حافظ نیاز امروز و ضرورت فردای سرزمین ما است/ شیراز قطب فرهنگی ایران و جهان است

15:33 - 20 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۹۰۰
حافظ نیاز امروز و ضرورت فردای سرزمین ما است/ شیراز قطب فرهنگی ایران و جهان است
وزیر میراث‌فرهنگی حافظ را بزرگترین سرمایه فرهنگی ایران در دنیای پرتلاطم امروز دانست و تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، بشریت برای رسیدن به قله صلح باید با ادبیات حافظ آشنا شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، سیدرضا صالحی‌امیری در مراسم گرامیداشت حافظ که در حافظیه برگزار شد، گفت: باید با صدای بلند بگوییم و بر بلندای تاریخ بنویسیم که ما حافظ داریم. حافظ سرمایه بزرگی است که دیگران به آن غبطه می‌خورند. این شاعر بزرگ هویت دینی و ملی ماست و بدون او فرهنگ و ادبیات و شعر ایران زمین اوج نخواهد گرفت.

وزیر میراث‌فرهنگی حافظ را مخزن اخلاق و اخلاص دانست و افزود: بدون شک حافظ نیاز امروز نسل ما و ضرورت فردای این سرزمین است.

او افزود: در دنیای امروز عناصر مادی فربه شده‌اند. ولی باید برای دمیدن روح معنویت ومعرفت در این جامعه به حافظ متوسل شویم.

صالحی امیری با بیان اینکه جامعه ایران به دمیدن روحی نیاز دارد که منشأ آن حافظ، مولوی و سعدی است، افزود: جامعه بی روح، کالبدی سرد بیش نیست و اگر امروز با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم علت آن است که از سرمایه‌های فرهنگی خود و در رأس آن از حافظ فاصله گرفتیم.

او با بیان اینکه حافظ نماد صلح و دوستی است، افزود: در جهان پرتلاطم امروز بیش از هر زمان دیگری، بشریت برای رسیدن به قله صلح باید با ادبیات حافظ آشنا شود و از این منظر همه ایرانیان بر خوان سفره این بزرگ‌مرد تاریخ نشسته‌اند.

صالحی امیری از تمام اندیشمندان سراسر ایران و استان فارس قدردانی کرد و شیراز را فراتر از یک جغرافیا دانست و گفت: شیراز قطب فرهنگی ایران و جهان است و این شهر تمدن‌ساز نه فقط برای ایران، بلکه برای همه جهانیان است و باید قدرشناس مردمانی باشیم که یاد حافظ را زنده نگه می‌دارند.

او خطاب به مردم شیراز گفت: خود حافظ، حافظ قرآن بود و این نشان می‌دهد که ما برای بازگشت به حیات طیبه قرآنی باید مجددا به عرفان و عشق و اخلاص حافظ برگردیم.

وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: حافظ بعد از قرآن در منازل همه ایرانیان و فراتر از این سرزمین در همه دنیا جای گرفته است. بسیاری از کتابخانه‌های بزرگ دنیا را دیده‌ام که در همه مراکز فرهنگی جهان نسخه‌ای از حافظ پیدا می‌شود. این نشان می‌دهد که حافظ داروی شفابخش همه اعصار است و متعلق به دیروز و امروز نیست.

صالحی امیری در ادامه از ایمانیه، استاندار فارس قدردانی کرد و او را شخصی دلسوز، فرهیخته و با اخلاق توصیف کرد و افزود.

او با بیان اینکه حضور ما در مراسم یادروز حافظ فقط یک پیام دارد و آن این است که قدردان بزرگانی هستیم که حافظ را بزرگ می‌شمارند، به حضور اقشار مختلف مردم هم در این مراسم اشاره کرد و افزود: اینکه مردم فرزندان خود را در این مراسم همراه آورده‌اند، یادآور سنت حسنه ایرانی است که کودکان را باید از کودکی با حافظ آشنا کرد.

وزیر میراث فرهنگی حافظیه را حافظ ایران دانست و افزود: از این منظر به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معتقدم آنچه در توان داریم برای احیای این جغرافیای بزرگ و این نقطه تاریخی و فرهنگی به کار گیریم و تلاش می‌کنیم تا موانع موجود را برداریم و حافظیه به مثابه نگینی در دنیا بدرخشد.

وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان سخنانش از ادارات ارشاد اسلامی، میراث‌فرهنگی و همه اصحاب علم و فرهنگ و دانشگاه و عاشقان حافظ، به دلیل همکاری در برگزاری یادروز حافظ قدردانی کرد.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *