رئیس کل دادگستری خراسان شمالی: برای جلوگیری از فرار‌های مالیاتی باید روند نظارت‌ها بهبود یابد

11:42 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۵۷۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی: برای جلوگیری از فرار‌های مالیاتی باید روند نظارت‌ها بهبود یابد
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به ضرورت اعمال نظارت‌های قانونی بر اصناف و جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: متأسفانه بحث فرار مالیاتی یکی از معضلات امروزه جامعه ماست و متأسفانه این معضل در تمامی مناسبات اقتصادی و تجاری و مشاغل مختلف مشهود است.

خبرگزاری میزان- هفتمین نشست شورای قضایی دادگستری خراسان شمالی در سال جاری صبح امروز به ریاست حجت الإسلام والمسلمین براتی‌زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی برگزار شد.

حجت‌الإسلام والمسلمین براتی زاده با اشاره به ضرورت اعمال نظارت‌های قانونی بر اصناف و جلوگیری از فرار مالیاتی گفت:متأسفانه بحث فرار مالیاتی یکی از معضلات امروزه جامعه ماست و متأسفانه این معضل در تمامی مناسبات اقتصادی و تجاری و مشاغل مختلف مشهود است و تداوم آن می‌تواند تأثیرات بسیار منفی و مخرب بر اقتصاد ملی بگذارد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی، پرداخت مالیات بر اساس تعرفه‌ها و منطبق با مبانی قانونی را از جمله تکالیف همه مشاغل و صاحبان صنوف برشمرد و اظهار کرد: پرداخت مالیات چنانچه مبتنی بر مقررات موضوعه و توأم با ارتقاء و تداوم روند اعمال نظارت‌های قانونی لازم باشد می‌تواند باعث توسعه و رونق و شکوفایی اقتصادی شود. چراکه یکی از اصلی‌ترین منابع کسب درآمد دولت‌ها مالیات‌هایی است که متناسب با میزان و سطوح درآمد‌ها از افراد دارای مشاغل متعدد اخذ می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ تعادل و توازن و متناسب سازی ظرفیت‌های اخذ مالیات از افراد جامعه گفت: بعضا مشاهده می‌شود که اصنافی با درآمد‌های بالا مالیات کمتری پرداخت می‌کنند و این مشکل باید هر چه سریعتر رفع و ساماندهی شود.

حجت‌الإسلام والمسلمین براتی زاده با اشاره به بازدید‌های اخیری که از برخی پارکینگ‌های انتظامی در استان صورت گرفته، از اخذ مبالغی تحت عنوان ارزش افزوده مازاد بر ۱۰ درصد از مالکان در هنگام ترخیص وسایل نقلیه توسط متصدیان برخی پارکینگ‌ها انتقاد و اظهار کرد: باید مشخص شود وجوه مأخوذه از این مجرا به چه حسابی واریز و همچنین میزان مبالغی که در این راستا اخذ می‌شود نباید از ۱۰ درصد بیشتر باشد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: دادگستری استان در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی تمام تلاش خود را بکار خواهد گرفت و قطعا تعامل و همکاری در این مسیر می‌تواند فرار‌های مالیاتی را کاهش دهد.

قهرمانی، مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان شمالی با بیان اینکه ۹۷ درصد از درآمد‌های استان از راه مالیات است، خاطرنشان کرد:در سال جاری در حوزه أخذ مالیات نسبت به سال گذشته رشد ۶۳ درصدی داشتیم.

وی استفاده از دستگاه پوز دیگر صنوف، کارت به کارت به حساب‌های دیگر و عدم رصد حساب‌های غیرتجاری را از مهمترین راه‌های فرار مالیاتی و ارتقای ساز وکار جلب همکاری و مشارکت مردمی و وصول گزارش از مجرای سامانه سوت زنی، تسهیل موجبات رصد گردش مالی حساب‌های تجاری و غیر تجاری را از مهمترین روش‌های جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد.

قهرمانی از پزشکان، طلافروشان و آهن فروشان بعنوان صنوفی نام برد که بالاترین میزان فرار مالیاتی را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/


برچسب ها: خراسان شمالی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *