گفت‌وگو|

حیواناتی که نباید در منزل نگهداری شوند/ منشا اصلی بیماری سالک کدام دسته از حیوانات است؟

8:00 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۴۱۹
حیواناتی که نباید در منزل نگهداری شوند/ منشا اصلی بیماری سالک کدام دسته از حیوانات است؟
یک دام‍‍‍‍‍‍‍‍پزشک و متخصص حیات وحش ضمن اشاره به اینکه حیوانات ولگرد نظیر سگ‌های ولگرد و موش‌ها می‌توانند منبع سالک باشند، اما اصل منشا این بیماری گونه خاصی از پشه‌ها به نام پشه خاکی است، گفت: لازم است در کشور ما به صورت قانومند فهرستی از حیواناتی که خطر بیماری زایی برای انسان ندارند، امکان نگهداری از آن‌ها مشکل زیست محیطی ایجاد نمی‌کند، تبدیل به گونه مهاجم نمی‌شوند، قاچاق نیستند و از طبیعت برداشت نشدند، ایجاد شود.

خبرگزاری میزان - چندی پیش رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان تهران اعلام کرد: به دلیل نگهداری سگ و گربه بدون رعایت موارد بهداشتی در منازل، بیماری سالک در تهران به ویژه در منطقه یک آن شیوع پیدا کرده است.  

در همین رابطه ایمان معماریان، دام‍‍‍‍‍‍‍‍پزشک و متخصص حیات وحش در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: سالک به لیشمانیاز پوستی گفته می‌شود. لیشمانیاز احشایی نیز داریم که بیشتر در کودکان زیر ۵ سال بروز پیدا می‌کند و می‌تواند کشنده و بسیار خطرناک‌تر از نوع پوستی آن باشد. حیوانات خانگی منشا این بیماری نیستند البته حیوانات ولگرد نظیر سگ‌های ولگرد و موش‌ها می‌توانند منبع سالک باشند، اما اصل منشا این بیماری گونه خاصی از پشه‌ها به نام پشه خاکی است که انواع مختلف آن لیشمانیاز‌های مختلفی را انتقال می‌دهند و افزایش آن‌ها می‌تواند سبب افزایش شیوع این بیماری شود.

تنها حیوانات خاصی می‌توانند به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند

وی ضمن اشاره به اینکه تنها حیوانات خاصی که بیماری‌های مشترکش با انسان قابل کنترل، پیشگیری و درمان است می‌توانند به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند، ادامه داد: حیوانات خانگی حتما باید تحت نظر دامپزشک باشند، به موقع واکسینه شوند، مواد غذایی مناسبی که دامپزشک توصیه می‌کند را مورد استفاده قرار دهند، با حیوانات ولگرد در ارتباط نباشند و حتما همراه با صاحبشان از خانه بیرون بروند.  

این دام‍‍‍‍‍‍‍‍پزشک و متخصص حیات وحش افزود: اگر افرادی که حیوان خانگی دارند این نکات را رعایت نکنند در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های مشترک بین انسان حیوان از جمله بیماری‌های انگلی گوارشی و پوستی، کک و کنه و بیماری‌های خطرناکی نظیر هاری قرار دارند. افراد باید از ارتباط با حیوانات ولگرد و حیواناتی که مدیریت بهداشتی روی آن‎‌ها صورت نگرفته خودداری کنند.  

 نباید به حیوانات ولگرد نزدیک شویم و آن‌ها را لمس کنیم

وی با تاکید بر اینکه نباید به حیوانات ولگرد نزدیک شویم و آن‌ها را لمس کنیم، بیان کرد: همچنین پسماند‌ها باید به گونه‌ای مدیریت شود که در دسترس حیوانات ولگرد قرار نگیرد. مدیریت طبیعت حیوانات و نبودن آن‌ها در محیط‌هایی که انسان‌ها هستند باید توسط سازمان‌های دولتی انجام شود که متاسفانه فعلا برنامه جامعی در این مورد وجود ندارد.

معماریان در مورد نگهداری بعضی از گونه‌های خاص نظیر خزندگان توضیح داد: این اقدام هم می‌تواند برای افراد و هم برای طبیعت مشکل ایجاد کند. لازم است در کشور ما به صورت قانومند فهرستی از حیواناتی که خطر بیماری‌زایی برای انسان ندارند، امکان نگهداری از آن‌ها مشکل زیست محیطی ایجاد نمی‌کند، تبدیل به گونه مهاجم نمی‌شوند، قاچاق نیستند و از طبیعت برداشت نشده‌اند ایجاد شود تا افرادی که قصد نگهداری از حیوان خانگی را دارند به سراغ حیواناتی که نگهداری از آن‌ها می‌تواند هم برای خودشان و هم برای طبیعت مخاطره‌های جدی داشته باشد، نروند.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *