عملیات وعده صادق۲؛ سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی چگونه در رهگیری موشک‌ها ناکام ماند؟

7:30 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۴۵۰
عملیات وعده صادق۲؛ سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی چگونه در رهگیری موشک‌ها ناکام ماند؟
عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی و هدف قرار گرفتن پایگاه‌های راهبردی این رژیم مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

خبرگزاری میزانسه‌شنبه شب هفته گذشته روابط عمومی سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای از عملیات موشکی علیه اراضی اشغالی خبر داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این عملیات با شلیک حدود ۲۰۰ موشک، تل‌آویو و قلب اراضی اشغالی را هدف قرار داد.

در بخشی از بیانیه سپاه پاسداران آمده است: علی‌رغم اینکه این منطقه با پیشرفته‌ترین و پرحجم‌ترین سامانه‌های پدافندی محافظت می‌شد  ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده و رژیم صهیونیستی از تسلط اطلاعاتی و عملیاتی جمهوری اسلامی به وحشت افتاده است.

سرلشکر باقری، ئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح درپی این حمله موشکی، گفت: پایگاه موساد، پایگاه هوایی نواتیم و پایگاه هاتسریم، رادار‌های راهبردی و مراکز تجمع تانک‌های صهیونیست‌ها را هدف قرار دادیم.

براساس این بیانیه، پایگاه هوایی اصلی رژیم صهیونیستی شامل نواتیم، هاتزریم و تل‌نوف در نزدیکی تل‌آویو هدف قرار گرفت.

عملیات وعده صادق ۲؛ سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی چگونه در رهگیری موشک‌ها ناکام ماند؟

بلافاصله پس از آغاز عملیات موشکی وعده صادق۲، رژیم صهیونیستی و رسانه‌های غربی حامی آن تلاش کردند تا اهمیت و ابعاد این عملیات را به چالش بکشند.

رسانه‌های غربی مدعی شدند که موشک‌های شلیک شده به‌وسیله سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی رهگیری شده و به اهداف تعیین‌شده اصابت نکرده است.

اما تصاویر گسترده‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، به‌خوبی نشان می‌دهد که این موشک‌ها درحال اصابت در اراضی اشغالی هستند.

علاوه بر این، تصاویر ماهواره‌ای ثبت‌شده از آشیانه هواپیمای جنگنده در یکی از پایگاه‌های هوایی ارتش رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که این پایگاه خسارت دیده است.  

تایمز رژیم صهیونیستی درباره این تصاویر نوشت: تصاویر پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل، آسیب به آشیانه هواپیمای جنگنده را در ردیفی از ساختمان‌های نزدیک باند پرواز پایگاه نشان می‌دهد. تکه‌های بزرگی از آوار را می‌توان دید که در اطراف ساختمان پخش شده‌اند.

این پایگاه تاکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی به درخواست برای اظهارنظر درباره تصاویر ماهواره‌ای پاسخ نداده است.

عملیات وعده صادق ۲؛ سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی چگونه در رهگیری موشک‌ها ناکام ماند؟

 

در همین حال پایگاه واشنگتن‌پست نیز گزارشی درباره عملیات موشکی ایران منتشر کرد و نوشت: براساس بررسی ویدیو‌ها و تصاویر حمله ایران و پیامد‌های آن، چندین موشک بالستیک دوربرد ایران از پدافند هوایی اسرائیل و متحدانش عبور کرده و به نزدیکی دست‌کم ۳ تاسیسات نظامی و اطلاعاتی اصابت کردند.

واشنگتن‌پست تصریح کرد که ویدیو‌های تایید شده ازسوی این پایگاه نشان می‌دهد که ۲۰ موشک به پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب و ۳ موشک به پایگاه تل‌نوف در اراضی اشغالی اصابت کرده‌اند.

براساس این گزارش، تحلیلگران گفته‌اند تصاویر بصری با تاثیر حمله بر پایگاه‌ها مطابقت دارد.

همچنین بلافاصله شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گزارش داد: براساس تجزیه و تحلیل موقعیت جغرافیایی، ۲ ویدیو جدید نشان می‌دهد که تعدادی موشک ایرانی پایگاه هوایی نواتیم را در جنوب اسرائیل هدف قرار دادند.

عملیات وعده صادق ۲؛ سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی چگونه در رهگیری موشک‌ها ناکام ماند؟

اذعان ارتش رژیم صهیونیستی به هدف قرار گرفتن نواتیم و تل‎‌نوف

علاوه بر گزارش‌های رسانه‌ای، مقام‌های صهیونیست نیز به هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی در اراضی اشغالی اذعان کردند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونسیتی با بیان اینکه موشک‌های ایران به پایگاه نواتیم اصابت کرد، اذعان کرد: در حمله اخیر ایران دو پایگاه هوایی هدف قرار گرفت.

ناکامی پدافند هوایی چند لایه رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌های ایرانی

یکی از موضوع‌های قابل‌توجه و اصلی در حمله موشکی اخیر به عمق اراضی اشغالی، ناکامی پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌هاست.

موشک‌های ایران در حمله موشکی اخیر به سامانه‌های پدافند هوایی مورد تحسین اسرائیل نفوذ کردند؛ تصاویر ماهواره‌ای جدید از آزمایشگاه «پلنت» عواقب حملات به پایگاه هوایی نواتیم را نشان می‌دهد.

عملیات وعده صادق ۲؛ سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی چگونه در رهگیری موشک‌ها ناکام ماند؟

رژیم صهیونیستی در ابتدا مدعی شد که خسارت وارده به این پایگاه محدود به ساختمان‌های اداری بوده، اما نشانه‌های واضحی از ضربه به یک آشیانه و همچنین حدود ۳۰ سایت دیگر که در اطراف پایگاه گسترده شده‌اند، وجود دارد.

نواتیم در شرق بئرالسبع واقع شده و بزرگ‌ترین و حیاتی‌ترین تاسیسات در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود؛ این پایگاه محل استقرار سه اسکادران اف-۳۵ و اسکادران ترابری است.

همچنین این پایگاه میزبان بال صهیون، هواپیمای کابینه رژیم صهیونیستی، است.

سوالاتی درباره سامانه پدافند موشکی رژیم صهیونیستی

گنبد آهنین که از سال ۲۰۱۱ فعالیت می‌کند، اولین خط دفاعی رژیم صهیونیستی در برابر راکت است؛ کلید دفع موشک در سمت اراضی اشغالی، گنبد آهنین است.

با وجود این، گنبد آهنین تنها بخشی از یک سیستم پدافند هوایی چند لایه است که یکی از موثرترین سیستم‌های دفاع هوایی در جهان شناخته می‌شود.

آرو و فلاخن داود دو سامانه پدافندی دیگر رژیم صهیونیستی هستند؛ آرو ازسوی آمریکا توسعه یافته و برای رهگیری موشک‌های دوربرد، از جمله انواع موشک‌های بالستیک، طراحی شده است.

یکی دیگر از سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی فلاخن داود است که این سامانه نیز از سوی آمریکا توسعه داده شده و هدف آن رهگیری موشک‌های میان‌برد، مانند موشک‌هایی است که حزب‌الله در لبنان در اختیار دارد.

عملیات وعده صادق ۲؛ سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی چگونه در رهگیری موشک‌ها ناکام ماند؟

اما سامانه پاتریوت ساخت آمریکا قدیمی‌ترین عضو سامانه پدافند موشکی رژیم صهیونیستی است.

پایگاه تحلیلی فرست‌پست در گزارشی با عنوان «آیا گنبد آهنین و آرو برای دفاع از اسرائیل کافی هستند؟»، نوشت: رگبار موشک‌های ایران که مکان‌های کلیدی را در اسرائیل هدف قرار می‌دهند، از پایگاه هوایی نواتیم تا رستورانی در تل‌آویو، نگرانی‌ها را در مورد انعطاف‌پذیری سیستم‌های دفاع موشکی اسرائیل برانگیخته است.

این گزارش می‌گوید: اتکای فزاینده ایران به موشک‌های بالستیک چالش‌های منحصربه‌فردی را به همراه دارد؛ رهگیری این تسلیحات به دلیل سرعت، مسیر و قابلیت‌های محموله دشوار است.

فرست‌پست با اشاره به اصابت موشک‌های ایران به نزدیکی مقر موساد، نوشت: چندین موشک، سامانه پدافندی را شکستند و یک موشک درست بیرون مقر موساد اصابت کرد که هشداری آشکار در مورد آسیب‌پذیری‌ها بود.

در همین حال تحلیلگران نظامی بر این عقیده هستند که اولین استفاده ایران از موشک مافوق صوت «فتاح»، با توانایی آن در تغییر جهت و ارتفاع با سرعت‌های بسیار زیاد، آن را در برابر سامانه‌های دفاع موشکی موجود غیرقابل نفوذ کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *