۳ شعبه دادگاه صلح در شهرستان شیروان افتتاح شد

16:53 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۶۷۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۳ شعبه دادگاه صلح در شهرستان شیروان افتتاح شد
معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان شمالی از افتتاح و راه‌اندازی سه شعبه دادگاه صلح در حوزه قضایی شیروان خبر داد.

خبرگزاری میزان- میرعلم سیدی صبح امروز در آیین افتتاح دادگاه‌های صلح در دادگستری شهرستان شیروان گفت:جایگاه خراسان شمالی در این حوزه در ردیف ۴ استان برتر کشوری قرار دارد و در شهرستان شیروان نیز مجموعا ۶ شعبه دادگاه صلح پیش بینی شده که در حال حاضر و در پایان مراسم امروز، ۳ شعبه افتتاح گردید و در ادامه ۴ نفر از قضات دادگستری نیز بعنوان رئیس و دادرس این محاکم معرفی و آغاز به کار کردند.

وی از اطاله دادرسی و افزایش حجم ورودی پرونده‌ها به شعب و محاکم بعنوان دو چالش مهم، اساسی و در عین حال قدیمی دستگاه قضایی نام برد و در ادامه به پیشینه دادگاه‌های صلح اشاره و خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی و ملاک شکل گیری دادگاه‌های صلح از دیرباز متأثر از چالش‌های مذکور بوده و قدمت آن به سال ۱۲۹۰ هجری شمسی برمی گردد که در آن زمان تحت عنوان محاکم صلحیه و شرعیه در قوانین موضوعه شناخته می‌شدند و طبعا کوتاه شدن روند دادرسی‌ها و جلوگیری از تراکم پرونده‌ها بعنوان مهمترین اهداف مورد انتظار در این راستا به شمار می‌رفته است.

سیدی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات دستگاه قضایی که همچنان بعنوان مبانی شکل گیری بسیاری از پرونده‌ها به شمار می‌رود از تصمیمات و اقداماتی ناشی می‌شود که در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در قالب اختلافات و موانع و معضلات متعدد متجلی و خودنمایی می‌کند و به همین اعتبار آثار و تبعات منفی بر دستگاه قضایی تحمیل می‌کند.

این مقام قضایی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از عدالت به مدت زمان رسیدگی‌های قضایی بر می‌گردد، بیان کرد: در رسیدگی‌ها باید سرعت و سهولت انجام امور در دستور کار و اولویت باشد و این موضوع حتی از خود صدور احکام نیز مهمتر است و برخلاف تبعات منفی ناشی از اطله دادرسی، تعیین تکلیف به موقع پرونده‌ها جلب رضایت مندی و اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت.

سیدی ضمن تبیین حدود صلاحیت دادگاه‌های صلح، مهمترین امتیازات و مزایای این دادگاه‌ها را احصاء و اظهار کرد: طبق برنامه مقرر است در هفته آینده نیز چند شعبه دادگاه صلح با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در مرکز استان افتتاح گردد و إنشاء الله با راه اندازی کامل دادگاه‌های صلح در همه حوزه‌های قضایی استان شاهد بهره مندی بیشتر و بهتر مراجعین از ثمرات مفید و آثار و برکات ارزشمند آن‌ها باشیم.

گفتنی است در پایان مراسم امروز محمدامین کاتب و امید صدرایی به ترتیب بعنوان رئیس شعب اول و دوم دادگاه صلح و دانیال شیخ الإسلامی بعنوان دادرس شعبه سوم و همچنین جواد جعفری نیز بعنوان دادرس دادگاه‌های صلح در در دادگستری شیروان معرفی شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *