آیین‌نامه نحوه فعالیت هیئت‌های ورزشی استانی و شهرستانی

10:08 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۵۳۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
آیین‌نامه نحوه فعالیت هیئت‌های ورزشی استانی و شهرستانی
آیین‌نامه نحوه فعالیت هیئت‌های ورزشی ورزشی استانی و شهرستانی، در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ به تایید وزیر ورزش و جوانان رسید.

خبرگزاری میزان - آیین‌نامه نحوه فعالیت هیئت‌های ورزشی استان و شهرستانی از سوی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با استناد به اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ مهر ۱۳۹۸ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ هیئت وزیران، اصلاح شد و در تاریخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ به تایید وزیر ورزش و جوانان رسید.

آیین‌نامه نحوه فعالیت هیئت‌های ورزشی استان و شهرستانی 

با استعانت از خداوند متعال در اجرای بند (پنج) تصویب‌نامه شماره ۲۲۴۰۳/ت۵۵۱۰۲ هـ مورخ ۱۳۹۹/۰۳/۰۷ هیئت محترم وزیران و ماده (۳۴) تصویب‌نامه شماره ۴۲۰۱۳ ت ۵۵۱۰۲ هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ هیئت محترم وزیران و در اجرای جزء (۱۳) بند (الف) ماده (چهار) قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان مصوب ۱۳۹۹/۰۶/۱۶ مجلس شورای اسلامی «آیین‌نامه نحوه فعالیت هیئت‌های ورزشی استان و شهرستان» به شرح ذیل اصلاح و تصویب می‌گردد.

ماده ۱: تعاریف

وزارت: وزارت ورزش و جوانان

فدراسیون: فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران

اداره کل: اداره کل ورزش و جوانان استان

هیئت: هیئت ورزشی استان و منطقه آزاد کیش

اساسنامه: اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۲۰۱۳/ت ۵۵۱۰۲هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ هیئت وزیران که طی نامه شماره ۱۰۲/۲۶۶۸۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۲ به تأیید شورای محترم نگهبان نیز رسیده است.

آیین‌نامه: آیین‌نامه نحوه فعالیت هیئت‌های ورزشی استان و شهرستان

رئیس: مجمع رئیس یا سرپرست فدراسیون

نایب رئیس مجمع: مدیرکل یا سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان

دبیر: دبیر هیئت استان

امور مجامع: گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرف‌های اداره کل ورزش و جوانان استان

اکثریت مطلق آرا: نصف به علاوه یک آرای اعضای حاضر

ماده ۲: هیئت

به استناد ماده (۳۴) اساسنامه هیئت‌های ورزشی استان‌های کشور موسسه غیردولتی و با مدت فعالیت نامحدود به عنوان بالاترین مرجع ذی‌صلاح عهده‌دار اداره رشته رشته‌های ورزشی در استان می‌باشند و از سوی فدراسیون به رسمیت شناخته شده یا می‌شوند تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط فعالیت نمایند.

ماده ۳: مقر و زبان مکاتبات

مقر هیئت استان در مرکز استان و هیأت‌های شهرستان در مرکز شهرستان مربوطه تعیین و کلیه مکاتبات و مستندات به زبان فارسی و در سربرگ مشخص هیئت معتبر خواهد بود.

ماده ۴: اهداف و وظایف

الف- اهداف هیئت

۱. رشد و توسعه رشته یا رشته‌های ورزشی تحت پوشش در سطح استان

۲. ارتقاء کمی و کیفی رشته یا رشته‌های ورزشی در استان

۳. تحکیم، تقویت و ترویج ارزش‌های فرهنگی - اخلاقی و بازی جوانمردانه

۴. دستیابی به رتبه‌های برتر در عرصه‌های مختلف مورد فعالیت در سطح کشور

ب- وظایف هیئت

ا. برگزاری دوره‌های آموزشی شامل مربیگری، داوری، ارتقا، بازآموزی، دانش‌افزایی و.... در هر دو بخش آقایان و بانوان با اخذ مجوز از فدراسیون مربوطه (در صورت نیاز)، با اطلاع و هماهنگی اداره کل

۲. برگزاری مسابقات و رویداد‌های ورزشی استانی در رده‌های مختلف سنی در دو بخش آقایان و بانوان با توجه به ضوابط و رعایت برنامه عملیاتی فدراسیون مربوطه با اطلاع و هماهنگی اداره کل

۳. میزبانی مسابقات و رویداد‌های ورزشی ملی و بین‌المللی با مجوز فدراسیون مربوطه مراجع ذی صلاح و هماهنگی اداره کل

۴. انتخاب، معرفی و پیش‌بینی تمهیدات لازم به منظور اعزام افراد واجد شرایط در قالب تیم‌های ورزشی به مسابقات و رویداد‌های ورزشی

۵. اجرای مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی فدراسیون مربوطه و اداره کل در سطح استان

۶. نظارت بر نحوه فعالیت هیأت‌های شهرستان شهر و بخش‌های مستقل تابعه

۷. اعزام داوران و مربیان استان به دوره‌های آموزشی با اطلاع اداره کل

۸. بهره‌مندی از ظرفیت‌های نهضت داوطلبی به منظور پیشبرد اهداف هیئت و حمایت از آنان در حدود قوانین و مقررات

۹. ایجاد ارتباط و تعامل با موسسات دولتی و غیردولتی فعال در رشته یا رشته‌های ورزشی تحت پوشش استان با همکاری اداره کل

۱۰. تهیه و تنظیم برنامه راهبردی چهار ساله هیئت با توجه برنامه راهبردی فدراسیون مربوطه

۱۱. تهیه و تنظیم برنامه سالانه با توجه به تقویم عملیاتی فدراسیون مربوطه با همکاری هیئت‌های شهرستانی و با اطلاع اداره کل

۱۲. تشکیل کمیته‌های دائمی و موقت بر اساس ضوابط فدراسیون مربوطه

۱۳. کمک و حمایت مالی، فنی پشتیبانی و تجهیزاتی به هیئت‌های شهرستانی شهر و بخش‌های مستقل تابعه با نظارت اداره کل

۱۴. ارزیابی عملکرد فنی ورزشی اداری و مالی بر هیئت‌های شهرستانی شهر و بخش‌های مستقل تابعه با هماهنگی اداره کل

۱۵. اعلام نظر فنی و تخصصی در ارتباط با صدور پروانه مجوز فعالیت باشگاه‌ها حسب استعلام اداره کل

۱۶. برنامه‌ریزی و اجرای امور فرهنگی در رویداد‌ها مسابقات و مناسبت‌های ملی مذهبی و مشارکت در امور خیرخواهانه و اجتماعی استان

۱۷. کمک و حمایت مادی و معنوی از مربیان ورزشکاران داوران دست اندرکاران و پیشکسوتان رشته‌های تحت پوشش پس از اخذ مجوز هیات رئیسه وفق مقررات

۱۸. همکاری با ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و اجرای مقررات حاکم بر آن با هماهنگی فدراسیون مربوطه و اداره کل

۱۹. اجرای برنامه‌های استعدادیابی ورزشی و برنامه‌ریزی دقیق به منظور شناسایی، جذب پرورش و نگهداشت مستعدین و نخبگان ورزشی طبق دستورالعمل‌های ابلاغی فدراسیون مربوطه و اداره کل

۲۰. جذب منابع مالی و کمک‌های نقدی و غیرنقدی در جهت پیشبرد اهداف و وظایف هیئت وفق مقررات مربوطه

۲۱. انجام فعالیت‌های اقتصادی، بازرگانی، تبلیغاتی تولیدی و خدمانی به منظور تقویت بنیه مالی هیئت با رعایت قوانین مربوطه و در راستای تحقق اهداف هیئت

۲۲. انجام تمهیدات لازم جهت کسب و حفظ کرسی‌های ملی و بین‌المللی با همکاری فدراسیون

۲۳. رعایت شفافیت بی‌طرفی عدالت و پاسخگویی در اجرای وظایف و تحقق اهداف هیئت

ماده ۵: اعضای هیئت

ا. اعضای حقوقی: که دارای پروانه فعالیت از مراجع ذی صلاح بوده و شامل هیأت‌های شهرستان، شهر، بخش، باشگاه‌ها کمیته‌های ورزشی و سایر تشکل‌های مرتبط که به عنوان اعضای اصلی هیئت پذیرفته می‌شوند.

۲. اعضای حقیقی: که عضویت حداقل یکی از اعضای حقوقی هیئت را داشته باشند و به عنوان عضو وابسته به هیئت شناخته می‌شوند.

الف) اعضای حقوقی فعال در استان برای هیئت (استان و شهرستان برای هیئت شهرستان باید در محدوده جغرافیایی استان / شهرستان مربوطه فعالیت داشته باشند.

ب) انجمن‌ها کمیته‌ها و سبک‌ها، ورزشی مشروط به ثبت قانونی در وزارت و کسب مجوز فعالیت از فدراسیون مربوطه و فعالیت در استان یا شهرستان می‌توانند به عضویت هیئت پذیرفته شوند.

پ) شرایط عضویت تعهدات و حقوق اعضا هیئت در دستورالعمل موضوع تبصره (یک) ماده (نه) اساسنامه تعیین و ابلاغ‌ می‌شود.

ماده ۶: ارکان هیئت

۱- مجمع عمومی؛

۲- هیئت رئیسه؛

۳- رئیس یا سرپرست هیئت؛

۴- بازرس قانونی.

ماده ۷: مجمع عمومی

مجمع عمومی بالاترین رکن تصمیم‌گیری هیئت استان شناخته می‌شود و از ترکیب اعضای ذیل تشکیل می‌گردد:

ا. رئیس با سرپرست فدراسیون (رئیس مجمع)؛

۲. مدیرکل یا سرپرست اداره کل استان (نایب رئیس مجمع)؛

۳. رئیس هیئت؛

۴. نایب رئیس هیئت؛

۵. روسای هیئت‌های شهرستانی و روسای هیأت‌های ورزشی در کلان شهر‌هایی که دارای چند اداره ورزش و جوانان مستقل میباشند به شرح ذیل انتخاب می‌شوند؛

۵-۱- استان‌هایی که دارای (۲۰) هیئت شهرستانی فعال با ابلاغ رئیس هیئت می‌باشند؛ از طریق انتخابات، تعداد (۱۰) هیئت در چهارچوب مقررات به عنوان عضو مجمع انتخاب میشوند.

۵-۲- استان‌هایی که دارای بیش از (۲۰) هیئت شهرستانی فعال با ابلاغ رئیس هیئت می‌باشند؛ از طریق انتخابات، تعداد (۱۵) هیئت در چهارچوب مقررات به عنوان عضو مجمع انتخاب می‌شوند.

۶. مؤسس یا نماینده تام‌الاختیار (با معرفی نامه رسمی) (سه) باشگاه برتر استان در بخش آقایان و (دو) باشگاه برتر استان در بخش بانوان در صورت دارا بودن شرایط ذیل:

۶-۱- در زمان برگزاری مسابقات دارای مجوز کمیسیون ماده (پنج) بوده و مجوز مربوطه در تاریخ برگزاری مجمع نیز دارای اعتبار باشد؛ نام رشته مربوطه در مجوز مذکور قید شده باشد.

۶-۲- ملاک انتخاب باشگاه‌های برتر به ترتیب عملکرد در مسابقات باشگاهی در سطح کشور و سپس مسابقات استانی در یک سال منتهی به مجمع در رده سنی بزرگسالان می‌باشد؛

۶-۳- در صورت نداشتن شرایط بند (۲-۶-)، از بین باشگاه‌های فعال در رشته مربوطه که بالاترین آمار ورزشکار تحت پوشش خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی در یک سال منتهی به مجمع را دارا باشند توسط نایب رئیس مجمع معرفی می‌شوند.

۶-۴- هر باشگاه حداکثر دارای یک رأی در مجمع می‌باشد.

۷. رئیس یا یکی از اعضای هیئت رئیسه هیئت ورزش دانش‌آموزی استان؛

۸. رئیس یا یکی از اعضای هیئت رئیسه هیئت ورزش دانشگاهی؛

۹. رئیس یا یکی از اعضای هیئت رئیسه هیئت ورزش کارگری استان (حضور اعضای هیئت رئیسه هیئت‌های ورزش دانش‌آموزی ورزش دانشگاهی و ورزش کارگری در مجمع، مشروط به دارا بودن ابلاغ از سوی نایب رئیس مجمع و معرفی نامه رسمی توسط رئیس هیئت می‌باشد.

۱۰. شهردار مرکز استان یا نماینده تام‌الاختیار وی با معرفی‌نامه رسمی؛

۱۱. رئیس یا نماینده تام‌الاختیار بسیج ورزشکاران استان با معرفی‌نامه رسمی؛

۱۲. (دو) نفر ورزشکار مرد و (دو) نفر ورزشکار زن از ورزشکاران برتر یک سال منتهی به مجمع به پیشنهاد نایب رئیس مجمع و تأیید رئیس مجمع؛

۱۳. (یک) نفر مربی مرد و یک نفر مربی زن از مربیان فعال در بالاترین سطح مسابقات یک سال منتهی به مجمع به پیشنهاد نایب رئیس مجمع و تأیید رئیس مجمع؛ (در صورت دارا بودن شرایط مساوی برای دو یا چند نفر، بالاترین مدرک مربیگری لحاظ خواهد شد.

۱۴. (یک) نفر داور مرد و (یک) نفر داور زن از داوران فعال در بالاترین سطح مسابقات یک سال منتهی به مجمع به پیشنهاد نایب رئیس مجمع و تأیید رئیس مجمع؛ در صورت دارا بودن شرایط مساوی برای دو یا چند نفر بالاترین مدرک داوری لحاظ خواهد شد.

۱۵. حداکثر (دو) نفر اتباع ایرانی عضو کنفدراسیون‌های قاره‌ای فدراسیون‌های جهانی یا عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون متبوع به شرط سکونت در استان با معرفی نایب رئیس و تأیید رئیس مجمع.

تبصره: حضور رئیس یا نایب رئیس مجمع در جلسه الزامی است. در صورتی که رئیس مجمع امکان حضور در جلسه را نداشته باشد؛ یکی از نواب رئیس یا دبیر کل فدراسیون می‌تواند با حق رأی در مجمع شرکت نماید. در این صورت نایب رئیس مسئولیت اداره جلسه را عهده‌دار خواهد بود.

(در صورت عدم حضور نایب رئیس مجمع مدیر کل ورزش و جوانان استان معاون توسعه امور ورزش اداره کل با حق رأی در مجمع شرکت می‌نماید.)

تبصره ۲: چنانچه هر یک از اعضای مجمع ،داوطلب احراز پست ریاست هیئت باشند؛ در جلسه مجمع عمومی انتخاباتی، با حق رأی شرکت می‌نمایند.

تبصره ۳: ترکیب اعضای مجمع هیئت‌های آمادگی جسمانی ورزش‌های همگانی ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی. ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی پزشکی ورزشی و هیئت‌های ورزشی فدراسیون‌های صنفی، مطابق دستورالعمل جداگانه و ابلاغی توسط وزارت ورزش و جوانان خواهد بود لذا تا زمان ابلاغ دستورالعمل مربوطه همین آیین‌نامه ملاک عمل خواهد بود.

تبصره۴: در صورت نداشتن شرایط بند‌های (۱۲، ۱۳، ۱۴) ماده هفت، ملاک انتخاب، ورزشکار مربی و داور، دوسال منتهی به مجمع می‌باشند.

تبصره ۵: در صورتی که دوره چهار ساله رئیس هیئت استان به اتمام رسیده باشد رئیس و نایب رئیس هیئت در مجمع انتخاباتی دارای حق رأی نمی‌باشند.

تبصره ۶: کلیه اعضای بند (۱۲) ماده هفت می‌بایست در زمان برگزاری مجمع انتخاباتی دارای حداقل سن (۱۸) سال تمام باشند. ضمناً اعضای بند‌های (۱۲) (۱۳ (۱۴) ماده هفت می‌بایست در استان سکونت دائمی داشته باشند.

ماده ۸: حکمیت

در صورت بروز اختلاف بین رئیس و نایب رئیس مجمع در انتخاب اعضاء بند‌های (۱۴۱۳۰۱۲) ماده هفت یا سایر موارد مرتبط با انتخابات هیئت، استان حسب مورد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای یا معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان حکمیت نموده و تصمیم صادره برای کلیه اشخاص لازم‌الاتباع و لازم‌الاجرا می‌باشد.

ماده ۹: برگزاری مجمع

مجمع عمومی هیئت تحت عناوین ذیل تشکیل می‌گردد:

۱-۱- مجمع عمومی عادی به طور سالیانه و حداکثر تا پنج ماه پس از پایان سال مالی تشکیل می‌گردد؛

۱-۲- مجمع عمومی انتخاباتی با موضوع انتخاب رئیس اعضای هیئت رئیسه و بازرس قانونی تشکیل می‌گردد؛

۱-۳- مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده در مواقع ضروری به منظور تصمیم گیری وفق ماده (۱۰) همین آیین‌نامه مشروط به یکی از شرایط ذیل تشکیل می‌گردد:

الف) اعلام کتبی رئیس مجمع؛

ب) درخواست کتبی نایب رئیس مجمع و موافقت رئیس مجمع؛

ج) درخواست کتبی چهار نفر از اعضای هیئت رئیسه و موافقت رئیس مجمع؛

د) درخواست کتبی نصف اعضای مجمع.

۲. مجمع عمومی با حضور دو سوم اعضا رسمیت پیدا کرده و تصمیمات آن با اکثریت مطلق آرا معتبر خواهد بود.

۳. اگر تعداد اعضای حاضر فرد باشد برای کسب اکثریت مطلق، آرا نصف به علاوه یک آرای اعضای حاضر به سمت بالا گرد می‌گردد.

مثال: اگر اعضای حاضر در مجمع ۳۱ نفر باشند نصف به علاوه یک آرای اعضای حاضر عدد ۱۶/۵ است. در این صورت عدد مذکور به سمت بالا گرد می‌شود و حد نصاب لازم برای انتخاب فرد به عنوان رئیس هیئت ۱۷ خواهد بود.

۴. در صورتی که مجمع در جلسه اول به حد نصاب لازم نرسد جلسه دوم حداکثر ظرف مدت (یک) ماه با دعوت رسمی (ارسال نامه کتبی یا پست الکترونیکی و فراخوان در سایت اداره کل) برگزار و حد نصاب رسمیت جلسه حضور نصف به علاوه یک اعضای مجمع خواهد بود؛ مگر اینکه موضوع دستور جلسه در مورد انتخاب یا عزل رئیس هیئت باشد که در این صورت حضور حداقل دو سوم اعضا الزامی است.

۵. در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی سالیانه به صورت حضوری (شیوع بیماری مشکلات آب و هوا، مصوبات ستاد‌های بحران و موارد پیش‌بینی نشده) مجمع به صورت برخط برگزار می‌شود.

۶. مجمع عمومی به طور فوق‌العاده با دستور بررسی عملکرد رئیس هیئت و سایر موارد خاص به شرح ذیل تشکیل می‌گردد:

۶-۱- تعیین دو نفر موافق و دو نفر مخالف از اعضای مجمع؛

۶-۲- استماع نظرات موافقان و مخالفان هر نفر به مدت ۵ دقیقه تعیین ترتیب زمانی ارائه نظرات موافق و مخالف بر عهده رئیس مجمع خواهد بود؛

۶-۳- استماع گزارش و دفاعیات رئیس هیئت به مدت ۱۵ دقیقه)؛

۶-۴- استماع نظرات نایب رئیس مجمع به مدت ۱۰ دقیقه)؛

۶-۵- استماع نظرات رئیس مجمع به مدت ۱۰ دقیقه)؛

۶-۶- رأی‌گیری به منظور ادامه فعالیت یا عزل رئیس هیئت و تصویب یا رد موضوع خاص و مهم طبق دستورالعمل نحوه ثبت‌نام از داوطلبان پست ریاست و هیئت رئیسه هیئت‌های ورزشی استان و شهرستان انجام می‌گردد؛

۶-۷- شمارش آرا و اعلام نتیجه؛

۶-۸- تهیه صورتجلسه منضم به امضای اعضا توسط دبیر مجمع و اعلام کتبی به نایب رئیس مجمع.

تبصره ۱: رئیس مجمع مکلف است از زمان وصول درخواست کتبی نصف اعضای مجمع موضوع جزء (د) (۳-۱-) بند (یک) ماده (نه) حداکثر ظرف مدت (۱۰) روز نسبت به تعیین تاریخ برگزاری مجمع فوق‌العاده اقدام و حداکثر ظرف مدت یک ماه آینده مجمع را برگزار نماید.

تبصره ۲: با توجه به دعوت قبلی از رئیس هیئت، استان چنانچه نامبرده در مجمع فوقالعاده حضور پیدا نکند، رأی گیری بدون حضور ایشان و با توجه به دستور جلسه برگزار می‌گردد.

ماده ۱۰: وظایف و اختیارات مجمع عمومی

۱. بررسی و اعلام رأی در رابطه با برنامه‌های عملیاتی میان مدت و بلند مدت هیئت براساس اهداف و برنامه‌های فدراسیون و اداره کل؛

۲. بررسی و اعلام رأی در رابطه با بودجه و متمم بودجه سالیانه هیئت؛

۳. بررسی و اعلام رأی در رابطه با گزارش عملکرد سالیانه هیئت و تصویب آن با رعایت قوانین و مقررات؛

۴. بررسی و اعلام رأی در رابطه با گزارش خزانه دار و تصویب آن با رعایت قوانین و مقررات؛

۵. بررسی و اعلام رأی در رابطه با گزارش بازرس قانونی و تأیید آن با رعایت قوانین و مقررات؛

۶. انتخاب یا عزل رئیس هیئت؛

۷. اعلام رأی درباره اعضای هیئت رئیسه (به استثنای دبیر) پیشنهادی رئیس هیئت منتخب مجمع، به منظور صدور حکم توسط نایب رئیس مجمع؛

۸. اعلام رأی درباره بازرس قانونی پیشنهادی نایب رئیس مجمع؛

۹. بررسی و اعلام رأی در رابطه با تقاضای عضویت هیئت در فدراسیون در صورتی که برای اولین بار در استان تشکیل شده باشد؛

۱۰. بررسی و اعلام رأی در رابطه با آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های پیشنهادی هیئت رئیسه با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.

ماده ۱۱ هیئت رئیسه

هیئت رئیسه از ترکیب اعضای ذیل تشکیل می‌شود:

۱. رئیس هیئت؛

۲. نایب رئیس؛ (چنانچه رئیس هیئت از بانوان انتخاب شود نایب رئیس هیئت از آقایان انتخاب خواهد شد و بالعکس)

۳. دبیر؛

۴. خزانه‌دار؛

۵. سه نفر عضو.

الف) داوطلبان احراز پست ریاست هیئت باید در زمان ثبت‌نام فهرست اعضای پیشنهادی هیئت رئیسه را جهت فرایند استعلام به دبیر مجمع اعلام تا پس از انتخاب رئیس در مجمع عمومی برای سایر اعضاء (به استثنای دبیر) رأی‌گیری شود.

ب) داوطلبان احراز پست ریاست هیئت استان موظفند پس از تأیید صلاحیت در مراجع نظارتی مشخصات و سوابق اعضای هیئت رئیسه پیشنهادی خود را برای اعضای مجمع ارسال نمایند حضور اعضای هیات رئیسه پیشنهادی در مجمع الزامی نمی‌باشد.

پ) داوطلبان احراز پست هیئت رئیسه باید نصف به علاوه یک آرای اعضای حاضر را کسب نمایند.

ت) فعالیت اعضای هیئت رئیسه بند‌های (دو، چهار، پنج) پس از صدور ابلاغ از سوی نایب رئیس مجمع قانونی و معتبر است.

ث) حضور اعضای هیئت رئیسه (موضوع بند پنج همین ماده) به صورت هم زمان حداکثر در (سه) هیئت استان بلامانع است.

ج) عضویت در هیئت رئیسه به طور تمام وقت نمی‌باشد.

چ) نحوه ثبت‌نام از داوطلبان پست ریاست هیئت رئیسه برگزاری مجمع عمومی انتخابات تبیین سوابق مورد قبول مدیریت اجرایی و نحوه رأی گیری در دستورالعمل مجزایی توسط اداره کل امور مشترک فدراسیون‌ها تدوین و ابلاغ می‌گردد.

ماده ۱۲: وظایف و اختیارات هیئت رئیسه

۱. تهیه گزارش عملکرد یک ساله و ارائه آن به مجمع؛

۲. پیشنهاد بودجه سالیانه و برنامه عملیاتی به مجمع بر اساس منابع مالی قابل تأمین؛

۳. نظارت بر اجرای مقررات و برنامه عملیاتی در رشته یا رشته‌های مربوطه در سطح استان؛

۴. تأیید دبیر هیئت و مسئولان کمیته‌های مختلف در هیئت که از طرف رئیس هیئت پیشنهاد می‌شوند؛

۵. تأیید تشکیل کمیته‌های متناظر فدراسیون در هیئت به پیشنهاد رئیس هیئت؛

۶. تأیید رؤسای هیئت‌های شهرستان‌ها و حوزه‌های کلان شهر‌های تابعه استان بنا به پیشنهاد رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان و حوزه مربوطه و پس از تأیید مراجع ذی‌صلاح؛

۷. بررسی دستورالعمل‌های پیشنهادی در چهارچوب مقررات مربوطه و ارائه به مجمع؛

۸. تصویب حق عضویت پیشنهادی برای اعضای هیئت؛

۹ پیشنهاد تشکیل شرکت‌های وابسته در راستای فعالیت‌های بازرگانی تجاری و خدماتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط جهت بررسی و تصویب در مجمع عمومی.

ماده ۱۳: جلسات هیئت رئیسه

۱. هیئت رئیسه مکلف است هر (۴۵) روز حداقل یک جلسه داشته باشد؛

۲. جلسات هیئت رئیسه با حضور حداقل دو سوم اعضا تشکیل و رسمیت می‌یابد؛

۳. تصمیمات هیئت رئیسه با نصف به علاوه یک آرای اعضای حاضر معتبر خواهد بود و در صورت تساوی آرا، رأی رئیس هیئت تعیین کننده خواهد بود؛

۴. با پیشنهاد حداقل سه نفر از اعضای هیئت رئیسه جلسه فوق‌العاده حداکثر ظرف مدت (یک) هفته تشکیل و دستور جلسه نیز توسط پیشنهاد کنندگان تعیین می‌گردد؛

۵. دستور جلسات عادی توسط رئیس هیئت تعیین می‌شود و دبیر هیئت موظف است ضمن ارسال دستور جلسه (یک) هفته قبل از مجمع اعضا را دعوت نماید.

ماده ۱۴: رئیس هیئت استان

۱. شرایط داوطلبان احراز پست ریاست هیئت استان:

۱-۱- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛

۱-۲- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی (لیسانس)؛

۱-۳- دارا بودن حداقل سن (۳۰) سال و حداکثر (۶۵) سال؛

۱-۴- سابقه مدیریت اجرایی حداقل پنج سال؛

۱-۵- دارا بودن کارت پایان دوره ضرورت (خدمت سربازی) یا معافیت آقایان؛

۱-۶- فاقد تابعیت مضاعف بوده و در استان مربوطه سکونت داشته باشد؛

۱-۷- عدم سوپیشینه کیفری مونر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی صادره از مراجع قضایی و نداشتن محرومیت دوبینگ بر اساس آرای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ یا آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA)؛

۱-۸- ارائه گواهی عدم اعتیاد؛

۱-۹- ارائه استعلام مثبته جهت افتتاح حساب بانکی؛

۲. رئیس هیئت استان توسط مجمع برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شود و ملاک عمل بــرای شروع دوره چهار ساله، ایشان تاریخ انتخاب در مجمع عمومی می‌باشد.

۲-۱- انتخاب مجدد رئیس هیئت استان برای حداکثر (دو) دوره دیگر جمعاً سه دوره متوالی یا متناوب) بلامانع است.

۲-۲- ملاک احتساب سه دوره ریاست هیئت استان از زمان ابلاغ این آیین‌نامه می‌باشد.

۲-۳- در صورتی که رئیس هیئت، یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون متبوع یا عضو هیئت رئیسه یا کمیته‌های کنفدراسیون آسیایی و فدراسیون جهانی مربوطه باشد، انتخاب مجدد وی بیش از (سه) دوره بلامانع است.

۲-۴- در پایان سه دوره مسئولیت رئیس هیئت در صورت داشتن تمام شرایط ذیل با ارائه مستندات ثبت نام برای دوره‌های بعدی نیز امکان پذیر خواهد بود:

الف) در دوره چهار ساله آخر ریاست، حداقل در دو دوره ارزیابی عملکرد فدراسیون جزء (۱۰) هیئت برتر و در دو دوره ارزیابی عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان جزء (۱۵) هیئت برتر قرار گرفته باشد؛

ب) حداقل (سه) مجمع سالیانه در دوره چهار ساله آخر ریاست برگزار کرده باشد؛

ج) صورت‌های مالی هیئت حداقل در دو سال آخر ریاست هیئت به تأیید اعضای مجمع رسیده و به فدراسیون مربوطه نیز ارسال شده باشد.

۳. فعالیت رئیس هیئت استان به صورت افتخاری و پاره وقت بوده و هیچگونه حقوق و مزایا، تعهد به کارگیری و یا رابطه استخدامی را برای هیئت فدراسیون و دولت ایجاد نمی‌نماید.

۴. حضور دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم به شرط داشتن هر یک از سوابق ذیل بلامانع است:

۴-۱- دارا بودن حداقل یک دوره چهارساله ریاست هیئت استان؛

۴-۲- دارا بودن حداقل یک دوره چهارساله عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون؛

۴-۳- دارا بودن سوابق قهرمانی آسیا اول تا سوم بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی اول تا سوم فهرمانی جهان (اول تا سوم) بازی‌های المپیک و پارالمپیک (اول تا ششم)؛

۴-۴- دارا بودن حداقل یک دوره (شش ماهه) مربیگری تیم‌های ملی که در معیت آن تیم‌ها به یک مسابقه رسمی بین‌المللی اعزام شده باشند؛

۴-۵- دارا بودن سابقه حداقل سه دوره حضور به عنوان داور در رویداد‌های بین‌المللی با اخذ مجوز شورای برون مرزی؛

تبصره: داوطلبان احراز پست ریاست هیئت پزشکی ورزشی میبایست مدرک دکتری مرتبط با حوزه پزشکی داشته باشند.

ماده ۱۵: اتمام دوره ریاست، فوت استعفا یا عزل رئیس هیئت

۱. قبول استعفای رئیس هیئت توسط رئیس مجمع صورت می‌پذیرد؛

۲.عزل رئیس هیئت با یکی از شرایط ذیل امکان‌پذیر است:

الف) با توافق رئیس و نایب رئیس مجمع؛

ب) تصمیم مجمع فوق‌العاده در اجرای جزء (۳-۱) بند یک ماده (نُه) آیین‌نامه.

۳. در صورت اتمام دوره ریاست فوت عزل استعفا غیبت بیش از سه ماه و منع فعالیت رئیس هیئت استان به موجب رأی مراجع ذی‌صلاح سرپرست هیئت به پیشنهاد نایب رئیس مجمع از طرف رئیس مجمع به مدت حداکثر (سه ماه منصوب می‌گردد.

۴. سرپرست هیئت موظف است به استناد ماده (۱۸) این آیین‌نامه و با همکاری دبیر مجمع حداکثر ظرف مدت (۲۰) روز پس از صدور ابلاغ سرپرستی نسبت به انجام فرایند انتخابات هیئت استان اقدام نماید (فرایند انتخابات بایستی قبل از اتمام دوره سرپرستی صورت پذیرد.)

۵. چنانچه بنا به دلایلی انتخابات هیئت استان در موعد مقرر برگزار نگردید، مدت سرپرستی برای حداکثر یک دوره (سه) ماهه دیگر تمدید می‌گردد و در صورت عدم برگزاری انتخابات در (سه) ماهه دوم، معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای با معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت در رابطه با انجام فرایند ثبت نام مجدد با سایر موارد مربوطه تعیین تکلیف می‌نمایند.

ماده ۱۶: وظایف و اختیارات رئیس هیئت

ا. نمایندگی هیئت در سازمان‌ها مراجع و محاکم قضایی اداری و ثبتی با حق توکیل به غیر؛

۲. نظارت بر انجام فعالیت‌های ورزشی مرتبط بر اساس ضوابط و مقررات؛

۳. حضور در مجامع عمومی و رویداد‌های ملی و بین‌المللی وفق مقررات؛

۴. اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت رئیسه؛

۵. پیشنهاد انتصاب با عزل دبیر هیئت و مسئولان کمیته‌ها به هیئت رئیسه؛

۶. پیشنهاد و معرفی اعضای هیئت رئیسه به مجمع (به استثنای دبیر) جهت اخذ رأی؛

۷. انجام اقدامات لازم برای تدوین و تنظیم برنامه عملیاتی هیئت و تأمین بودجه مورد نیاز؛

۸. امضای احکام دبیر هیئت استان، روسای هیئت‌های شهرستان‌ها، حوزه‌های کلان شهر‌ها و روسای کمیته‌های مختلف در هیئت استان؛

۹. امضای اسناد اداری مالی و اوراق بهادار برابر قوانین و مقررات؛

۱۰. حسن اداره هیئت و نظارت بر عملکرد کمیته‌های هیئت و هیأت‌های تابعه و مسابقات و رویداد‌های ورزشی و برنامه‌های آموزشی در سطح استان

۱۱. برگزاری و اداره جلسات هیئت رئیسه؛

۱۲. رئیس هیئت می‌تواند در مواقع ضروری قسمتی از اختیارات خود را به نایب رئیس یا دبیر واگذار نماید و تفویض اختیار رئیس، نافی مسئولیت وی نخواهد بود.

تبصره ۱: کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط به رشته یا رشته‌های ورزشی فعال بانوان در هیئت استان زیر نظر رئیس یا نایب رئیس بانوی هیات اداره می‌شود.

تبصره ۲: نایب رئیس هیئت در غیاب رئیس هیئت عهده دار انجام امور خواهد بود.

تبصره ۳: سرپرست هیئت در صورت استعفا با عدم همکاری هر یک از اعضای هیئت رئیسه می‌تواند نفراتی را با موافقت نایب رئیس مجمع به عنوان سرپرست تا تشکیل مجمع تعیین نماید.

تبصره ۴: سرپرست هیئت می‌تواند با پیشنهاد رئیس اداره ورزش و جوانان، شهرستان نسبت به صدور ابلاغ سرپرستی هیئت‌های شهرستانی اقدام نماید.

ماده ۱۷: شرایط احراز دبیر هیئت استان

۱- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛

۲- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم؛

۳- سوابق اجرایی حداقل سه سال شامل سابقه، ورزشی مربیگری داوری با فعالیت در انجمن‌ها کمیته‌ها سبک‌های فدراسیون هیئت‌های استان و شهرستان هیئت مربوطه؛

۴- دارا بودن کارت پایان دوره ضرورت خدمت سربازی یا معافیت آقایان؛

۵- فاقد تابعیت مضاعف، بوده و در مرکز استان مربوطه سکونت داشته باشد.

۶- عدم سوپیشینه کیفری موثر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی صادره از مراجع قضایی و نداشتن محرومیت دوپینگ براساس آرای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ یا آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA)؛

۷- ارائه گواهی عدم اعتیاد؛

ماده ۱۸: وظایف دبیر

۱. اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط مجمع عمومی و هیئت رئیسه براساس مقررات و آیین‌نامه‌های موجود تحت نظارت و هدایت رئیس هیئت؛

۲. شرکت در جلسات مجمع عمومی هیئت رئیسه کمیته‌های دائمی و موقت بدون حق رأی؛

۳. برگزاری جلسات مجمع عمومی هیئت رئیسه و دیگر جلسات مربوط به هیئت؛

۴. تنظیم صورتجلسه برای جلسات مجمع عمومی هیئت رئیسه و ابلاغ مصوبات به مراجع و افراد ذیربط؛

۵. انجام کلیه امور اجرایی هیئت؛

۶. تنظیم و انجام مکاتبات اداری و نظارت بر نگهداری سوابق و بایگانی دفاتر؛

۷. تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی با کمک کمیته‌های مرتبط بر مبنای برنامه عملیاتی فدراسیون و ارائه به هیئت رئیسه جهت تصویب؛

۸. دبیر جلسات مجامع عمومی؛

۹. امضای احکام اعضای کمیته‌های هیئت استان؛

تبصره ۱: دبیرخانه مجمع به مسئولیت دبیر هیئت در محل هیئت مستقر می‌باشد (چنانچه به دلایل موجه در محل هیئت استان امکان ثبت‌نام وجود نداشته باشد مکانی مجزا صرفاً جهت دبیرخانه مجمع توسط نایب رئیس مجمع تعیین می‌گردد) و چنانچه دبیر قصد داوطلب شدن احراز پست ریاست استان را داشته باشد؛ بایستی حداقل (یک) هفته قبل از شروع فرایند ثبت نام مراتب را به نایب رئیس مجمع اعلام تا نایب رئیس مجمع فرد دیگری را به عنوان دبیر مجمع تعیین و منصوب نماید.

تبصره ۲: دبیر مجمع نمیتواند به طور همزمان عضو مجمع با حق رأی باشد.

ماده ۱۹: کمیته‌ها

در هیئت استان حسب نیاز متناظر با کمیته‌های تشکیل شده در فدراسیون مربوطه، کمیته‌های استانی تشکیل و در چهارچوب مقررات فعالیت می‌نمایند:

۱. روسای کمیته‌ها بنا به پیشنهاد دبیر هیئت و تأیید هیئت رئیسه و صدور ابلاغ توسط رئیس هیئت منصوب‌ می‌شوند؛

۲. اعضای کمیته‌ها بنا به پیشنهاد رئیس کمیته و صدور ابلاغ توسط دبیر هیئت منصوب می‌شوند؛

۳. اعضای کمیته‌ها حداقل (سه) و حداکثر (پنج) نفر می‌باشند؛

۴. تمدید عضویت روسا و اعضای کمیته‌ها بلامانع است؛

۵. وظایف کمیته‌ها براساس وظایف کمیته‌های متناظر در فدراسیون می‌باشد؛

ماده ۲۰: ارکان انضباطی

کمیته انضباطی هیئت متناظر با ماده (۲۷) اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تشکیل شده و اتخاذ تصمیم می‌نماید.

کمیته انضباطی شامل کمیته‌های بدوی و تجدید نظر می‌باشد.

۱- کمیته‌های بدوی و تجدید نظر هر یک دارای سه عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل می‌باشند. اعضای اصلی شامل رئیس نایب رئیس و عضو اصلی کمیته خواهد بود رئیس بایستی دارای مدرک حداقل کارشناسی حقوق باشد.

۲- اعضای کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر به پیشنهاد رئیس هیئت و تأیید هیئت رئیسه برای یک دوره چهارساله منصوب می‌شوند در صورت، فوت استعفا یا برکناری هر یک از اعضا مطابق فرایند انتخاب عمل می‌شود.

۳- هیچ یک از اعضای کمیته بدوی نمی‌توانند همزمان عضو کمیته تجدید نظر باشند.

۴- رسیدگی به اختلافات و دعاوی مربوط به امور انضباطی هیئت از طریق کمیته انضباطی امکان‌پذیر است.

۵- آرای کمیته بدوی ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر خواهی خواهد بود.

۶- هیچ یک از اعضای کمیته‌های بدوی و تجدید نظر نمی‌توانند در بیش از یک هیئت عضویت داشته باشند.

ماده ۲۱: خزانه‌دار

۱. شرایط احراز خزانه دار هیئت استان؛

١-١- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛

۱-۲- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم؛

۱-۳- دارا بودن حداقل (دو) سال سابقه فعالیت مرتبط با امور مالی؛

۱-۴- دارا بودن کارت پایان دوره ضرورت خدمت سربازی یا معافیت آقایان؛

۱-۵- فاقد تابعیت مضاعف بوده و در استان مربوطه سکونت داشته باشد؛

۱-۶- عدم سوپیشینه کیفری موثر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی که بر اساس احکام قضایی صادر شده باشد؛

۱-۷- ارائه گواهی عدم اعتیاد.

۲. وظایف خزانه‌دار، مطابق مفاد آیین‌نامه‌های موضوع تبصره ذیل ماده (۲۹) اساسنامه خواهد بود.

۳. هر فرد می‌تواند به عنوان خزانه‌دار حداکثر در (سه هیئت ورزشی فعالیت نماید.

تبصره: خزانه‌دار پیشنهادی قبل از معرفی به مجمع میبایست به تأیید نایب رئیس مجمع برسد.

ماده ۲۲: بازرس قانونی

۱. شرایط احراز بازرس قانونی؛

١-١- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛

۱-۲- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم؛

۱-۳- دارا بودن کارت پایان دوره ضرورت (خدمت سربازی) یا معافیت آقایان؛

۱-۴- فاقد تابعیت مضاعف بوده و در استان مربوطه سکونت داشته باشد؛

۱-۵- عدم سوپیشینه کیفری موثر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی که بر اساس احکام قضایی صادر شده باشد؛

۱-۶- ارائه گواهی عدم اعتیاد.

۲. بازرس قانونی به پیشنهاد نایب رئیس مجمع توسط اعضای مجمع انتخاب می‌شود و عهده دار وظایف ذیل می‌باشد:

۲-۱- نظارت بر اجرای آیین‌نامه‌ها و عملکرد هیئت؛

۲-۲- اظهار نظر درباره صحت اطلاعات ارائه شده از سوی هیئت رئیسه به اعضای مجمع؛

۲-۳- ارائه گزارش تخلفات احتمالی در امور هیئت استان به نایب رئیس مجمع و اعضای مجمع؛

۲-۴- بازرس موظف است (۱۰) روز قبل از برگزاری مجمع عمومی سالانه ضمن بررسی دقیق و قانونی گزارش مالی هیئت استان نسبت به تأیید یا رد گزارش مذکور جهت ارائه به اعضای مجمع اقدام نماید؛

۲-۵- انجام سایر وظایف و تکالیف مندرج در این آیین‌نامه و مصوبات مجمع.

۳. بازرس می‌تواند در هر زمان نسبت به رسیدگی و بازرسی اسناد و مدارک اداری و مالی هیئت اقدام نماید به طوری که در روند اجرایی هیئت خللی وارد نشود.

۴. ابلاغ بازرس قانونی هیئت استان توسط نایب رئیس مجمع صادر می‌گردد.

هر فرد می‌تواند به عنوان بازرس حداکثر در (سه هیئت ورزشی فعالیت نماید.

تبصره: بازرس به طور همزمان نمیتواند در هیچ یک از مناصب هیئت مربوطه مسئولیت داشته باشد.

ماده ۲۳: امور مالی و منابع درآمدی

۱. هیئت موظف است درآمد‌ها و هزینه‌ها را در دفاتر مالی ثبت نموده و مسئول این اقدامات خزانه‌دار هیئت می‌باشد. کلیه درآمد‌های هیئت بایستی در (یک) حساب بانکی که بنام هیئت افتتاح می‌شود واریز و هزینه‌ها از محل این حساب انجام پذیرد.

۲. امضا‌های مجاز هیئت: فرایند‌های مالی شامل (اسناد بانکی، اوراق بهادار و تعهدآور هیئت) با امضای ثابت خزانه‌دار و امضای رئیس هیئت یا تفویض اختیار صورت گرفته وفق بند (۱۲) ماده (۱۶) آیین‌نامه صورت می‌گیرد.

۳. خزانه‌دار هیئت موظف است اموال منقول و غیرمنقول هیئت را در دفاتر اموال ثبت نماید به نحوی که در اولین صفحه هر دفتر تعداد صفحات و نام هیئت قید شده باشد و صفحات آن و اقلام در هر صفحه به صورت مسلسل
شماره گذاری شده و با تأیید نایب رئیس مجمع رئیس و خزانه دار هیئت استان پلمب شده باشد.

۴. هیئت موظف است در خصوص اموال مازاد بر نیاز یا اسقاطی خود طبق آیین‌نامه مالی معاملاتی فدراسیون‌های ورزشی با هماهنگی و اخذ مجوز از نایب رئیس مجمع اتخاذ تصمیم و اقدام مقتضی از جمله کسر از دفاتر اموال به عمل آورد.

ماده ۲۴: درآمد‌ها و هزینه‌ها

۱. درآمد‌ها:

۱-۱- کمک‌های مالی دولت؛

۱-۲- کمک‌های فدراسیون؛

۱-۳- درآمد حاصله از برگزاری مسابقات و رویداد‌های ورزشی؛

۱-۴- درآمد حاصله از برگزاری دوره‌های آموزشی؛

۱-۵- عواید حاصله از اجاره اماکن در اختیار؛

۱-۶- کمک‌های سازمان‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی شامل اموال منقول و غیرمنقول به صورت رایگان؛

۱-۷- درآمد حاصله از محل حق اعتراض مسابقات؛

۱-۸ عواید حاصله از فعالیت‌های بازرگانی، تجاری و خدماتی؛

۱-۹ درآمد حاصله از حق عضویت اعضا، هیئت (مطابق ماده پنج این آیین‌نامه)؛

۱-۱۰- درآمد حاصله از نقل و انتقالات بازیکنان و مربیان؛

۱-۱۱- درآمد حاصله از حضور تیم‌ها در مسابقات لیگ و قهرمانی باشگاه‌ها؛

۱-۱۲- درآمد حاصله از کارشناسی و نظارت اماکن ورزشی براساس نرخ مصوب هیئت رئیسه و مجمع؛

۱-۱۳- سایر درآمد‌های قانونی مرتبط با فعالیت‌های هیئت با هماهنگی فدراسیون و اداره کل.

۲ هزینه‌ها: هزینه‌ها بر اساس بودجه و متمم بودجه مصوب سالانه در مجمع عمومی انجام می‌شود.

۳. امورات مالی معاملاتی هیئت تابع آیین‌نامه مالی معاملاتی فدراسیون متبوع می‌باشد.

۴. میزان و نحوه وصول درآمد و عواید حاصل از بند‌های (۳-۱)  تا (۱۳-۱) تابع آیین‌نامه تبصره (یک) ماده (۳۳) اساسنامه می‌باشد.

ماده ۲۵: هیئت شهرستان، شهر و بخش

در هر یک از شهرستان‌ها، شهر‌ها و بخش‌های استان، هیئتی بنام هیئت ورزشی شهرستان، شهر و بخش با رعایت شرایط ذیل تشکیل می‌گردد:

۱. در کلان شهر‌هایی که با چند اداره ورزش و جوانان مستقل فعالیت می‌کنند (از جمله تهران و...) هیئت‌های ورزشی مستقل تشکیل می‌گردد: 

رئیس هیئت این مناطق به عنوان عضو در مجمع هیئت استان حضور خواهند یافت؛

۲. هیئت‌های ورزشی شهر و بخش زیر مجموعه هیئت ورزشی شهرستان فعالیت می‌نمایند؛

۳. در صورت عدم تشکیل هیئت شهرستان، شهر یا بخش، ادارهی رشته یا رشته‌های مرتبط، به هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی، محلی مربوطه واگذار می‌گردد؛

۴. هیئت‌های ورزش روستایی و بازی‌های بـومی، محلی شهرسـتان، شـهر و بخـش وظـایف ذیـل را به عهده دارند:

۴-۱- احیا، ترویج و توسعه ورزش‌های سنتی، آیینی و بازی‌های بومی، محلی؛

۴-۲ انجام کلیه امور مربوط به رشته یا رشته‌های ورزشی که هیئت آن‌ها تشکیل نشده است.

ماده ۲۶: هیئت رئیسه شهرستان، شهر و بخش

۱. رئیس؛

۲. نایب رئیس؛

۳. دبیر؛

۴. خزانه‌دار؛

۵. یک نفر عضو.

الف) در هیئت‌های شهرستان، شهر و بخش که رشته‌هایی با فعالیت بانوان را تحت پوشش دارند، نایب رئیس از سوی رئیس هیئت شهرستان، شهر و بخش و از بین بانوان، پس از هماهنگی با مسئول بانوان اداره و تأیید مراجع نظارتی منصوب می‌شود.

ب) یک نفر عضو هیئت رئیسه به پیشنهاد رئیس هیئت شهرستان جهت صدور ابلاغ به رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان معرفی می‌گردد.

پ) خزانه‌دار هیئت شهرستان، توسط رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان منصوب می‌گردد.

ت) انتصاب و صدور ابلاغ دبیر هیئت شهرستان پس از استعلام مربوطه به عهده رئیس هیئت شهرستان می‌باشد.

ث) ابلاغ اعضای ماده (۲۶) به غیر از بند‌های (یک و سه) پس از اخذ استعلامات لازم توسط رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان امضا و صادر می‌شود.

ماده ۲۷: رئیس هیئت شهرستان، شهر و بخش

۱. شرایط احراز رئیس هیئت شهرستان، شهر و بخش:

۱-۱- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛

۱-۲- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم؛

۱-۳- دارا بودن کارت پایان دوره ضرورت (خدمت سربازی) یا معافیت آقایان؛

۱-۴ فاقد تابعیت مضاعف بوده و در شهرستان مورد نظر سکونت داشته باشد؛

۱-۵- عدم سوپیشینه کیفری موثر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی صادره از مراجع قضایی و نداشتن محرومیت دوپینگ براساس آرای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ یا آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA)؛

۱-۶ ارائه گواهی عدم اعتیاد؛

۲. حضور دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم به شرط داشتن سوابق ذیل بلامانع است:

۲-۱- دارا بودن حداقل (دو) سال سابقه ریاست هیئت شهرستان یا عضویت در هیئت رئیسه استان؛

۲-۲- دارا بودن حداقل سوابق قهرمـانی اسـتان) اول توا سووم (قهرمـانی کشـور) اول توا سووم (سـابقه حضـور در مسابقات قهرمانی آسیا، جهان، بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی، بازی‌های المپیک و پارالمپیک؛

۲-۳- دارا بودن سابقه حداقل (یک) سال مربیگری تیم‌های استانی و حضور در حداقل (یک) دوره مسابقات کشوری؛

۲-۴- سابقه حداقل (سه) دوره حضور به عنوان داور در رویدا‌های استانی یا ملی با ابلاغ یا دعوتنامه رسمی.

تبصره ۱: رئیس هیئت شهرستان به پیشنهاد رئیس اداره ورزش و جوانان پس از تصویب هیئت رئیسه هیئت استان با صدور حکم توسط رئیس هیئت استان منصوب می‌گردد.

تبصره ۲: در صورتی که فرد معرفی شده از سوی اداره ورزش و جوانان شهرستان، مورد تأیید هیئت رئیسه هیئت استان نباشد؛ رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فرد دیگری را معرفی می‌نماید. در صورت عدم تأیید نفر دوم توسط هیئت رئیسه استان، حکمیت به عهده نایب رئیس مجمع خواهد بود.

تبصره ۳: در صورت عدم اجرای رأی صادره (تبصره دو) حَکَم می‌تواند رأساً درخصوص اجرای تصمیمات اتخاذ شده اقدام نماید.

تبصره ۴: در شهر‌هایی که نمایندگی ورزش و جوانان فعال است؛ رئیس هیئت شهر/ بخش از سوی مسئول نمایندگی شهر به رئیس هیئت شهرستان پیشنهاد و با صدور حکم توسط رئیس هیئت شهرستان منصوب می‌گردد.

تبصره ۵: در صورتی که فرد معرفی شده از سوی نمایندگی ورزش و جوانان شهر و بخش، مورد تأیید هیئت شهرستان نباشد؛ نمایندگی ورزش و جوانان شهر/ بخش، فرد دیگری را معرفی می‌نماید. در صورت عدم تأیید هیئت شهرستان، حکمیت به عهده رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مربوطه خواهد بود.

در صورت عدم تمکین به رأی حَکَم، رئیس اداره شهرستان رأساً نسبت به صدور ابلاغ رئیس هیئت شهر/ بخش اقدام می‌نماید.

تبصره ۶: برکناری و عزل رئیس هیئت شهرستان، با پیشنهاد رئیس اداره شهرستان و موافقت رئیس هیئت استان یا بالعکس امکان‌پذیر است. در صورت عدم حصول توافق برای جابجایی رئیس هیئت شهرستان، حکمیت به عهده نایب رئیس مجمع خواهد بود و موارد تبصره (سه) در این بند صادق می‌باشد.

تبصره ۷: برکناری و عزل رئیس هیئت شهر/ بخش، با پیشنهاد مسئول نمایندگی ورزش و جوانان و موافقت رئیس هیئت شهرستان یا بالعکس امکانپذیر است. در صورت عدم حصول توافق برای جابجایی رئیس هیئت شهر/ بخش حکمیت به عهده رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خواهد بود.

ماده ۲۸: وظایف رئیس هیئت شهرستان، دبیر، نایب رئیس، هیئت رئیسه و خزانه‌دار شهرستان تابع وظایف اعضای متناظر در هیئت استان می‌باشد.

ماده ۲۹: با توجه به مسئولیت مشترک اداره کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون در اجرای این آیین‌نامه، حُسن اجرای وظایف قانونی، به عهده نایب رئیس و رئیس مجمع، براساس شرح وظایف تعیین شده و مطابق قوانین و مقررات خواهد بود.

ماده ۳۰: تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مطرح نشده و غیرقابل پیش‌بینی و همچنین مرجع استعلام و اظهارنظر درخصوص ابهامات مطرح شده توسط کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط در این آیین‌نامه، اداره کل امور
مشترک فدراسیون‌ها می‌باشد. ضمناً در صورت وجود موارد خاص، موضوع/موضوعات مربوطه در کمیسیونی تحت عنوان «کمیسیون موارد خاص وزارت» بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

این آیین‌نامه و اصلاحات آن به استناد ماده (۳۴) اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران در (۳۰) ماده و (۲۴) تبصره در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۳، به تأیید وزیر ورزش و جوانان رسید که با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه، کلیه مقررات اعم از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قبلی، لغو می‌گردد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *