معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس: دادستان‌ها در پیشگیری و برخورد با جرایم نقش فعال داشته باشند

12:11 - 14 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۷۴۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس: دادستان‌ها در پیشگیری و برخورد با جرایم نقش فعال داشته باشند
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: دادستان‌ها در راستای پیشگیری و برخورد با جرایم و برخورد قانونی با ترک فعل مدیران نقش فعال داشته باشند.

خبرگزاری میزان- سید ابراهیم مرتضوی در جمع مردم و مسئولان قضایی و اجرایی در شهرستان‌های گراش و لارستان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حکیم مقاومت شهید سیدحسن نصراله و سردار شهید عباس نیلفروشان و تشکر از اقدام مقتدرانه سپاه در حمله موشکی به اهداف نظامی رژیم غاصب صهیونیستی به برخی از اختیارات و تکالیف خطیر دادستانی اشاره کرد.

وی گفت: وظیفه مهم و عمده‌ای برعهده دادستان‌ها قرار داده شده است و دادستان‌ها در تمامی عرصه‌های اجتماعی چه پس از ارتکاب جرم و چه پیش از آن می‌توانند ورود کنند؛ ورود دادستان‌ها در موضوع حفظ حقوق عامه مصداق بارزی از تکالیف و اختیارات دادستانی است.

مرتضوی در ادامه با اشاره به اینکه دادستان‌ها باید برنامه ریزی لازم در جهت پیشگیری از وقوع جرم داشته باشند تصریح کرد: نقش دادستان نباید نقش منفعل بلکه باید فعال باشد و دادستان‌ها قبل از اینکه جرمی اتفاق بیفتد ضمن برنامه ریزی باید پیشگیری لازم را انجام دهند و زمینه‌هایی که برای جرم آماده می‌شوند یا وجود دارد را از طریق مراجع اطلاعاتی شناسایی و از وقوع جرم پیشگیری کنند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس از مردم خواست تا در خرید، فروش و سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌خواهند انجام دهند، حتماً با مشاوره و شناخت و آگاهی کافی نسبت به خرید و یا سرمایه گذاری اقدام کنند و دادستان‌ها نیز در این باره بررسی کنند تا شرکت‌های سرمایه گذاری که با تبلیغات نسبت به فروش و سرمایه گذاری اقدام می‌کنند تحقیقات و بررسی لازم صورت گیرد که با چه مجوزی و چه پشتوانه‌ای این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند و چنان چه خلاف قانون سعی در فریب و کلاهبرداری از افراد را دارند با قاطعیت ودر چارچوب قانون ورود کنند تا از مالباخته شدن افراد بی شمار و تشکیل پرونده‌های کثیرالشاکی در دادگستری جلوگیری به عمل آید.

مرتضوی به برخی دیگر از وظایف دادستان از جمله حفظ حقوق عامه و تمام حقوقی که مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اداری، شهروندی، منابع طبیعی نیز اشاره کرد و گفت: دادستان در همه این زمینه‌ها و در راستای قانون می‌تواند ورود کند و با صدور دستورات قانونی متناسب، زمینه حفظ حقوق عمومی و در نتیجه آرامش شهروندان فراهم شود.

وی در مراسم معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لارستان تأکید کرد: دستگاه قضایی علاوه بر ورود به جرایم ارتکابی، موضوع ترک فعل مدیران و مسئولان را نیز با حساسیت دنبال کرده و در اجرای قانون، آن جا که حفظ و صیانت از حقوق شهروندی و منافع مردم در کار باشد نظارت می‌کند و چنانچه دستگاه‌های اجرایی با نقض قانون موجب خسارت به شهروندان شوند با تذکر و گزارش و اگر با ترک فعل از سوی مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی نیز جرمی مرتکب شوند؛ دادگستری با اقدام قضایی خود با مجرمین برخورد قانونی می‌کند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس به موضوع قانون الزام به ثبت رسمی املاک غیر منقول نیز اشاره کرد و گفت: تنظیم سند به نام خریدار تعهد منطقی و طبیعی مالک می‌باشد که قانون نیز بر آن تأکید دارد و در صورتی که فروشنده به میل و اختیار خود آن را انجام ندهد امکان و اجباری از طریق دادگاه وجود دارد که در اصطلاح قانونی دعوی التزلم به سند رسمی نامیده می‌شود.

مرتضوی تصریح کرد: به موجب قانون جدید تنظیم مبایعه نامه عادی درباره املاک دارای سند رسمی فاقد اعتبار قانونی بوده و در صورت حدوث اختلاف محاکم نیز به اینگونه معاملات اعتباری نخواهند داد؛ بنابراین آشنایی عمومی به جزئیات این قانون جهت حفظ حقوق مالکانه خود امری ضروری است که نهاد‌های مربوطه باید جهت آگاه سازی عمومی تمهیدات لازم را فراهم کنند.

وی درباره فعالیت بنگاه معاملات املاک نیز گفت: فعالیت بنگاه معاملات املاک از نظر شأن همان شأن ایجاد توافقات اولیه مابین طرفین معامله است و معاملات، با ثبت در دفاتر ثبت اسناد و املاک رسمی اعتبار قانونی پیدا می‌کند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه سخنان خود به موضوع نظارت ویژه دادستان‌ها بر دستورات ورود به حریم خصوصی و لزوم حفظ و رعایت حقوق شهروندی از سوی ضابطین قضایی اشاره کرد و گفت: دادستان‌ها در دادن مجوز ورود به منزل به ضابطین قضایی به جز موارد جرایم امنیتی و خاص، سعی کنند حتماً با رعایت احتیاطات لازم و به نحو مکتوب و متناسب با وضعیت آن شهر اقدام کنند؛ حقوق شهروندی و حفظ حرمت مردم بسیار ضروری است.

مرتضوی در مراسم تکریم و معارفه دادستان حوزه قضایی گراش و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لارستان در عین حفظ استقلال بر تعامل مجموعه قضایی بخصوص در حوزه‌های قضایی شهرستان‌ها با مجموعه‌های اجرایی تأکید کرد و بیان کرد: دستگاه قضایی در عزل و نصب‌ها و در اتخاذ تصمیمات قضایی کاملا مستقل عمل می‌کنند؛ اما ضمن حفظ استقلال کامل با دستگاه‌های اجرایی تعامل دارد و این تعامل هیچ منافاتی با حفظ استقلال در دستگاه قضایی ندارد و لازم است مسئولان قضایی در شهرستان‌ها در کمک به مجموعه اجرایی در راستای گره گشایی از مشکلات و رفع موانع را مدنظر داشته باشند.

 در پایان مراسم تکریم و معارفه دادستان‌های حوزه قضایی گراش و لارستان ضمن قدردانی از تلاش‌های امین حشمتی و طی حکمی سجاد افرا به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گراش منصوب شد و در حوزه قضایی لارستان نیز سعید رهسپار به عنوان دادستان عمومی و انقلاب جدید این شهرستان منصوب شد.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: فارس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *