افتتاح نمایشگاه مشترک آثار ایران و چین در کتابخانه و موزه ملی ملک

11:46 - 22 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۱۹۰
افتتاح نمایشگاه مشترک آثار ایران و چین در کتابخانه و موزه ملی ملک
مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک «موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه و موزه ملی ملک» با حضور سفیر چین در ایران، رئیس موزه هنر‌های کلکسیونی شانگ‌های، هنرمندان، اساتید و مسئولان آستان قدس رضوی در این موقوفه فرهنگی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نمایشگاه «ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم» که شامل آثار هنری و تاریخی از «موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه و موزه ملی ملک» است، افتتاح شد.
مراسم افتتاحیه با حضور سفیر چین در ایران، رئیس موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای، رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، روسای موزه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری و جمعی از هنرمندان و علاقمندان اجرا شد.

امیر خوراکیان رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک، ضمن خیرمقدم به مدعوین محترم مراسم به این نکته اشاره کرد که در میان انبوه پهنه سیاسی کشور‌های جهان، انگشت‌شمارند کشور‌هایی که بتوانند به تمدنی چند هزار ساله و غنی از فرهنگ افتخار کنند. ایران و چین از زمره این کشور‌ها هستند. کشور‌هایی تاریخ‌ساز، پرافتخار و مؤثر.

افتتاح نمایشگاه مشترک آثار ایران و چین در کتابخانه و موزه ملی ملک

چین در باور ایرانیانِ کهن دورترین نقطه جهان و با دسترسی سخت بوده، تا جایی که پیامبر مسلمانان فرموده بود «علم را بجویید و بیابید، اگر چه در چین»؟ این راه دشوار مانع ارتباط ما ایرانیان با چینیان نبوده است. دوستی و تاثیر متقابل این دو کشور قدمتی چند هزار ساله دارد و نشانه‌های این تأثیرات متقابل، در میراث فرهنگی و علمی و تمدنی هر دو کشور فراوان است.

افتخار می‌کنیم که این نمایشگاه ارزشمند که حاصل زحمات ارزشمند کارشناسان و مدیران موزه هنر شانگ‌های و کتابخانه و موزه ملی ملک است امروز گشایش یافت. این نمایشگاه نقطه آغازین ارتباطی جدید است که به مدد خداوند از این پس با هم خواهیم داشت. امید که شبکه دوستی‌ها و همکاری‌ها روزبه‌روز گسترده‌تر و انبوه‌تر باشد.

در ادامه این مراسم، مدیر موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای، هو موچین، از اهمیت ارتباطات بین دو کشور سخن گفت و اشاره کرد که موزه شانگ‌های جزو سردمداران این ارتباطات جهانی است و ما در تلاش هستیم که با کشور‌های مسیر جاده ابریشم ارتباط داشته باشیم. با کمک سفارت چین در این توانستیم آثارمان را به مسئولین ایران ارایه دهیم و نمونه‌های از این آثار را در کتابخانه و موزه ملک نمایش دهیم تا آثار هنری کشورمان در معرض دید علاقمندان ایرانی قرار گیرد.

افتتاح نمایشگاه مشترک آثار ایران و چین در کتابخانه و موزه ملی ملک

هو موچین در ادامه به این نکته اشاره کرد که برگزاری این نمایشگاه نقطه عطفی است در توسعه روابط بین دو کشور و امیدواریم که این نمایشگاه بتواند به معرفی بخش‌های مجهول مانده از ارتباطات جاده ابریشم و آگاهی بیشتر ما از این جاده منجر شود.

«ژو جی فنگ» یکی از هنرمندان چینی که تعدادی از آثار وی در نمایشگاه به نمایش در آمده است، بخش بعدی برنامه را به خود اختصاص داد، وی ابتدا از سفارت جمهوری خلق چین و میراث فرهنگی ایران تشکر کرد که آثارش را در این نمایشگاه ارائه کردند و سپس به توضیحی در خصوص آثارش پرداخت.

وی افزود: هدفم از این آثار این بوده که تبادل فرهنگی صورت گرفته در این جاده را نشان دهم. جاده‌ای که در آن بازرگان زیادی می‌آمدند و بخش‌هایی از فرهنگ را منتقل می‌کردند.

سخنران بعدی برنامه علی بردبار، مدیرعامل بنیاد بردبار از تلاش‌های بنیاد بردبار در راستای تسهیلگری ارتباطات بین‌المللی سخن گفت و ابزار امیدواری کرد که این بنیاد بتواند در این مسیر موفق باشد.

افتتاح نمایشگاه مشترک آثار ایران و چین در کتابخانه و موزه ملی ملک

در ادامه «زونیگ پی وو» سفیر چین در ایران به سخنرانی پرداخت. وی به این نکته اشاره کرد که این نمایشگاه علاوه بر اینکه یک جشنواره هنری است، یک دستاورد مهمی در تبادلات بین المللی است. از همه کسانی برای برپایی این نمایشگاه تلاش کردند تشکر کرد و گفت چین و ایران قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان از دیرباز از طریق جاده ابریشم ارتباط داشتند و دوهزار سال پیش فرستاده‌ای که از چین آمده و از ایران دیدن کرده است. «سعدی» شاعر بزرگ ایرانی هم به چین سفر کرده است. این مبادلات، ارتباطات ما را محکم کرد.

وی در ادامه افزود: از زمان برپایی روابط دیپلماتیک، همکاری‌های دو کشور هم عمیق‌تر شده است. نمایشگاه امروز هم شاهدی بر تعمیق این روابط است. این آثار هم فرهنگ جاده ابریشم را نشان داده است و هم هویت فرهنگی دو کشور را نمایش می‌دهد. از طریق این آثار می‌توانیم ارتباط نزدیک دو کشور را مشاهده و همسویی تمدن‌ها را در طول زمان احساس کنیم، این رویداد بر ایجاد تمدن جهانی اثرگذار است.

حسن فرطوسی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ضمن ابراز خرسندی در حضور در این برنامه و تشکر از دست‌اندرکاران این نمایشگاه، به این نکته اشاره کرد که شکوفایی فرهنگی ملت‌ها در قالب داد و ستد‌های بین کشور‌ها صورت گرفته است. سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۷، دانشگاه جندی‌شاپور اهواز را به عنوان یکی از کهن‌ترین دانشگاه‌های جهان با قدمتی بالغ بر ۱۷۵۰ سال در تقویم رویداد‌ها و گرامیداشت‌های خویش اعلام کرد. نکته محوری این ماجرا، حضور اساتید و دانشجویان بین‌المللی در طول حیات این دانشگاه است. این مسئله نشان از قدمت زیاد ارتباطات بین فرهنگ‌های گوناگون به خصوص کشور‌های حاضر در جاده ابریشم دارد.

افتتاح نمایشگاه مشترک آثار ایران و چین در کتابخانه و موزه ملی ملک

وی افزود امروز در این نمایشگاه زیبا جلوه‌هایی از تمدن و فرهنگ و هنر دو کشور ایران و چین به نمایش در آمده است. دو کشوری که در جاده ابریشم قرار دارند، جاده‌ای که کارکرد اصلی آن تبادلات فرهنگی است.

دو اثر نفیس شامل دیوان نفیس کلیات سعدی توسط امیر خوراکیان به نمایندگی از کتابخانه و موزه ملی ملک به زونیگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین و گلدانی نفیس از چین به امیر خوراکیان در این مراسم اهدا شد.

لازم به یادآوری است که نمایشگاه ابر‌های بی پایان جاده ابریشم تا بیستم آبان ماه در کتابخانه و ملی ملک برپا است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *