رئیس کل دادگستری مازندران: داوران حرفه‌ای نسبت به تحقق صلح و سازش در پرونده‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند

15:00 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۶۳۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری مازندران: داوران حرفه‌ای نسبت به تحقق صلح و سازش در پرونده‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند
رئیس کل دادگستری مازندران از داوران حرفه‌ای و وکلا خواست نسبت به تحقق صلح و سازش در پرونده‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

خبرگزاری میزان- اولین مجمع عمومی کانون داوران حرفه‌ای استان مازندران با حضور عباس پوریانی، رئیس کل دادگستری استان مازندران،  ابراهیم علیزاده نیکو، معاون قضایی رئیس کل و معاون حل اختلاف دادگستری استان مازندران، خالقی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان، با دستور کار مشخص برگزار شد.

 عباس پوریانی گفت: در چند سال اخیر و بعد از تصویب دستورالعمل ساماندهی حل و فصل اختلافات از طریق داوری، از سوی رئیس قوه قضاییه، این نهاد جایگزین رسیدگی قضائی، که نهاد بسیار مبارکی است با هدف توسعه عدالت، کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری و در راستای سیاست‌های تحولی قوه قضاییه ساماندهی شده و وضعیت آن ارتقا یافته است.

 رئیس کل دادگستری مازندران توجه به نگارش اصولی آرا توسط داوران حرفه‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: داوران حرفه‌ای باید احاطه و تسلط کامل نسبت به قوانین و مقررات داشته باشند. رای داور، به عنوان خروجی یک مسیر قانونی، باید منطبق بر نص صریح قانون، متقن، مستحکم و موجه بوده و اصول نگارشی و شکلی نیز در آن رعایت شده باشد.

وی افزود: رای داوران باید به گونه‌ای نگارش شود که با مستندات موجود در پرونده، محتوای خواسته و اظهارات طرفین، هماهنگی و همنوایی داشته باشد، به گونه‌ای که شان دادگستری و جایگاه والای داوران، حفظ شود.

رئیس کل دادگستری مازندران به اهمیت نقش داوران در برقراری عدالت و کاهش ورودی پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون میانگین ورودی ماهانه‌ پرونده به شعب حقوقی استان، ۲۰۰ تا ۲۵۰ فقره پرونده است و قضات با حجم بسیار زیادی از پرونده‌ها روبرو هستند. اگر داوران به وظایف خود به درستی عمل کنند، اعتماد مردم به این نهاد افزایش یافته و مسائل قبل از ورود به دادگستری در نهاد‌های داوری حل می‌شود.

رئیس کل دادگستری مازندران از داوران حرفه‌ای و وکلا خواست نسبت به تحقق صلح و سازش در پرونده‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کانون‌های داوری، نقش مؤثری در کمک به ساماندهی حوزه داوری خواهند داشت، انتظار داریم کانون داوران حرفه‌ای استان مازندران که از دانش‌آموختگان حقوقی توانمند و فراوانی برخوردار است، به اهداف ذکر شده در اساسنامه توجه کرده و تلاش خود را در زمینه نیل به این اهداف معطوف کنند و با عملکرد چشم‌گیر خود، نمونه و الگوی سایر استان‌ها باشند.

در این جلسه علیزاده نیکو، معاون حل اختلاف استان مازندران در سخنانی با بیان آنکه استان مازندران، از استان‌های پیشرو در برگزاری مجمع عمومی و ثبت و تشکیل کانون داوران حرفه‌ای محسوب می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای شکل‌گرفتن این تشکیلات و تصویب اساسنامه، صورت گرفته است، به گونه‌ای که بعد از برگزاری جلسات متعدد هیئت موسس در سال گذشته و انجام اصلاحات لازم در اساسنامه پیشنهادی، در نهایت، این اساسنامه، حاوی ۴۸ ماده و در قالب ۸ فصل، تصویب شد و در آن تمامی جوانب امر و اکثر ضروریات امور پیش‌بینی شده است و می‌تواند گره‌گشای خوبی برای حل مشکلات داوران باشد.

وی تصریح کرد: امروز اولین جلسه مجمع عمومی کانون داوران حرفه‌ای استان برگزار می‌شود و دستور جلسه، انتخاب هیئت مدیره، به تعداد ۴ نفر عضو اصلی (انتخابی) و ۲ نفر عضو علی‌البدل (مستندا به ماده ۱۹ اساسنامه)، انتخاب بازرسان، به تعداد ۲ نفر اصلی و یک نفر علی‌البدل (مستندا به ماده ۲۵)، انتخاب اعضای هیئت بدوی انتظامی، به تعداد دو نفر اصلی و یک نفر علی‌البدل (مستندا به ماده ۳۱ اساسنامه) و انتخاب روزنامه کثیرالانتشار است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر، در استان مازندران ۱۶۳ نفر دارای پروانه داوری حرفه‌ای هستند، از این تعداد ۸۵ نفر واجد سابقه قضایی، ۴۰ نفر از وکلا، ۱۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان و ۲۳ نفر هم واجد سابقه فعالیت در موسسات داوری غیر حرفه‌ای هستند.

در این جلسه، بعد از تشکیل هیئت رئیسه سنی و هیئت رئیسه مجمع عمومی، افراد واجد شرایط، داوطلبی خویش را برای احراز سمت‌های مزبور، اعلام و برنامه‌های خود را برای حاضرین، تشریح کردند. سپس فرآیند اخذ رای، شروع شده و بعد از شمارش آرا، منتخبین، مشخص و معرفی شدند.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: مازندران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *