رعایت ضوابط و مقررات مرتبط با آتش در تمامی ساختمان‌ها اجباری می‌شود

12:25 - 21 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۰۰۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رعایت ضوابط و مقررات مرتبط با آتش در تمامی ساختمان‌ها اجباری می‌شود
رئیس بخش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تدوین ویرایش جدید مبحث ۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان با موضوع محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش در همکاری با دفتر مقررات ملی به زودی آغاز خواهد شد، از توسعه حوزه اجباری مقررات در تمامی ساختمان‌ها در این ویرایش خبر داد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سعید بختیاری عضو هیئت علمی و رئیس بخش فناوری آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از فعالیت‌های بخش آتش مرکز را برای ارتقای ایمنی در برابر آتش در ساختمان‌ها تشریح کرد.

به‌روزرسانی ضوابط نما در ویرایش مبحث ۳ مقررات ملی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه کار‌های مرکز تحقیقات در ۴ بخش پژوهش‌های کاربردی و آزمایش، گواهینامه فنی محصولات، آموزش‌های تخصصی و تدوین ضوابط و مقررات قابل تقسیم است، از برنامه شروع تدوین ویرایش جدید مبحث ۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان در همکاری مرکز تحقیقات و دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان خبر داد و گفت: ویرایش سال ۱۳۹۵ ویرایش بسیار خوبی بود که به موارد مهمی از جمله ضوابط آتش برای مصالح، ضوابط آتش برای نما، مقاومت در برابر آتش، ضوابط نصب سیستم‌های اطفای حریق و بسیاری از موارد مرتبط و مهم تاکید داشت. وی با اشاره به حوادث حریق نما از جمله حوادث چالوس و بیمارستان گاندی، گفت که ضوابط نما در این ویرایش به‌روزرسانی و کامل‌تر خواهد شد.

رعایت ضوابط و مقررات مرتبط با آتش در تمامی ساختمان‌ها اجباری می‌شود

رئیس بخش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در ویرایش سال ۱۳۹۵ همچنین ضوابط مرتبط با آتش در برخی از ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های مسکونی با ارتفاع کم اجباری نشده بود که در ویرایش جدید این موضوع را بررسی و به احتمال زیاد حوزه اجباری مقررات در این زمینه توسعه خواهد یافت و به هر حال باید به حدی برسیم که رعایت ضوابط آتش برای تمامی ساختمان‌ها اجباری شود. همچنین موضوعاتی از جمله تخلیه دود و موضوع طراحی پایه عملکردی در ویرایش جدید هماره با ضوابط نما در ویرایش جدید به روز خواهد شد.

تدوین پیش‌نویس دستورالعمل محافظت ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی در برابر آتش

بختیاری از دیگر کار‌های مهم انجام شده در بخش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را تدوین پیش نویس ضابطه ۱۱۲ (دستورالعمل اجرای محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش) سازمان برنامه و بودجه در همکاری با مرکز تحقیقات عنوان کرد و گفت: پیش‌نویس ضابطه ۱۱۲ (دستورالعمل اجرایی محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش) در سایت اینترنتی نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان‌ها و مهندسان قرار گرفت و نظرات آن‌ها اخذ شد. در یک تا دو ماه آینده تدوین این کار نهایی خواهد شد و توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می‌شود که این کار یک جریان سازی مهم در بحث محافظت ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی در برابر آتش به شمار می‌رود.

ارزیابی پوشش‌های ضدحریق صنایع نفت و پتروشیمی و سازه‌های فولادی ساختمان

رئیس بخش فناوری آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در زمینه گواهینامه فنی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در یک سال گذشته با راه‌اندازی کوره مقیاس بزرگ تعداد قابل‌توجهی فناوری‌های نوین محافظت در برابر آتش را مورد ارزیابی قرارداد و آن‌ها را با توجه به استاندارد‌ها و ضوابط مربوطه، آزمایش و ارزیابی کرد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پوشش‌های ضدحریق برای فناوری صنایع نفت و پتروشیمی، پوشش‌های ضد حریق برای سازه‌های فولادی ساختمانی، درب‌های مقاوم در برابر آتش برای شرکت‌های مختلف اشاره کرد و ارزیابی تعدادی محصولات پرده‌های مقاوم در برابر آتش نیز در جریان است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *