سازمان سیا و مواجهه با بحران رسوایی‌های جنسی

8:59 - 21 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۹۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سازمان سیا و مواجهه با بحران رسوایی‌های جنسی
بررسی گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که آزار و سوءرفتار جنسی در میان افسران و مقام‌های سازمان‌های جاسوسی و همچنین مجری قانون آمریکا بسیار بالا است.

خبرگزاری میزان - سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به سیا (CIA) طی سال‌های گذشته با انواع رسوایی‌های جنسی مواجه بوده و این موضوع به چالشی برای این سازمان تبدیل شده است. 

یک گزارش ۶۴۸ صفحه‌ای ناظر داخلی سازمان سیا که جزئیات کاستی‌های سیستمی در رسیدگی سیا به سوءرفتار جنسی را نشان می‌دهد، محرمانه است؛ با این حال، موارد متعددی به‌صورت عمومی فاش شده است. 

یک نظرسنجی داخلی سیا که ازسوی سی‌ان‌ان به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که ۲۸ درصد کارکنان گزارش کردند که دست‌کم یک مورد از آزار‌های جنسی را در طول فعالیت خود در این سازمان تجربه کرده‌اند؛ در همین حال، ۷ درصد با تماس جنسی ناخواسته یا تعرض مواجه شده‌اند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان واقعی سوءرفتار‌های جنسی بالاتر از میزان گزارش‌شده است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از ۲۰ نفر از زنان کارمند این سازمان سال گذشته شکایت‌هایی را درباره سوءاستفاده جنسی طرح کرده بودند. 

سی‌ان‌ان براساس یک شکایت گزارش کرد، در یکی از این موارد، یک افسر ارشد که گفته می‌شود مسلح بود، یک پیمانکار زن را مورد آزار جنسی قرار داده و خوستار تعرض به او شده بود. 

سازمان سیا و مواجهه با بحران رسوایی‌های جنسی

در موردی دیگر، یک افسر مخفی سیا در اروپا متهم است که دست‌کم ۳ همکار خود را مورد تعرض جنسی قرار داده است. 

همچنین برایان جفری ریموند، افسر سیا، به جرم اجبار ۲۷ زن از ۵ کشور به مصرف مواد مخدر و تعرض جنسی به ۱۰ نفر از آن‌ها به ۳۰ سال زندان محکوم شد.

بسیاری از کارکنان سازمان سیا به‌دلیل ترس از افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده، تلافی احتمالی سوءاستفاده کنندگان یا پیامد‌های مربوط به اجرای قانون، در گزارش کردن موارد سوءاستفاده جنسی تردید دارند. 

به‌گفته کارشناسان، محاکم آمریکا و مسئولان اغلب چشم خود را بر روی استاندارد‌های اخلاقی تحقیرآمیز در نهاد‌های آمریکایی می‌بندند. 

البته سوءرفتار جنسی تنها مربوط به سازمان سیا نبوده و کارکنان اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدارل آمریکا FBI) نیز با این چالش دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

رسوایی‌های جنسی در اف‌بی‌آی

براساس گزارش‌ها، چندین افسر ارشد اف‌بی‌آی به‌دلیل آزار و اذیت جنسی کارکنان زن، اخاذی از آن‌ها و نوشیدن مشروبات الکلی در زمان انجام وظیفه، بدون مجازات باقی مانده‌اند. 

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از کارمندان این آژانس حتی با حمله فیزیکی به اعضای خانواده خود و آزار کودکان زیر ۱۳ سال پا را فراتر گذاشته‌اند.

گزارشی که به‌تازگی ازسوی مایکل هوروویتز، بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا منتشر شد، رابطه نامناسب دستیار مدیر اف‌بی‌آی را با یکی از زیردستان فاش کرد. 

سازمان سیا و مواجهه با بحران رسوایی‌های جنسی

با این حال، به‌گفته جان سولومون، یک روزنامه‌نگار تحقیقی که به‌تازگی مجموعه‌ای از سوءرفتار‌های جنسی را در اف‌بی‌آی فاش کرده، موارد افشا شده تنها نوک کوه یخ است. 

در همین حال، آسوشیتدپرس در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر/دی ۱۳۹۹) تعدادی از موارد آزار جنسی را در FBI فاش کرد. یکی از آن‌ها مربوط به دستیار مدیر اف‌بی‌آی بود که پس از متهم شدن به سوءرفتار علیه زیردستان زن خود، بازنشسته شد.

یکی پرونده دیگر مربوط به یکی از مقام‌های ارشد اف‌بی‌آی بود که پس از آزار و اذیت جنسی ۸ کارمند، این سازمان را ترک کرد. 

همچنین در موردی دیگر، سومین افسر بلندپایه اف‌بی‌آی پس از اینکه معلوم شد از یک کارمند زن اخاذی کرده، بازنشسته شد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *