افزایش شمار مرگومیر مهاجران درپی وقوع ۲ تراژدی مرگبار در مانش
خبرگزاری میزان – کانال مانش یا معبر مرگی که فرانسه و انگلیس برای مهاجران ایجاد کردهاند، همچنان قربانی میگیرد.
اعلام خبر مرگومیر مهاجران در این گذرگاه بهطرز ناراحتکنندهای در سالهای اخیر به یک موضوع عادی تبدیل شده است؛ با وقوع هر تراژدی مهاجرتی، مقامهای انگلیسی و فرانسوی با ژست ابراز تاسف وعده سختگیرانهتر کردن سیاستهای ضدمهاجرتی را میدهند و این به معنای وقوع مرگومیرهای بیشتر در روزها و هفتههای آتی است.
به گزارش اسکاینیوز و گاردین، مقامهای فرانسه اعلام کردند که درپی وقوع ۲ تراژدی برای قایقهای حامل مهاجران در روز شنبه، ۱۴ مهر یک کودک خردسال و سه بزرگسال مهاجر هنگام عبور از کانال مانش جان خود را از دست دادند؛ ضمن اینکه ۱۵ مهاجر نیز به دلیل شرایط جسمی نامناسب به بیمارستان منتقل شدند.
براساس گزارشها، جسد جانباختگان این حادثه در انتهای قایق پیدا شد و دلیل مرگ آنها خفگی ناشی از زیر دست و پا ماندن بوده است.
براساس اعلام مقامهای فرانسوی، مرگ مهاجران درپی آن رخ داد که یکی از قایقهای حامل مهاجران با ۹۰ سرنشین در نزدیکی سواحل فرانسه دچار نقص موتوری شد.
مقامهای فرانسوی بدون اشاره به تاثیر سیاستهای سختگیرانه مهاجرتی این کشور بر تصمیم مهاجران برای عبور از مانش اعلام کردند که قاچاقچیان انسان عامل مرگ این مهاجران هستند؛ آنها تاکید کردند که سیاستهای خود در این گذرگاه مرگ را تشدید میکنند.
ایوت کوپر، وزیر کشور انگلیس نیز مدعی شد که از دست رفتن جانهای بیشتر در کانال مانش وحشتناک است.
در عین حال، وزارت کشور انگلیس جمعه گذشته ادعا کرد که کشورهای گروه ۷ با طرح بینالمللی بزرگ جدیدی برای سرکوب باندهای جنایتکار مسئول قاچاق مهاجران به انگلیس موافقت کردهاند؛ اگرچه مقامهای انگلیسی این طرح را برای مقابله با جرایم سازمانیافته فرامزی و تقویت امنیت مرزی مفید میدانند، اما قربانیان اصلی چنین طرحهایی مهاجران هستند.
از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۵۱ نفر در مسیر رسیدن به انگلیس در کانال مانش جان خود را از دست دادند؛ این رقم در حالی ثبت شده است که در سراسر سال ۲۰۲۳ مجموع فوتیها به رقم ۱۲ نفر رسید.
براساس برآوردهای سازمان بینالمللی مهاجرت که بخشی از سازمان ملل است، دستکم ۱۹۴ مهاجر در تلاش برای عبور از کانال مانش بین سالهای ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۲۴ (مرداد/ شهریور) جان خود را از دست دادند.
کانال مانش کجاست؟
کانال مانش یا کانال انگلیس (به انگلیسی English Channel، به فرانسوی: Manche mer) قسمتی از اقیانوس اطلس در شمال فرانسه و جنوب انگلیس است که این اقیانوس را به دریای شمال پیوند میدهد.
طول کانال مانش نزدیک به ۵۶۰ کیلومتر و عرض آن از ۲۴۰ کیلومتر در عریضترین نقطه تا ۳۴ کیلومتر در تنگه دوور متغیر است؛ این کانال، یکی از پر رفتوآمدترین آبراههای جهان است که در سالهای اخیر و درپی سختگیرانهتر شدن سیاستهای مهاجرتی در کشورهای اروپایی بهویژه انگلیس به مسیر مخاطرهآمیزی برای عبور مهاجران تبدیل شده است.
در حالی که عبور از کانال مانش با شناورهای کوچک بسیار خطرناک است، مهاجران زیادی حتی در فصل زمستان و آبوهوای توفانی پا در این مسیر میگذارند.
از سال ۲۰۱۸ تاکنون کانال مانش به مسیر محبوب مهاجرانی تبدیل شده که از سیاستهای ضدمهاجرتی انگلیس فرار میکنند؛ آنها با گام نهادن در این مسیر رویاهای خود برای زندگی بهتر را بهازای مرگ بر اثر واژگونی قایقهای ناامن به خطر میاندازند.
در حال حاضر، قایقهای ناامن و فرسودهای که مهاجران را حمل میکنند در تمام فصلها و در همه ساعات شبانهروز در این کانال حرکت میکنند.
افزایش تردد قایقهای مهاجران در حالی رخ میدهد که تراژدیهای مرگبار یکی پس از دیگری به وقوع میپیوندند؛ زیرا این قایقها که عمدتا در مالکیت باندهای قاچاق انسان هستند، به شکل فزایندهای پرازدحام میشوند.
قایقهای یادشده حتی جلیقه نجات در اختیار سرنشینان مهاجر قرار نمیدهند.
جولان باندهای قاچاق انسان در کانال مانش
کانال مانش در سالهای اخیر به محل فعالیت باندهای جنایتکاری تبدیل شده است که با استفاده از فرصت ایجادشده از سیاستهای ضدمهاجرتی کشورهای اروپایی برای دست یافتن به سودهای کلان تلاش میکنند.
این روند منجر به بروز تراژدیهای مرگباری میشود که رویای مهاجران را در آبهای اروپایی به نقطه پایانی مرگ میرساند.
فرانسه و انگلیس در حالی با اعلام آمار فزاینده مهاجران ورودی به این کانال تلاش میکنند اقدامهای غیرانسانی خود برای جلوگیری از ورود این افراد از جمله به عقب راندنهای مخاطرهآمیز، مانعتراشی در مسیر گروههای بشردوستانه برای نجات مهاجران گرفتار و بیپاسخ گذاشتن درخواستهای کمک را توجیه کنند که قاچاقچیان انسان همچنان برای عبور دادن مهاجران در این کانال فعالیت گستردهای دارند.
باندهای قاچاق انسان در خلاء امنیتی بهوجود آمده از تمرکز فرانسه و انگلیس برای مقابله با ورود مهاجران، فرصت روبهرشدی برای تشدید حضور و فعالیت خود در کانال مانش یافتهاند؛ آنها همواره مسیرهای جدیدی را برای عبور پیدا میکنند و همین امر مهاجران را در معرض خطر بیشتری قرار میدهد.
باندهای قاچاق انسان برای انتقال مهاجران از قایقهای با کیفیت پایین و عمدتا بادی استفاده میکنند و گاهی اوقات آنها را با ۲ برابر ظرفیت پر میکنند؛ قاچاقچیان انسان همچنین به شکل فزایندهای از خشونت علیه مهاجران استفاده میکنند و حتی با اعمال خشونت علیه افسران پلیس، فضا را متشنج میکنند.
لندن و پاریس در سالهای اخیر بهویژه در ۲ سال گذشته همکاریهای مرگباری را برای ممانعت از ورود مهاجران از طریق کانال مانش در دستور کار قرار دادهاند.
این همکاری مرگبار تاکنون منجر به رخ دادن تراژدیهای متعددی شده است که از جمله آنها میتوان به مرگ ۲۷ مهاجر بر اثر واژگونی قایق در نوامبر ۲۰۲۱ اشاره کرد؛ جدیدترین تراژدی نیز چند روز پیش با مرگ هشت مهاجر رقم خورد.
تاکنون اسناد و شواهد متعددی درباره برخوردهای فیزیکی مرگبار فرانسه و انگلیس با قایقهای مهاجران فاش و منتشر شدهاند.
مانورهای معروف به بازگشت از جمله اقدامهای مخاطرهآمیزی است که پلیس دریایی فرانسه علیه قایقهای پرازدحام مهاجران در کانال مانش انجام میدهد.
استفاده از اسپری فلفل علیه مهاجران، سوراخ کردن قایقها و ایجاد موج در اطراف قایقهای مهاجران از جمله روشهای مرگبار مورد استفاده فرانسه و انگلیس هستند و ویدیوهایی نیز از آنها منتشر شده است.
این تاکتیکها در حالی مورد استفاده قرار میگیرند که مقامهای فرانسه و انگلیس بهخوبی میدانند که سرنشینان قایقهای یادشده از کمترین امکانات برای نجات برخوردار نیستند.
- بیشتر بخوانید:
- کانال مانش؛ فاصله کوتاه رویا تا مرگ مهاجران
- واژگونی قایق پناهجویان در کانال مانش؛ ۱۲ نفر جان باختند
انتهای پیام/