاک در این سامانه عضو شوند.

وی تاکید کرد: با اتمام این زمان برابر قانون، مشاورین املاکی که در سامانه کاتب عضو نشده‌اند به دلیل ممانعت از اجرای قانون از طریق پلیس نظارت بر اماکن پلمب خواهند شد تا این قانون جای خود را در مبادلات مردم باز کند.

عتباتی در پایان از سازمان بازرسی و ثبت اسناد استان خواست تا اجرای این امر را رصد کنند و همچنین از رسانه ملی و رسانه‌های استان نیز خواست این مهم را به نحو شایسته برای اطلاع شهروندان به سمع و نظر آن‌ها برسانند.

مجیدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: تنظیم قرارداد‌های عادی و لطمات جبران ناپذیر آن برای مردم، دغدغه چندین ساله نظام حقوقی کشور بود که با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و لازم الاجرا شدن آن این دغدغه برطرف شده است.

وی به قانون شکنان و افرادی که به لحاظ تعارض منافع خود در برابر اجرای این قانون مقاومت می‌کنند، تذکر داد: افرادی که با لحاظ این قانون اقدام به ثبت و تنظیم قرارداد‌های عادی می‌کنند دارای مسئولیت حقوقی و کیفری هستند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی ادامه داد بعد از ۱۵ آبان ماه بازرسین لیست مشاورین املاکی که متخلف بوده و در سامانه کاتب عضو نشدند به دادستانی اعلام تا اقدام قانونی لازم برای پلمب واحد آن‌ها صورت پذیرد.

شایان مهر، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان غربی نیز در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از روند اجرای قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: مشاورین املاک موظف هستند سریعاً در سامانه کاتب عضو شوند و همانطور که اطلاع رسانی شده است از روز (۳ تیر) دیگر هیچ مشاور املاکی حق تنظیم قولنامه عادی معاملات غیر منقول را ندارند و تنها باید در سامانه کاتب نسبت به ثبت پیش نویس اقدام کنند.

وی افزود: از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیر منقول، ۴۵هزار و۱۷ سند مالکیت صادر شده است و همچنین ۳۰۷ پروانه تخصصی برای مشاورین املاک صادر شده است.

در ادامه این جلسه، سایر اعضای حاضر به بیان گزارشات، نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: دفتر املاک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *