سردار گودرزی: بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در شش ماهه نخست سال جاری کشف شد

23:48 - 15 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۰۷۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سردار گودرزی: بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در شش ماهه نخست سال جاری کشف شد
فرمانده مرزبانی فراجا گفت: در شش ماه گذشته بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری میزان - سردار سرتیپ احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا با حضور در برنامه صف اول، گفت: ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز داریم که بخش زیادی از این مرز خشکی است و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر هم مرز دریایی داریم و تا به امروز هم با اشکال مختلفی از مرز‌ها حفاظت و نگهداری می‌شده است.

سردار گودرزی با بیان اینکه امروز مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی در مرز‌های کشور ایفای وظیفه می‌کند، اظهار کرد: در دو دهه گذشته با توجه به تهدیداتی که در مرز‌های پرخطر به ویژه در جنوب شرق و شمال غرب کشور وجود دارد، این مرز‌ها را با اولویت مرز‌های پرخطر و مرز‌های مراقبتی تقسیم‌بندی کردیم. در این مدت اقدام به حفر کانال، احداث دیوار‌های مرزی و کشیدن سیم خاردار کردیم تا مانع ورود ترویست‌ها و ورود غیرقانونی افراد به داخل کشور شویم.

وی بیان کرد: در دو، سه سال گذشته طرحی را به شورای امنیت کشور برای انسداد مرز‌ها ارائه کردیم که بر اساس آن هم مصوبه‌ای صورت گرفت و دولت نیز مبلغ قابل توجهی را برای این طرح اختصاص داد و بنا شد تا دیوار‌های مرزی، نصب انواع حسگرها، فیبر نوری و دیگر امکانات انسداد مرز به مرور انجام شود.

سردار گودرزی تصریح کرد: اجرای این طرح ۵ ساله بوده، یک سال و چند ماه است که کار شروع شده البته از ابتدای امسال با تاکیدی که ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح داشته این طرح با جدیت تقویت شده و اعتقاد داریم در مناطقی که نیاز و اولویت ما است در ظرف یک سال آینده اتفاقات خوبی در این زمینه رقم می‌خورد.

فرمانده مرزبانی فراجا در بحث مبارزه با مواد مخدر نیز اذعان کرد: ما با همکاری دولت و کمیسیون‌های مرز که تحت نظارت مستقیم وزیر کشور است جلسات مستمری برگزار کرده‌ایم؛ یکی از محور‌های اصلی این جلسات، استفاده از آشکارساز‌ها (دستگاه‌های ایکس ری) در معابر اقتصادی به ویژه در مناطق جنوب شرق کشور است. یکی از موضوعات اصلی انسداد مرز بحث جلوگیری از ورود مواد مخدر، سلاح، مهمات و انواع مواد منفجره است که قاچاقچیان با حمایت گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب اقدام به چنین کاری می‌کنند.

سردار گودرزی، گفت: ما در این رابطه پوشش خلاء‌های مرزی و دیپلماسی قوی مرزی را داریم. یکی از وظایف مرزبانی استیفای حقوق دولت و مرزنشینان است. در حوزه دیپلماسی مرزی، ظرف ۶ ماه گذشته دو تا ۳ هزار جلسه با کشور‌های همسایه به ویژه جنوب شرق کشور داشتیم که عمدتا بر مبنای اعتراضات ما بوده است. متاسفانه برخی گروه‌های ضد انقلاب موانع مرزی مانند سیم خاردار‌ها را پاره می‌کنند و با نیرو‌های مرزی ما درگیر می‌شوند.

وی افزود: بلافاصله پس از وقوع هرگونه تخلف مرزی، ما به کشور مقابل اعلام می‌کنیم که این محموله از خاک شما وارد شده و شما موظف به رسیدگی هستید.

فرمانده مرزبانی فراجا بیان کرد: یکی از نمونه‌های بارز دیپلماسی مرزی، مراسم اربعین امام حسین (ع) است. ما امسال توانستیم بیش از ۱۶۴ جلسه با مرزبانان، کلانتران مرزی و فرماندهی مناطق مرزی عراق برگزار کنیم. نتیجه این جلسات را در تردد چند میلیون زائر و بدون هیچگونه حادثه‌ای مشاهده می‌کنید.

سردار گودرزی در رابطه با ورود اتباع افغانستانی به کشور نیز عنوان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ برنامه‌ای برای افغان‌ستیزی ندارد، افرادی را که در مرز‌های دستگیر می‌کنیم با رفتار و اخلاق اسلامی پذیرایی می‌کنیم. از ابتدای سال جاری تا کنون ۷۵۰ هزار نفر از افرادی که تمایل به بازگشت به کشور خود داشته اند به افغانستان بازگشته اند و در مجموع به شدت ورود برادران افغانی به مرز‌های ما کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: همه مسئولین از جمله در وزارت کشور و هم در مجموعه انتظامی کشور به دنبال ساماندهی اتباع افغانی هستند. این ساماندهی حق ما به عنوان کشور میزبان است.

فرمانده مرزبانی فراجا در پایان بیان کرد: در شش ماه گذشته بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف کردیم که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین انهدام باند‌های قاچاق سلاح نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته ایم.

سردار گودرزی، گفت: نزدیک به ۳۰ تن مواد مخدر کشف کرده‌ایم. در مجموع ۸۷ نفر از اشرار و معاندین که با سلاح قصد ورود به کشور را داشتند در درگیری با نیرو‌های ما به هلاکت رسیدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *