کابوس جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ برای رژیم صهیونیستی

12:45 - 16 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۱۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کابوس جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ برای رژیم صهیونیستی
اعلام اسامی نامزد‌های جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴، رژیم صهیونیستی را با وجود سابقه سیاسی‌کاری اعطاکنندگان این جایزه، با چالش جدی مواجهه با یکی از پیامد‌های جنگ غزه روبرو کرد.

خبرگزاری میزان - برندگان جوایز نوبل در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی یا پزشکی، ادبیات، صلح، اقتصاد از ۷ تا ۱۴ اکتبر (۱۶ تا ۲۳ مهر) اعلام خواهند شد؛ این جوایز برای نخستین بار در سال ۱۹۰۱ اهدا شدند.

انتظار می‌رود جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴، پربیننده‌ترین جایزه در بین شش جایزه نوبل سال جاری باشد؛ برای جایزه نوبل صلح امسال، ۲۸۶ نامزد شامل ۱۹۷ فرد و ۸۹ سازمان وجود دارند.

جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ در حالی اعطا می‌شود که جهان در میانه درگیری‌های مرگ‌بار و جنایت‌کارانه، شاهد ساکت و منفعل بی‌سابقه‌ترین جنایت‌های ضدبشری است؛ این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که بدانیم این جایزه در بیشتر موارد تحت تاثیر سیاسی‌کاری‌ها و سیاست‌زدگی‌ها به انتخاب افرادی منجر شد که سابقه سیاهی در نقض حقوق بشری داشتند.

در عین حال، بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه حال حاضر جهان در حال حاضر یعنی دوشنبه، ۱۶ مهر همزمان با آغاز فرایند اعطای جوایز نوبل، یک ساله شد؛ در این بحران ناشی از جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه رکورد‌های هولناکی از بحران‌های بشردوستانه به موازات جنایت‌های ضدبشری ثبت شده‌اند که با تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی انتظار می‌رود همچنان ثبت شوند.

قرار گرفتن نام نهاد‌ها و سازمان‌های بشردوستانه و حقوق بشری فعال در زمینه جنگ غزه مانند بتسلم، الحق، آنروا، ... نشان‌دهنده توجه به موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه است، اما اینکه کمیته انتخاب جایزه نوبل صلح چه تصمیمی برای انتخاب برنده می‌گیرد، موضوعی مورد تردید است.

از نامزدهای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ چه می‌دانیم؟

جایزه نوبل صلح براساس وصیت آلفرد نوبل، صنعتگر سوئدی و مخترع دینامیت، باید به کسی تعلق بگیرد که بیشترین یا بهترین کار را برای پیشبرد همکاری ملت‌ها و صلح انجام داده است؛ جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ روز جمعه، ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) اعلام می‌شود.

ازجمله اسامی فاش‌شده برای نامزدی جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ می‌توان به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، آژانس کاریابی و امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی UNRWA (آنروا)، دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ (لاهه)، پاپ فرانسیس و دیوید آتنبرو، طبیعت‌شناس انگلیسی اشاره کرد.

کارشناسانی که این جایزه را دنبال می‌کنند می‌گویند برنده جایزه امسال ممکن است یکی از سه گزینه آژانس کاریابی و امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی، دیوان بین‌المللی دادگستری و آنتونیو گوترش باشند.

در عین حال، هر سال مدیر موسسه تحقیقات صلح اسلو، فهرستی از نامزد‌های جایزه نوبل صلح را ارائه می‌دهد؛ هنریک اوردال، مدیر موسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO)، فهرست به‌روزشده برای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ اعلام کرد؛ این فهرست شامل اسامی زیر است:

  • دفتر سازمان امنیت و همکاری اروپا برای نهاد‌های دموکراتیک و حقوق بشر
  • اتاق‌های واکنش اضطراری سودان
  • آنروا و فیلیپ لازارینی
  • دیوان بین‌المللی دادگستری
  • یونسکو و شورای اروپا
  • دادگاه بین‌المللی کیفری
  • نهاد‌های منطقه‌ای مانند دادگاه اروپایی حقوق بشر یا دادگاه بین‌آمریکایی حقوق بشر

پیشنهاددهندگان نامزد‌های جایزه نوبل صلح چه کسانی هستند؟

در حالی که یک کمیته مخفی پنج نفره برندگان جایزه نوبل صلح را انتخاب می‌کند، هزاران نفر از جمله برندگان سابق جایزه نوبل صلح، نمایندگان مجلس و اعضای کابینه کشور‌های مختلف و اساتید دانشگاه در رشته‌های تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه یا حقوق می‌توانند نام‌های موردنظر خود را برای نامزدی دریافت نوبل صلح اعلام کنند.

زمان دریافت اسامی نامزد‌ها در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) هر سال به پایان می‌رسد؛ اعضای کمیته هم می‌توانند نامزد‌های مورد نظر خود را حداکثر تا نخستین جلسه کمیته در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) ارائه کنند.

کمیته برای بررسی اسامی دریافتی و کوتاه کردن فهرست هر ماه یک جلسه می‌گذارد و در جلسه نهایی کمیته که معمولا در ابتدای اکتبر (۱۰ مهر) برگزار می‌شود، تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

اصل برای انتخاب برنده جایزه نوبل صلح، اجماع میان اعضا است و اگر این اتفاق نیفتد، تصمیم نهایی با اکثریت آرا گرفته می‌شود؛ آخرین باری که یک عضو در اعتراض به انتخاب برنده نوبل صلح استعفا کرد، در سال ۱۹۹۴ بود که شیمون پرز و اسحاق رابین برنده نوبل صلح اعلام شدند.

انتشار اسامی نامزد‌ها تا ۵۰ سال مخفی می‌مانند، مگر اینکه نامزد‌ها خودشان موضوع انتخاب شدنشان را فاش کنند.

نامزد‌های اصلی جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴

در حالی که جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه بدون حدومرز پیش می‌رود و قربانی می‌گیرد، گمانه‌زنی‌ها درباره نامزد‌های جایزه نوبل صلح افزایش یافته است.

با در نظر داشتن واقعیت در جریان بودن بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه جهان در غزه، پیش‌بینی می‌شود یا انتظار می‌رود که کمیته مخفی پنج نفره اعطای جایزه نوبل صلح که ازسوی پارلمان کشور نروژ منصوب شده است، بر بحران غزه متمرکز شود.

اسل سوئن، مورخ جایزه نوبل صلح در این باره، گفت: این می‌تواند به معنای جایزه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل یا دادگاه عالی این نهاد یعنی دیوان بین‌المللی دادگستری باشد.

وی توضیح داد: گوترش نماد اصلی سازمان ملل است؛ مهم‌ترین وظیفه دیوان بین‌المللی دادگستری نیز این است که اطمینان حاصل کند که قوانین بین‌المللی بشردوستانه در سطح جهانی اعمال می‌شود؛ این دیوان از اسرائیل خواسته است تا اطمینان حاصل کند که هیچ نسل‌کشی در غزه در پرونده‌ای که اسرائیل مکررا آن را بی‌اساس خوانده است، انجام نمی‌شود.

کارشناسان با اشاره به اینکه پیش‌بینی دقیق برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ بسیار دشوار است، می‌گویند که آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل UNRWA، دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از جمله نامزد‌های مطرح برای دریافت جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۲۴ هستند.

با وجود این، این احتمال وجود دارد که کمیته اعطای جوایز نوبل برای سال جاری تحت تاثیر فشارهای سیاسی، مانند ۱۹ مورد در سال‌های گذشته که آخرین آن در سال ۱۹۷۲ رخ داد، تصمیم به ندادن جایزه نوبل صلح کند.

دن اسمیت، رئیس موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم با اشاره به سابقه ندادن جایزه نوبل صلح، اظهار کرد: شاید امسال سالی باشد که کمیته جایزه نوبل صلح باید به سادگی از اعطای جایزه خودداری کند و توجه خود را بر این واقعیت متمرکز کند که این سیاره در حال جنگ است!

دلایل نامزدی گزینه‌های مطرح‌شده برای جایزه نوبل صلح

آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک UNRWA به‌عنوان یکی از نامزد‌های دارای شانس بالای برنده شدن جایزه نوبل صلح، در سال ۱۹۴۹ برای ارائه کمک، آموزش و حمایت از آوارگان فلسطینی تا زمان یافتن راه‌حل سیاسی تاسیس شد.

در حال حاضر این آژانس سازمان ملل بیش از ۳۰ هزار کارمند داشته و به حدود ۶ میلیون فلسطینی در کرانه باختری، غزه و کشور‌های همسایه خدمات‌رسانی می‌کنند؛ تقریبا کل جمعیت غزه در حال حاضر برای دسترسی به کمک‌های اولیه از جمله غذا و آب به آنروا وابسته هستند.

آنروا سال‌ها است که با بحران مالی گسترده‌ای مواجه بوده است، اما این بحران در یک سال گذشته و درپی اتهام‌زنی‌های رژیم صهیونیستی با قطع کمک‌های متحدان این رژیم تشدید شد.

ادامه عملیات آنروا برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در غزه کاملا اساسی است؛ جایزه نوبل صلح به آژانس و کمیسر کل آن، فیلیپ لازارینی، پیامی قوی در مورد نقش آن در حمایت از زندگی میلیون‌ها زن، مرد و کودک فلسطینی می‌فرستد.

در عین حال، سازوکار‌های حل مسالمت‌آمیز درگیری‌های بین دولت‌ها برای حفظ و حمایت از صلح در دنیایی که به طور فزاینده قطبی شده اهمیت ویژه‌ای دارد؛ دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) صلح را از طریق حقوق بین‌الملل ترویج می‌کند.

اگر کمیته نوبل بخواهد اهمیت همکاری چندجانبه برای روابط صلح‌آمیز را تشخیص دهد، دیوان بین‌المللی دادگستری شایسته دریافت جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ خواهد بود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۱۹۴۵ توسط منشور سازمان ملل برای حل‌وفصل اختلافات حقوقی بین دولت‌ها و مشاوره در مورد مسائل حقوقی در سازمان ملل تاسیس شد؛ عضویت همه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل امضاکننده اساسنامه دیوان، این نهاد را به یک سازوکار چندجانبه پذیرفته‌شده جهانی برای حل اختلاف تبدیل کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری در ژانویه (دی) امسال طی اقدامی جسورانه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا برای جلوگیری از اقدام‌های نسل‌کشی در نوار غزه اقدام کند.

واکنش رژیم صهیونیستی به اعلام اسامی نامزد‌های دریافت جایزه نوبل صلح

اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که برگزارکنندگان جایزه نوبل صلح با فاصله گرفتن از رویکرد سیاست‌زده خود در سال جاری، تصمیم و انتخاب درستی برای برنده جایزه امسال داشته باشند، اعلام اسامی نامزد‌های احتمالی دریافت جایزه نوبل صلح ۲۰۲۴ شامل دبیرکل سازمان ملل، آنروا و دیوان بین‌المللی دادگستری با واکنش‌های تندی از سوی رسانه‌های صهیونیستی مواجه شد.

انتخاب شدن هر یک از این نامزد‌ها می‌تواند برای رژیم صهیونیستی که در سایه حمایت متحدان غربی خود در یک سال گذشته دست به جنایت گسترده و مصون از مجازات علیه غزه زده است، دشواری‌های زیادی را رقم می‌زند.

رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته با جدیت در تلاش بوده با تحریک متحدان غربی خود از طریق اتهام‌زنی‌های بی‌اساس به آنروا این آژانس سازمان ملل را تعطیل کند؛ آنروا پیشتر هشدار داد: اسرائیل در تلاش است تا این سازمان را منحل کند.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی به‌تازگی در واکنش به موضع‌گیری‌های آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره جنگ غزه و تاکید بر لزوم پایان یافتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه این منطقه، ضمن عنصر نامطلوب خواندن وی، ورود دبیرکل سازمان ملل را به اراضی اشغالی ممنوع اعلام کرد.

رسانه‌های صهیونیستی ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس خود علیه گزینه‌های مطرح شده برای نامزدی جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۲۴، ادعا می‌کنند که کمیته جایزه نوبل صلح به غیرقابل پیش‌بینی بودن شهرت دارد.

یدیعوت آحرونوت در گزارشی ضمن زیر سوال بردن نامزد‌های یادشده، نوشت که احتمال ندادن جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۲۴ وجود دارد.



انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *