کارزار جنایت رژیم صهیونیستی علیه اردوگاه‌های آوارگان در کرانه باختری

12:19 - 14 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۷۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارزار جنایت رژیم صهیونیستی علیه اردوگاه‌های آوارگان در کرانه باختری
اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در کرانه باختری همواره، به‌ویژه طی هفته‌های گذشته، هدف کارزار جنایت صهیونیست‌ها بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه، ۱۲ مهر ۱۸ فلسطینی را درپی بمباران یک رستوران در کرانه باختری اشغالی با استفاده از جت‌های جنگنده به شهادت رساند؛ این نخستین حمله هوایی به کرانه باختری از زمان انتفاضه دوم در اوایل دهه ۲۰۰۰ بود.

براساس گزارش‌ها، دست‌کم یک موشک در اواخر شب به یک رستوران شلوغ در محله الحمام در اردوگاه پرجمعیت آوارگان طولکرم اصابت کرد. آمبولانس‌ها و امدادگران پس از حمله به محل حادثه اعزام شدند.

ویدیویی که از این حمله در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که جسدی در هوا معلق بوده و آوار‌هایی که در پس‌زمینه آن در خیابان پخش می‌شوند. 

کارشناسان می‌گویند که این مرگ‌بارترین حمله در کرانه باختری اشغالی از سال ۲۰۰۰ تاکنون بوده است.

کارزار جنایت رژیم صهیونیستی علیه اردوگاه‌های آوارگان در کرانه باختی

ارتش رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای کوتاه این حمله را تایید کرده و گفت که این یک عملیات مشترک از سوی سرویس امنیت داخلی شاباک و نیروی هوایی انجام شده است.

این حمله اوج تشدید حمله‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) پس از آغاز جنگ غزه به‌حساب می‌آید. از آن زمان تاکنون دست‌کم ۷۰۱ فلسطینی در حمله‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی به شهادت رسیده‌اند. 

فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر گفته بود که حمله‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی گاهی در مقیاسی رخ می‌دهد که کسی در ۲ دهه اخیر شاهد نبوده است. 

واکنش سازمان ملل

سازمان ملل هم روز جمعه، ۱۳ مهر آنچه را «حمله هوایی غیرقانونی» رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان در کرانه باختری اشغالی خواند، محکوم کرد. دفتر حقوق بشر سازمان ملل این حمله را به‌شدت محکوم کرده و آن را غیرقانونی خواند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله بخشی از یک الگوی بسیار نگران‌کننده استفاده غیرقانونی از زور از سوی نظامیان اسرائیلی در جریان عملیات نظامی مشابه در کرانه باختری است. این حمله‌ها که آسیب گسترده‌ای به فلسطینی‌ها وارد کرده است.

طولکرم یکی از شهر‌ها و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی بود که در جریان عملیات نظامی گسترده رژیم صهیونیستی در هفته‌های گذشته مورد هدف قرار گرفت.

کارزار جنایت رژیم صهیونیستی علیه اردوگاه‌های آوارگان در کرانه باختی

 

جنگ رژیم صهیونیستی علیه اردوگاه‌های آوارگان

حمله‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی نیز به موازات جنگ مداوم اشغالگران در نوار غزه انجام می‌شود. 

هزاران نظامی صهیونیست در ۲۸ آگوست (۷ شهریور) به‌طور همزمان به تعدادی از شهر‌ها و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در شمال کرانه باختری، یعنی جنین، طولکرم و طوباس حمله کردند.

این عملیات که بزرگ‌ترین عملیات در بیش از ۲ دهه گذشته بود، از هوا و زمین انجام شد. این حمله شامل تخریب زیرساهت‌ها از سوی بولدوزر‌های زرهی، حمله‌های پهپادی، استفاده از نارنجک‌های ضد تانک و شلیک تک‌تیرانداز‌ها بود.

کارزار جنایت رژیم صهیونیستی علیه اردوگاه‌های آوارگان در کرانه باختی

نظامیان رژیم صهیونیستی در مدت ۱۰ روز ۳۹ فلسطینی، ازجمله ۸ کودک و ۲ مرد مسن را به شهادت رساندند. بیش از ۱۵۰ نفر دیگر مجروح و بیش از ۱۵۰ نفر دیگر بازداشت شدند. 

در این حمله ۱۰ روزه، صد‌ها خانه و فروشگاه فلسطینی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی ویران شد. هزاران فلسطینی نیز به اجبار از خانه‌های خود آواره شدند؛ برخی از این افراد برای امنیت خود فرار کردند، همچنین تعدادی دیگر تحت تهدید‌های خشونت‌آمیز و مرگ‌بار با دستور ترک منطقه مواجه شدند. 

جنایت در اردوگاه‌های آوارگان

شهر‌های فلسطینی و اردوگاه‌های آوارگان در شمال کرانه باختری اشغالی شاهد پیدایش مجدد مقاومت مسلحانه از سال ۲۰۲۱ بوده‌اند.

جرقه نخست در اردوگاه آوارگان جنین رخ داد؛ در ادامه مقاومت به‌سرعت به شهر‌های دیگر از جمله نابلس، طولکرم، طوباس و قلقیلیه و ... رسید. 

رژیم صهیونیستی از آن زمان سرکوب این مناطق را تشدید کرده و زیرساخت‌های کلی اردوگاه‌ها را ویران کرده و ده‌ها هزار غیرنظامی را تحت تاثیر قرار داده است.

نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان حمله‌های خود به اردوگاه‌های آوارگان، بیمارستان‌ها را نیز محاصره و جاده، شبکه‌های آب و فاضلاب و همچنین خطوط برق را تخریب کردند و فلسطینی‌ها را از ابتدایی‌ترین نیاز‌ها محروم کردند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *