هشدار نارنجی برای جنوب کشور؛ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب

23:09 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۷۰۶
هشدار نارنجی برای جنوب کشور؛ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
سازمان هواشناسی از وقوع رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید و در نواحی مستعد گردوخاک در جنوب غرب کرمان و شمال هرمزگان در روز پنجشنبه خبر داد.

خبرگزاری میزان - سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: پنج‌شنبه (۱۹ مهر) وقوع رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید و در نواحی مستعد گردوخاک در جنوب غرب کرمان و شمال هرمزگان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از هرگونه تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداریِ اکید از اسکان و بر پا کردن چادر‌های مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌رو‌ها و دهانه پل‌ها، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک چهارشنبه (۱۸ مهر) در جنوب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات مازندران و پنج‌شنبه (۱۹ مهر) در جنوب کرمان، هرمزگان، نوار غربی و جنوب شرق فارس، جنوب و غرب سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود.

حاکمیت این شرایط جوی جمعه (۲۰ مهر) در ارتفاعات و دامنه در شمال و شرق هرمزگان، جنوب غرب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان، شنبه (۲۱ مهر) در گیلان، اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی، جنوب غرب کرمان و شرق فارس و یکشنبه (۲۲ مهر) در اردبیل، گیلان، دامنه و ارتفاعات مازندران، شمال شرق آذربایجان شرقی و مرکز و جنوب غرب کرمان انتظار می‌رود.

در این وضعیت آب و هوایی احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات وجود دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، احتیاط در محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع توصیه می‌کند.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *