عملیات طوفان‌الاقصی و احیای آرمان فلسطین

8:42 - 19 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۴۷۲
عملیات طوفان‌الاقصی و احیای آرمان فلسطین
عملیات طوفان‌الاقصی و وقایع ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آرمان فلسطین را به‌طور گسترده‌ای در کانون توجه افکار عمومی جهان قرار داد.

خبرگزاری میزان - عملیات طوفان‌الاقصی نقطه اوج سال‌ها تنش‌های فزاینده در سراسر غرب آسیا بود.

این عملیات نه‌تنها یک حرکت جسورانه از سوی مقاومت فلسطین، بلکه پاسخی حساب‌شده به تغییر‌ها در سیاست بین‌الملل بود که سال‌ها آشکار شده بود.

توجه به آرمان فلسطین پس از طوفان‌الاقصی

تصمیم نیرو‌های مقاومت فلسطین برای راه‌اندازی طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ جدا از این جریان‌های جهانی گرفته نشده است.

به گزارش «thecradle»، حماس و دیگر جناح‌های فلسطینی این لحظه راهبردی را به رسمیت شناختند؛ یک ارزیابی محرمانه از سوی حماس در غزه، به تغییر جهانی در اولویت‌ها و آسیب‌پذیری‌ها، از جمله شکاف‌ها در خود رژیم صهیونیستی اشاره می‌کند.

این ارزیابی به این نتیجه رسید که جو جهانی، در کنار درگیری‌های سیاسی داخلی اراضی اشغالی، فرصت کم‌نظیری را برای یک حمله قاطع فراهم کرده است.

کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی، به ریاست بنیامین نتانیاهو و شرکای افراطی او، آشکارا سیاست‌هایی را با هدف تعمیق اشغال، گسترش شهرک‌ها و به حاشیه راندن حقوق فلسطینی‌ها دنبال کرده بود، با اختلاف‌های داخلی در تل‎آویو زمان برای یک اقدام جسورانه برای به چالش کشیدن این تهدید‌ها فرا رسیده است.

از نظر منطقه‎ای، آمریکا در تلاش برای پیش‌برد توافق‌نامه آبراهام با چشم به میانجیگری برای یک توافق عادی‌سازی بین رژیم صهیونیستی و عربستان بود؛ این تلاش برای تشکیل یک بلوک عربی-صهیونیستی که می‌تواند به حفظ منافع آمریکا در غرب آسیا، به‎ویژه امنیت رژیم صهیونیستی کمک کند، حیاتی تلقی می‌شد.

اما فلسطینی‌ها این تلاش‌های عادی‎سازی را خطری بزرگ برای آرمان‌های ملی خود می‌دانستند.

مقاومت در مواجهه با یک واقعیت ژئوپلیتیک بالقوه که در آن همبستگی عربی و اسلامی با فلسطین از بین می‌رود، عملیات طوفان‌الاقصی را آخرین تلاش برای تغییر مسیر می‌دانست.

واکنش رژیم صهیونیستی و آمریکا به طوفان الاقصی

واکنش رژیم صهیونیستی به طوفان‌الاقصی به سرعت به یک کارزار پاکسازی قومی تبدیل شد که با نسل‌کشی و جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر، با تجاوز‌های ویرانگر علیه غزه همراه شد.

هدف متوهمانه رژیم صهیونیستی از نابودی مقاومت فلسطین و جابه‌جایی اجباری جمعیت غزه با جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی بزرگ‌تر واشنگتن در هم آمیخته است که پس از عملیات ترور رژیم صهیونیستی علیه مقام‌های مقاومت لبنان آشکار شد؛ تغییر شکل غرب آسیا.

واکنش جهانی به رنج غزه یک تناقض آشکار را برجسته می‌کند؛ آمریکا و متحدانش ادعا می‌کنند از ارزش‌های حقوق بشر و دموکراسی دفاع می‌کنند، اما اقدام‌های آن‌ها اغلب داستان متفاوتی را بیان می‌کند.

در طول نسل‎کشی در غزه، دولت‌های غربی بسیاری از آرمان‌هایی را که مدت‌ها ادعای دفاع از آن را داشتند، به‎نفع منافع سرد و سخت ژئوپلیتیکی رها کردند.

اتحاد محور مقامت علیه رژیم صهیونیستی

درپی آغاز نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه، گروه‌های مقاومت منطقه با اتحادی فراگیر در حمایت از غزه به پا خاستند.

نیرو‌های مسلح یمن عملیاتی را علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و تنگه باب‎المندب به راه انداخته که عملا تجارت دریایی رژیم صهیونیستی را فج کرده است.

ارتش یمن علاوه بر این چندین عملیات را در عمق اراضی اشغالی انجام داده و مواضعی را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده است.

مقاومت اسلامی لبنان جبهه جدیدی را علیه رژیم صهیونیستی در مرز‌های شمالی اراضی اشغالی گشود؛ این عملیات همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون ۶۰ هزار نفر از ساکنان شهر‌های شمال اراضی اشغالی تخلیه شده‌اند.

این امر موجب شده تا رژیم صهیونیستی بازگرداندن ساکنان را به شمال اراضی اشغالی به‎عنوان هدف رسمی جنگ اعلام کند؛ حزب‎الله لبنان تاکنون بار‌ها تاکید کرده که رژیم صهیونیستی تا زمان توقف جنگ غزه موفق به دستیابی به این هدف نخواهد شد.

مقاومت اسلامی عراق نیز عملیات پهپادی و موشکی خود را علیه اراضی اشغالی تاکنون دنبال کرده و به‌طور مداوم مواضع حیاتی را در اراضی اشغالی هدف قرار داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *