بازخوانی جنگ یک‌ساله غزه؛ همدستی مستمر واشنگتن با رژیم صهیونیستی

8:59 - 14 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۶۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازخوانی جنگ یک‌ساله غزه؛ همدستی مستمر واشنگتن با رژیم صهیونیستی
جنایت‌های انکارناپذیر رژیم صهیونیستی علیه غزه در حالی در یک‌سالگی این جنگ همچنان ادامه دارند که اسناد و مدارک معتبری از آگاهی و اذعان متحدان این رژیم به‌ویژه آمریکا درباره ارتکاب رژیم صهیونیستی به جنایت گسترده ازجمله جنایت جنگی در غزه منتشر می‌شوند.

خبرگزاری میزان – جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در حالی یک‌ساله می‌شود که تردید‌ها درباره وقوع انواع جنایت‌ها در این باریکه به دست ارتش این رژیم کاملا رنگ باخته است؛ انتشار و افشای گاه‌وبی‌گاه گزارش‌های مربوط در این باره نیز مهر تاییدی بر انکارناپذیر بودن جنایت‌های نسل‌کشی و علیه بشریت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در غزه هستند.

با وجود این و در یک‌سالگی جنگ غزه، جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ساکنان فلسطینی این باریکه تحت محاصره همچنان ادامه دارد و تلاش‌ها و چالش‌های حقوقی برای متوقف کردن روند جنایت‌کاری این رژیم پشت سد حمایت‌های مرگ‌بار کشور‌های غربی از رژیم صهیونیستی بی‌حاصل مانده‌اند.

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که آمریکا به‌عنوان متحد اصلی و شریک جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جنایت علیه مردم غزه که نقش مهمی نیز در مسدودسازی تلاش‌ها برای متوقف کردن جنگ داشته است، به‌خوبی از ارتکاب رژیم صهیونیستی به جنایت علیه باریکه تحت محاصره از همان روز‌های نخست آغاز جنگ در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) آگاه بوده است.

سکوت آمریکا در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت در حالی که رژیم صهیونیستی در اکتبر گذشته با حمله‌های هوایی جنگ علیه غزه را آغاز و دستور تخلیه بیش از یک میلیون فلسطینی از این منطقه را صادر کرد، یک مقام پنتاگون در هشداری صریح به کاخ سفید اعلام کرد که تخلیه دسته‌جمعی منجر به یک فاجعه انسانی خواهد شد.

هشداری مقام‌های وزارت دفاع آمریکا

دانا استرول، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، در ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر)، در ایمیلی به دستیاران ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور نوشت که تخلیه دسته‌جمعی یک فاجعه انسانی خواهد بود و می‌تواند قوانین بین‌المللی را نقض کند و منجر به طرح اتهام جنایت جنگی علیه رژیم صهیونیستی شود.

استرول در ایمیل ۱۳ اکتبر خود که در نهایت به دست مقام‌های ارشد آمریکایی رسید، درباره صدور دستور تخلیه ازسوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که صلیب سرخ آماده نیست این را در ملاءعام بیان کند، اما هشدار خصوصی می‌دهد که رژیم صهیونیستی به ارتکاب جنایت‌های جنگی نزدیک است؛ یکی از مقام‌های آمریکایی نیز در پاسخ ایمیل استرول نوشت که انجام چنین تخلیه بدون ایجاد فاجعه انسانی غیرممکن است.

باربارا لیف، دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در غرب آسیا، ایمیل روسو را به مقام‌های کاخ سفید ازجمله برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در امور غرب آسیا ارسال کرد و هشدار داد؛ مک‌گورک در پاسخ ضمن تاکید بر مخالفت آمریکا با برقراری آتش‌بس در غزه، مدعی شد که واشنگتن ۱۰۰ درصد طرفدار حمایت از کریدور‌های بشردوستانه و حفاظت از غیرنظامیان است.

بررسی نظرات عمومی نشان می‌دهد که پس از ایمیل روسو، موضع عمومی آمریکا تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند و مقام‌های آمریکایی همچنان بر حق رژیم صهیونیستی برای آنچه دفاع از خود خواندند و برنامه ارائه کمک نظامی به تل‌آویو تاکید کردند.

 

بازخوانی واقعیت‌های جنگ یک‌ساله غزه؛ اسناد مربوط به اطلاع آمریکا از وقوع جنایت جنگی فاش شد

در عین حال، جسیکا لوئیس، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی، ایمیل‌های دریافت‌شده ازسوی مقام‌های این کشور برای قطع فروش تسلیحات آمریکایی به اراضی اشغالی را با هدف اطمینان از عدم استفاده از آن‌ها علیه غیرنظامیان، به دفتر دموکراسی، کار و حقوق بشر وزارت امور خارجه (DRL) ارسال کرد.

براساس این ایمیل‌ها، لوئیس از دفتر درخواست کرد که بررسی خود را درباره موضوع مورد بحث سرعت داده و فورا دلیل هرگونه مخالفت با لغو بسته‌های تسلیحاتی خاص برای رژیم صهیونیستی را توضیح دهد؛ لوئیس در ماه جولای (تیر) از سمت خود استعفا کرد.

هشدار مقام‌های وزارت خارجه آمریکا

ازسوی دیگر، بیل روسو، مقام ارشد دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا پس از تشدید حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به مدارس، بیمارستان‌ها و مساجد غزه در ایمیلی به مقام‌های ارشد دولتی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن با عدم پرداختن مستقیم به بحران انسانی در غزه، اعتبار خود را در میان مخاطبان عرب‌زبان از دست می‌دهد.

روسو همچنین تاکید کرد که دیپلمات‌های آمریکایی در غرب آسیا گزارش‌های رسانه‌های عربی را زیر نظر دارند که رژیم صهیونیستی را به انجام نسل‌کشی و واشنگتن را به همدستی در جنایت‌های جنگی متهم می‌کنند؛ وی در بخشی دیگر نوشت: عدم واکنش آمریکا درباره شرایط بشردوستانه برای فلسطینی‌ها نه‌تنها بی‌اثر و معکوس است، بلکه ما را متهم می‌کند که با سکوت در قبال اقدام‌های اسرائیل علیه غیرنظامیان، در جنایت‌های جنگی احتمالی شریک بوده‌ایم.

این مقام آمریکایی خطاب به سران وزارت خارجه خواستار اقدام سریع برای تغییر موضع عمومی دولت مبنی بر حمایت غیرقابل صلاحیت از رژیم صهیونیستی و عملیات نظامی آن در غزه شد و نوشت: اگر این مسیر نه‌تنها با پیام‌رسانی، بلکه با اقدام به سرعت معکوس نشود، خطر آسیب رساندن به موضع ما در منطقه در سال‌های آینده را به دنبال دارد.

روسو در ماه مارس (اسفند سال گذشته) از سمت خود استعفا داد.

چشم‌پوشی آمریکا از هشدارها درباره فاجعه انسانی در غزه

این در حالی بود که گزارش‌های متعددی درباره نقض آشکار حقوق بشر با تسلیحات آمریکایی ازسوی نظامیان رژیم صهیونیستی وجود داشت؛ به گفته چندین مقام آمریکایی آگاه از این موضوع، واشنگتن از زمان آغاز جنگ غزه، تعداد زیادی مهمات از جمله هزاران موشک هدایت‌شونده دقیق و بمب‌های ۲ هزار پوندی را به اراضی اشغالی فرستاده است که می‌تواند مناطق پرجمعیت را ویران کند.

برخی از گروه‌های حقوق بشری نیز استفاده از این سلاح‌ها را عامل اصلی نرخ بالای قربانیان غزه می‌دانند؛ سازمان عفو بین‌الملل به دست‌کم سه حادثه از ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر ۱۴۰۲) تا ژانویه ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲) اشاره کرد که شامل تسلیحات آمریکایی بود که به گفته آن غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان غزه، به دلیل نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌المللی کشته شدند.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مه (اردیبهشت سال جاری) حاکی از آن بود که رژیم صهیونیستی ممکن است قوانین بین‌المللی را با استفاده از تسلیحات آمریکایی نقض کند؛ با وجود این، گزارش یادشده ادعا کرد که به دلیل هرج‌ومرج جنگ و چالش‌ها در جمع‌آوری داده‌ها، نمی‌توان به‌طور قطعی این موضوع را اعلام کرد.

 

بازخوانی واقعیت‌های جنگ یک‌ساله غزه؛ اسناد مربوط به اطلاع آمریکا از وقوع جنایت جنگی فاش شد

ایمیل‌های مقام‌های آمریکایی درباره جنگ غزه در حالی منتشر شدند که غرب آسیا در نخستین سالگرد آغاز جنگ غزه در آستانه وقوع جنگ گسترده‌تر قرار گرفته است؛ رویترز اعلام کرد که سه مجموعه از تبادل ایمیل‌ها بین مقام‌های ارشد دولت آمریکا را در تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اکتبر ( ۱۹ تا ۲۳ مهر سال گذشته) یعنی فقط چند روز پس از شروع جنگ علیه غزه مشاهده کرده است.

ایمیل‌های یادشده که پیشتر گزارش نشده‌اند، وجود هشدار‌هایی ازسوی مقام‌های وزارت خارجه و دفاع آمریکا را نشان می‌دهند که با اشاره به افزایش شمار قربانیان در غزه تاکید می‌کنند که این امر می‌تواند موید نقض قوانین بین‌المللی باشد و پیامد‌هایی را برای روابط خارجی آمریکا داشته باشد؛ این ایمیل‌ها همچنین نشان‌دهنده فشار داخلی در دولت بایدن برای تغییر پیام‌های خود از نشان دادن همبستگی با رژیم صهیونیستی به همدردی با فلسطینی‌ها و نیاز به دادن اجازه برای ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه است.

مقام‌های ارشد دولت بایدن مدعی هستند که کاخ سفید فشار‌های لازم را بر کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روز‌های نخست جنگ وارد کرده است تا به‌اصطلاح از وقوع فاجعه‌ای بدتر جلوگیری کند؛ مقام‌های آمریکایی در روز‌های نخست پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه نیز ادعا کردند که کاخ سفید در گفت‌وگو‌های خصوصی از رژیم صهیونیستی خواست تا حمله زمینی به غزه را به تعویق بیندازد تا گروه‌های امدادی زمان بیشتری برای کمک به آوارگان فلسطینی در غزه داشته باشند.

در این میان، برخی از مقام‌های آمریکایی می‌گویند که واشنگتن در رسیدگی به رنج فلسطینی‌ها کُند بود و به تعویق افتادن تهاجم زمینی به غزه بیش از آن که به فشار آمریکا مربوط باشد، از عدم آمادگی عملیاتی ارتش رژیم صهیونیستی ناشی می‌شد.

انتشار ایمیل‌های هشدار مقام‌های وزارت خارجه و دفاع آمریکا درباره جنگ علیه غزه، سبب آشکار شدن واقعیت مهمی شد: کاخ سفید از همان روز‌های آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به‌خوبی از وقوع فاجعه انسانی در غزه آگاه بود.

کریس ون هولن، سناتور آمریکایی، در این باره گفت: این ایمیل‌ها نشان می‌دهند که فاجعه انسانی آشکار در غزه از همان روز‌های ابتدایی جنگ به‌طرز دردناکی مشخص بود و کارشناسان کلیدی درباره نقض استاندارد‌های بین‌المللی هشدار دادند، اما کاخ سفید این نگرانی‌های معتبر را نادیده گرفت و مدعی شد «آمریکا تلاش‌های بین‌المللی لازم برای هدایت کمک‌های بشردوستانه به غزه را مدیریت می‌کند و این یک اولویت مداوم است.»

چشم‌انداز مبهم جنگ غزه پس از یک سال جنایت مداوم رژیم صهیونیستی

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه طی یک سال گذشته بیش از ۴۰ هزار قربانی در غزه برجای گذاشته است و اعتراض‌های گسترده‌ای را در آمریکا در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی درپی داشته است؛ با وجود ماه‌ها اعتراض و انتقاد به تداوم جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، تلاش کشور‌های مختلف برای برای برقراری آتش‌بس و نیز چالش‌های حقوقی متعدد علیه رژیم صهیونیستی در محاکم بین‌المللی، توافق آتش‌بس در غزه به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا و دیگر متحدان غربی این رژیم مبهم باقی مانده است.

 

بازخوانی واقعیت‌های جنگ یک‌ساله غزه؛ اسناد مربوط به اطلاع آمریکا از وقوع جنایت جنگی فاش شد

غزه زیر فشار حمله‌های مستمر رژیم صهیونیستی به زمینی بایر تبدیل شده است و نیازهای بشردوستانه آن در مسیر صعودی پیش می‌روند؛ در عین حال، حمله‌های گستاخانه این رژیم به کشور‌های مختلف منطقه به‌ویژه لبنان به موازات تداوم حمله‌ها به غزه، منطقه را در آستانه جنگ منطقه‌ای قرار داده است.

با در نظر داشتن واقعیت حمایت دیرپای آمریکا از رژیم صهیونیستی و البته تاکید دونالد ترامپ و کامالا هریس، نامزد‌های ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر حرکت در این مسیر، بعید است که سیاست این کشور در قبال رژیم صهیونیستی و مهم‌تر از آن جنگ غزه درپی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییر کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *