پزشکیان: دستاوردهای خوبی در سفر به ترکمنستان داشتیم که امیدوارم تداوم یابد

18:29 - 20 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۹۱۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
پزشکیان: دستاوردهای خوبی در سفر به ترکمنستان داشتیم که امیدوارم تداوم یابد
رئیس جمهور در بازگشت از سفر به ترکمنستان در گفتگویی نتایج و دستاورد‌های این سفر و از جمله دیدار با ۴ تن از سران کشور‌های همسایه و منطقه را تشریح کرد.

خبرگزاری میزان - رئیس جمهور که به منظور شرکت در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» به مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» به عشق آباد سفر کرده بود، دقایقی پیش با استقبال دکتر محمدرضا عارف معاون اول، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب و تعدادی از اعضای کابینه به تهران بازگشت. 

 مسعود پزشکیان در جریان سفر به ترکمنستان، ضمن حضور و سخنرانی در مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن با روسای جمهور کشور‌های مختلف دیدار و گفتگو کرد.

دیدار با رهبر ملی و رئیس جمهور ترکمنستان، رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور ازبکستان از جمله دیدار‌های پزشکیان در حاشیه این همایش بود.

مسعود پزشکیان عصر جمعه پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان در تشریح نتایج و دستاورد‌های این سفر، با بیان اینکه این سفر از نظر فرهنگی تأثیرات مناسبی داشت، به حضور ۸ رئیس جمهور کشور‌های منطقه در آن اشاره و تصریح کرد: در حاشیه همایشی که به مناسبت گرامیداشت شاعر بزرگ ترکمن، مختومقلی فراغی در عشق‌آباد برگزار شده بود، با ۴ تن از سران کشور‌ها دیدار و گفتگو داشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با رهبر ملی و رئیس جمهور ترکمنستان افزود: در این دیدار توافقاتی درباره همکاری‌ها و تبادلات گاز، برق و رونق بخشیدن به بازارچه‌های مرزی داشتیم که قرار شد در جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که قرار است در تهران برگزار شود، نهایی خواهند شد.

پزشکیان همچنین به دیدار مفصل و یک ساعته خود با رئیس جمهور روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: در این دیدار در رابطه با پیمان‌ها و قرارداد‌های میان دو کشور در زمینه همکاری‌های گازی، راه، راه‌آهن، آب‌شیرین‌کن، انرژی و پتروشیمی رایزنی‌های سازنده‌ای داشتیم و قرار شد به اجرای توافقات فیمابین سرعت بخشیده شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دیدار همچنین درباره مسائل منطقه نیز گفتگو کردیم و از روسیه خواستیم که به شکل موثرتری در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اقدام کند، گفت: همچنین با روسای جمهور ترکمنستان و ازبکستان نیز دیدار کردیم و قرار شد کارگروه‌های مشترک این دو کشور با ایران جلسات خود را برگزار کنند تا زمینه گسترش بیش از پیش همکاری‌های فیمابین فراهم شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: در مجموع در این دیدار‌ها تلاش کردیم ارتباطات و همکاری‌های منطقه‌ای کشورمان در زمینه‌های مختلف را گسترش دهیم، تا اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را تا حد ممکن کاهش دهیم، چرا که جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های زیادی همسایه است و افزایش تعاملات با این کشور‌ها می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات ما کمک کند؛ دستاورد‌های خوبی در این سفر داشتیم که امیدوارم تداوم یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *