گزارش|

بررسی تهدید‌ها و فرصت‌های رمزارزها؛ از افزایش پیچیدگی‌های مالی تا تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی

8:02 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۲۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بررسی تهدید‌ها و فرصت‌های رمزارزها؛ از افزایش پیچیدگی‌های مالی تا تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی
استفاده از رمزارز‌ها در معاملات، در چند وقت اخیر گسترش بیشتری یافته و افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است؛ کارشناسان می‌گویند با وجود اینکه ارزهای دیجیتال باعث گسترش سبد مالی سرمایه‌گذاران در بازار‌های مالی دنیا شده اما طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول تاکنون فرصت‌های مثبتی که رمزارزها می‌توانند ایجاد کنند محقق نشده است.

خبرگزاری میزان - یکی از موضوعاتی مهمی که هنوز قوانین روشنی برای آن در کشور وجود ندارد و باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیری برای افراد جامعه می‌شود حوزه رمزارز‌هاست که اگر قوانین مترقی در مورد آن صادر نشود می‌تواند بار پرونده‌های قضایی را بیشتر کند.

در همین رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تاریخ ۲۷ مرداد در دیدار جمعی از قضات و کارکنان دادگستری تهران در مورد موضوع رمزارز‌ها و پرونده‌های کثیرالشاکی مرتبط با این قضیه گفت که پرونده‌های کثیرالشاکی مرتبط با رمزارز‌ها می‌تواند واجد تبعات جدی اقتصادی و اجتماعی باشد؛ ممکن است تعداد این پرونده‌ها رو به‌فزونی رود؛ لذا ضروری است آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به عموم مردم درمورد تبعات و آسیب‌های فعالیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌های پرریسک و بدون پشتوانه و فاقد تضمین، بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

رئیس عدلیه همچنین در تاریخ ۲۹ مرداد در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به بازدید اخیر خود از مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تهران و مواجه با چند پرونده مرتبط با رمزارزها، اظهار کرد که مسئولین مربوطه باید توجه کنند که مقوله رمزارز‌ها از جمله مقولات جدی است که هم می‌تواند مورد سوءاستفاده عناصر مُفسد و کلاهبردار قرار گیرد و هم احیاناً در شرایطی می‌تواند مورد استفاده مطلوب و نافع قرار گیرد؛ ولکن در این مقوله ما با خلاء قانونی و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی ناکافی مواجه‌ایم.

رئیس دستگاه قضا در این جلسه خطاب به معاون اول قوه قضاییه دستور داد که با برگزاری جلساتی با بخش‌های ذیربط از جمله بانک‌مرکزی، وزارت اقتصاد و همچنین همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تدابیر و تمهیداتی را در قبال قضیه رمزارز‌ها اتخاذ کنند تا جلوی متضرر شدن مردم و احیاناً تاثیرگذاری سوء بر موضوعات پولی کشور به‌واسطه مقوله‌ی رمزارز‌ها گرفته شود.

نحوه پیدایش و گسترش رمزارز‌ها در دنیا

رمزارز‌ها عمدتاً در کشور‌های مختلف مقررات خاصی ندارند و وقتی از تنظیم‌گری رمزارز‌ها صحبت می‌شود، فقدان قانون اولین کلمه‌ای است که به ذهن متبادر می‌شود.

با این حال این موضوع با سرعت زیادی در حال تغییر است و کشور‌های مختلف به‌دنبال اعمال ضوابط خاصی برای این دارایی‌ها هستند.

محمدامین مودی، کارشناس تیم اقتصادی مرکز مطالعات توسعه و رقابت در گفت‌وگو با میزان در مورد پیدایش رمزارز‌ها و گسترش آن در دنیا گفت: ماهیت رمزارز‌ها نوسانات بالای آن است، اما دلیل اینکه چرا همچین دارایی با نوسانات بالا در دنیا گسترش پیدا کرده این است که امروزه ارزش بازاری تمامی کوین‌های موجود در دنیا به بیش از ۲.۳ تریلیون دلار می‌رسد که واقعاً بازار مالی بزرگی محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال ۲۰۰۸ میلادی وقتی که سیستم مالی و بانکی کشور‌های مختلف با بحران روبه‌رو شد که به آن بحران بزرگ نیز گفته می‌شد با چندین ماه فاصله از آن بحران در سال ۲۰۰۹ میلادی بیت‌کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال که پرداخت و ارزشش را خارج از سیستم رسمی شبکه بانکی و مالی اقتصاد دنبال می‌کرد شکل گرفت و با توجه به اینکه دارایی‌های شبکه رسمی کشور‌ها با خطر مواجه شده بود مورد استقبال قرار گرفت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به فراگیری بحران کووید ۱۹ در سال‌های پیش اظهار کرد: با ظهور این بحران و شکل‌گیری رکود در اقتصاد جهانی، بیت‌کوین ارزش بیشتری به خود گرفت تا اینکه در این سال‌ها ارزش دارایی‌های رمزارزی رشد بسیار زیادی پیدا کرد.

مودی ضمن اشاره به ورشکستگی ۲ صرافی بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۲ میلادی گفت: بر اثر این اتفاق، بازار‌های مالی و نهاد‌های ناظر مالی در دنیا به این سمت حرکت کردند که باید نظارت بیشتری بر رمزارز‌ها داشته باشند؛ چرا که با افزایش پیچیدگی‌های مالی در دنیا، بازار‌های مالی زیاد به هم پیوند خورده بودند و حتی سیستم‌های رسمی و بانکی کشور‌ها نیز با این موضوع پیوستگی پیدا کرده بودند.

وی با بیان اینکه افزایش پیچیدگی‌های مالی در دنیا، بالارفتن ریسک شبکه‌های مالی را به همراه داشت، عنوان کرد: در یک‌سال‌ونیم گذشته در دنیا این ادبیات شکل گرفت که باید به سمت تنظیم‌گری رمزارز‌ها حرکت کنیم.

گرایش بیشتر به سمت رمزارز‌ها در کشور‌های در حال توسعه

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مطالعات انجام‌شده در حوزه رمزارز‌ها افزود: اصولاً ماهیت رمزارز‌ها در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد گرایش به سمت رمزارز‌ها در کشور‌های در حال توسعه خیلی بیشتر از کشور‌های توسعه یافته بوده و مهم‌ترین دلیل این است که در کشور‌های در حال توسعه عموماً پایداری اقتصاد کلان به آن صورت که در کشور‌های توسعه‌یافته دیده می‌شود وجود ندارد و عموماً در کشور‌های در حال توسعه فقدان این موضوع بیشتر است.

مودی ادامه داد: نبود پایداری اقتصاد کلان باعث می‌شود در زمان‌هایی که تورم زیاد می‌شود و ارزش پول ملی کاهش می‌یابد مردم به سمت دارایی‌های رمزارزی گرایش پیدا کنند.

وی تاکید کرد: دلایلی از جمله پیچیدگی‌های مالی و درهم تنیدگی‌هایی که بازار‌های رسمی و رمزارز‌ها با همدیگر دارند اهمیت تنظیم‌گری را در حوزه رمزارز‌ها نشان می‌دهد.

تهدید‌ها و فرصت‌های رمزارز‌ها برای ساختار مالی و اقتصاد

این کارشناس اقتصادی در تشریح فرصت‌های ایجادشده از سوی رمزارزها، گفت: تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی از جمله‌ فرصت‌هایی است که به‌واسطه رمزارز‌ها فراهم شده و اخیراً نیز برخی از کشور‌ها که با تحریم‌های ظالمانه مواجه شده‌اند به سمتی رفتند که برای پرداخت‌های بین‌المللی از کوین‌هایی وابسته به دارایی‌های مشهودی از جمله نفت  استفاده کنند.  

مودی با بیان اینکه رمزارز‌ها باعث گسترش سبد مالی سرمایه‌گذاران در بازار‌های مالی دنیا شده‌اند، گفت: رمزارز‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سایر دارایی‌ها دارند و در برخی موارد حتی قابلیت نقدشوندگی آن‌ها نسبت به سایر دارایی‌های مالی بیشتر است؛ از طرفی قابلیت ردیابی که در تراکنش‌ها دارد از دیگر دارایی‌های مالی موجود بیشتر است.

وی تصریح کرد: با این حال صندوق بین‌المللی پول در بررسی این فرصت‌ها گفته است که هنوز فرصت‌های مثبتی که بازار رمزارز می‌تواند ایجاد کند محقق نشده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود ۳ تهدید در حوزه رمزارزها، اظهار کرد: دسته اول شرایط اقتصاد کلان کشور را تهدید می‌کند و دسته دوم در تهدید بازار‌های مالی کشور‌ها موثر بوده و دسته سوم تهدید‌های قانونی و بین‌المللی است.

مودی در توضیح تهدید مربوط به اقتصاد کلان کشور، گفت: این تهدید به چند دسته قابل تقسیم است یکی بحث سیاست‌های پولی است که بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بانکی و شبکه مالی اجرا می‌کند و دسته بعدی سیاست‌های مالی است که از سوی دولت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود که از جمله آن می‌توان به تخفیف مالیاتی و مشوق‌های مالیاتی اشاره کرد.

وی ادامه داد: یک‌سری سیاست‌ها نیز سیاست‌های ارزی وابسته به جریان سرمایه کشور‌ها در طول زمان است مثلاً اینکه یک کشور آیا می‌تواند سیاست نرخ ارز ثابت یا ارز شناور را اجرا کند یا خیر به این موضوع بستگی دارد که جریان سرمایه‌گذاری در این کشور به چه شکل است که پدیده رمزارز‌ها می‌تواند سرمایه کشور‌ها را متاثر کند.

این کارشناس اقتصادی دسته دیگر تهدید‌ها را به نظام پرداخت کشور مربوط دانست و اظهار کرد: سیاست‌های بازار‌های مالی بیشتر ناظر به این است که پیوستگی مالی در بازار‌های مختلف در دنیا زیاد شده و وجود یک دارایی با نوسان و ریسک بالا می‌تواند در کنار این درهم‌تنیدگی سیستم مالی، نهاد‌های رسمی و تراکنش‌های بزرگ‌تر مثل بورس و بانک‌ها را را با خطرات جدی ورشکستگی روبه‌رو کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: رمز ارزها

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *