رئیس پلیس پیشگیری فراجا: ۶۰ درصد پرونده‌ها در کلانتری‌ها مورد مصالحه قرار گرفته است

22:28 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۵۰۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس پلیس پیشگیری فراجا: ۶۰ درصد پرونده‌ها در کلانتری‌ها مورد مصالحه قرار گرفته است
رئیس پلیس پیشگیری فراجا گفت: در سال جاری تعداد پرونده‌های تشکیل شده و در حال پیگیری قضایی بیش از ۲ میلیون بوده که ۶۰ درصد آن‌ها در کلانتری‌ها مورد مصالحه قرار گرفته و ۴۰ درصد دیگر در مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

خبرگزاری میزان - سردار سرتیپ علی مویدی خرم آبادی، رئیس پلیس پیشگیری فراجا با حضور در برنامه صف اول، گفت: متاسفانه درحال حاضر بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نوع جرم تعریف شده است که این تعداد عنوان جرم اکثر توان همکاران من را به خود اختصاص داده است؛ بسیاری از موضوعات در کشور‌های دیگر جرم محسوب نمی‌شود که به این ترتیب پلیس چابک‌تر خواهد بود و می‌تواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد، اما در پلیس ما این موضوع به یک دغدغه‌ای برای کارکنان تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: کشوری در کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی موفق است که رویکرد پیشگیرانه داشته باشد. به عنوان مثال برای رسیدن به یک دانش‌آموز آگاه باید معلم، خانواده و خود دانش‌آموز به عنوان سه عنصر اصلی مورد توجه قرار گیرند تا ما بتوانیم با مهارت سازی، تعلیم و تربیت درست و آگاهی بخشی به این نسل، تا وقتی که او به سن ۱۸ سالگی رسید یک دانش آموز آگاه، توجیه و منضبط داشته باشیم که در چارچوب مقررات و ضوابط کشور حرکت  می‌کند.

سردار مویدی تاکید کرد: اولین اقدام ما باید کاهش انواع جرایمی باشد که تعریف شده‌اند تا پلیس بیشتر بیندیشد و بیشتر در امر آموزش و پرورش همکاری داشته باشد تا افراد را تا سن ۱۸ سالگی به گونه‌ای تربیت کنیم که مرتکب اشتباه نشوند.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا، گفت: باید نگاه حاکمیت را به این نوع جرائم اصلاح کنیم و مجلس و قوه قضاییه انواع جرائمی که تعریف شده است را به حداقل برسانند که هم اکنون فراجا به دنبال این موضوع است.

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ صحیح در بین دانش‌آموزان، بیان کرد: آینده کشور به دست نسل جوان است و باید به نحوی تربیت شوند که در آینده شاهد کاهش جرائم در جامعه باشیم.

سردار مویدی با بیان اینکه متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در کشور به اوج رسیده است، اظهار کرد: مسائلی نظیر حاشیه‌نشینی، اعتیاد، سرقت، فقر و تورم ایجاد جرم می‌کند و صرفاً کلانتری از صبح تا شب می‌بایست تشکیل پرونده دهد تا بتواند از نگاه کیفری و جزایی پاسخگوی مردم باشد.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا، بیان کرد: نزدیک به ۳ هزار کلانتری و پاسگاه در کشور فعال است که در همه کلانتری‌ها مرکز مشاوره وجود دارد. در سال جاری، تعداد پرونده‌های تشکیل شده و در حال پیگیری قضایی بیش از ۲ میلیون بوده که ۶۰ درصد آن‌ها در کلانتری‌ها مورد مصالحه قرار گرفته است و ۴۰ درصد دیگر در مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

وی در رابطه با وضعیت تجهیز پلیس به دوربین‌های البسه و خودرو بر اساس تکالیف قانونی برنامه هفتم نیز اذعان داشت: همین امروز نزدیک به ۹ هزار دوربین برای کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها تعیین شده است. حدود یک سوم نیاز ما تامین شده و برای تامین مابقی نیازمند منابع مالی هستیم.

سردار مویدی خاطر نشان کرد: سردار رادان راهبرد خود را بر کلانتری و پاسگاه متمرکز کرده است. امروز کلانتری‌ها و پاسگاه‌های ما دارای قرارگاه‌های تحولی هستند که تمامی معاونین فراجا در آن ایفای نقش می‌کنند و با نظارت شخص فرماندهی و جانشین، برنامه‌ها طراحی، ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا ادامه داد: در بحث رفاه و روحیه هرچند مشکلات به طور کامل حل نشده، اما نسبت به سایر رده ها، بیشترین توجه، بیشترین منابع مالی، بیشترین امکانات خودرویی و تجهیزات فناورانه به کلانتری و پاسگاه‌ها معطوف شده است و امروز می‌توانم ادعا کنم که نسبت به سه سال پیش، کلانتری‌ها از نظر تجهیزات، امکانات، تعلیم و تربیت و آموزش بیش از ۱۸۰ درجه تغییر کرده است، اما باز هم نیازمند منابع بیشتری هستیم.

وی در پاسخ به اینکه مجهز شدن البسه و خودرو‌های پلیس به دوربین چه زمانی به سرانجام خواهد رسید گفت: نیاز کلی ما ۳۵ هزار است که ۵۰ درصد آن تامین شده است. بخشی از این تامین در بودجه سال محقق خواهد شد، زیرا مجلس آن را تصویب کرده است و بخشی هم در برنامه هفتم باید محقق شود که این نیز در حال پیگیری است. ما می‌دانیم منابع کشور محدود است، اما هدف ما این است که توسعه یافتگی پلیس را نسبت به سایر کشور‌ها چشمگیرتر و به روز‌تر کنیم لذا امیدوارم از آنجا که امنیت، اساس هر حکومت و جامعه‌ای است و بخش اعظم این امنیت باید توسط پلیس محقق شود کارگزاران نظام توجه ویژه‌ای به پلیس داشته باشد تا در تامین و تحقق امنیت برای شهروندان شرمنده مردم نشود.

سردار مویدی در پاسخ به اینکه مسئولان و همکاران شما از کاهش آمار سرقت صحبت می‌کنند، اما اینکه آیا مردم هم چنین احساسی دارند یا خیر گفت: طبیعی است که همواره فاصله‌ای از نظر قضاوت بین این دو گروه وجود دارد، ما حداکثر توان خود را برای ارائه حداکثر خدمت به مردم به کار می‌گیریم، اما نمی‌توانیم به صورت مطلق به همه خواسته‌های آن‌ها پاسخگو باشیم. در دنیا برای هر ۱۰۰ هزار نفر باید ۵ پلیس وجود داشته باشد، اما در کشور ما این نسبت ۲ و نیم نفر است و این نسبت با وجود ۲ هزار و ۲۰۰ عنوان جرمی است که در ابتدای صحبت‌ها به آن اشاره شده است. این یعنی بار زیادی بر دوش پلیس است که باید تحت فشار این بار عمل کند. ما باید بار پلیس را سبک کنیم تا او بتواند چابک شود و به صورت آنلاین در خدمت مردم باشد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها استفاده از پابند الکترونیکی برای مجرمین تکراری است گفت: این برنامه برای افرادی است که بیش از ۱۰ بار جرم سرقت مرتکب شده اند. این برنامه امروز در کشور در حال اجراست. ما کسانی را که مرتکب جرم شده و رها شده اند را کنترل می‌کنیم.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا در مورد برخورد جدی با سارقانِ لباس پلیس و ماموران متخلفی که در لباس پلیس تخلف می‌کنند نیز بیان داشت: باید توجه داشت که برخی افراد واقعاً پلیس نیستند و در لباس پلیس به سرقت و تخلف مشغول هستند؛ شهروندان باید در مواجه با افرادی که لباس پلیس به تن دارند به دقت هویت پلیسی آن‌ها را بررسی کنند و اگر فردی هویت پلیسی نداشت مردم نباید هیچ نوع همکاری با او داشته باشند، ضمن آنکه ما از مردم خواهش می‌کنیم تخلف افرادی که بعضاً از لباس پلیس سوءاستفاده می‌کنند و همکار بنده هم هستند را حتما گزارش دهند و سامانه ۱۹۷ پل ارتباطی بین ما و مردم است تا این افراد را به ما معرفی کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *