لاریجانی: «وعده صادق ۲» معادلات آمریکا، اروپا و اسرائیل را دچار تحول می‌کند/ اگر صهیونیست‌ها ایران را بزنند، پاسخ ایران لحظه‌ای خواهد بود

20:05 - 11 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۴۴۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
لاریجانی: «وعده صادق ۲» معادلات آمریکا، اروپا و اسرائیل را دچار تحول می‌کند/ اگر صهیونیست‌ها ایران را بزنند، پاسخ ایران لحظه‌ای خواهد بود
محمدجواد لاریجانی با اشاره به این که به لحاظ تقارن زمانی سپاه پاسداران کار تمیزی انجام داد، تاکید کرد: اگر صهیونیست‌ها به فرض دو سه نقطه ایران را بزند پاسخ ایران لحظه‌ای خواهد بود.

خبرگزاری میزان - محمد جواد لاریجانی کارشناس ارشد مسائل بین الملل با حضور در برنامه صف اول درباره عملیات موشکی شب گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: به نظرم خوب است که این عملیات را از منظر بیرون هم نگاه کنیم چون تبلیغات وسیعی است که موشک ها به جایی نخورده است و هیچ خبری نیست و یکی هم که خورده به یک مدرسه اصابت کرده است.

وی ادامه داد: این تبلیغات دروغین هست منتهی یک قرائنی وجود دارد که نشان می دهد این تبلیغات نادرست است زیرا اولا خود تشکیلات نظامی ادعا کردند که تعداد قابل توجهی از موشک ها به قسمت مرکزی مناطق اشغالی اصابت کرده و هیچ کدام نگفتند که هیچ خسارتی به بار نیاورده است، ضمنا از همه این ها مهمتر این است که از ۹ میلیون جمعیتی که در مناطق اشغالی ساکن هستند تقریبا ۸ میلیون از آن ها در پناهگاه ها هستند لذا اگر این موشک ها بی خاصیت هستند دلیلی ندارد که انقدر از آن بترسند.

لاریحانی بیان کرد: به نظرم بهترین موضع گیری را سخنگوی پنتاگون که یک نظامی است داشت؛ او گفت این حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل بسیار جدی، موثر و خطرناک بود ثانیا اظهار داشت ما در حال بررسی خسارات وارده هستیم و ضمنا ببینیم چگونه می توانیم دفاع رژیم صهیونیستی را تقویت کنیم. اگر این سه مسئله را با هم در نظر بگیریم معلوم می شود که این تهاجم، تهاجم موثری بوده است.

این کارشناس ارشد مسائل بین المللی تاکید کرد: جمع بندی بنده این است که با توجه به قرائن بیرون و غیر از اعتمادی که ما به گزارش نیروهای خود داریم سپاه پاسداران کار تمیزی از هر جهت انجام داد.

وی افزود: عملیات وعده صادق از لحاظ زمانی نیز بسیار حائز اهمیت بود چراکه آن‌ها به دنبال این بودند که سال جدیدشان را جشن بگیرند و می‌خواستند با توجه به شهادت سید عزیز ما جشن عظیمی به پا کنند، اما مجبور شدند که جشن خود را به پناهگاه‌ها ببرند. این سال سال سیاهی برای رژیم صهیونیستی است.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل اظهار داشت: صهیونیست‌ها می‌گویند که پاسخ می‌دهند و حجم وسیعی از تبلیغات هم صورت گرفته است، اما ملت ما بصیرت بالایی دارند و باید از این حرف‌ها رد شویم و باید دید در صحنه واقعی چه چیزی محتمل است.

لاریجانی اذعان داشت: باید چند نکته را در نظر گرفت؛ اول باید بدانیم اولویت‌های رژیم صهیونیستی چیست؟ شعار اصلی آن‌ها در غزه نابودی حماس بود که به آن نرسیدند و آن‌ها هر روز هم عملیات دارند. در جبهه شمال که مربوط به جنوب لبنان است هم جنگی که می‌کنند مقدار زیادی آواره روی دست آن‌ها گذاشته که این فشار منجر به آن شده تا بخش نظامی خود را آنجا متمرکز کنند ضمن آنکه نتوانستند تاب آوری غزه را هم آنگونه که می‌خواستند پایین بیاورند. به نظر بنده اولویت اکنون صهیونیست‌ها این است که جبهه لبنان را در پایین‌ترین سطح خاموش و منفعل کنند، ممکن است هدف بزرگ آن‌ها نابودی حزب الله باشد که دست یافتنی نیست، اما کمترین توقع آن‌ها این است که دیگر این جبهه فعال نباشد. 

وی تصریح کرد: حال با این اولویت‌ها آیا انسان عاقل می‌خواهد جنگ بزرگی را هم با ایران شروع کند؟ به فرض اینکه دو سه نقطه ایران را هم بزند ایران که دیگر پاسخش لحظه‌ای خواهد بود. آن‌ها دیگر مزه حملات نیرو‌های ما راچشیده اند بنابراین بر اساس این تحلیل به نظر من بعید است که آن‌ها دست به چنین اقدامی بزنند.

آیا امریکا حاضر است با ما وارد جنگ شود؟

کارشناس ارشد مسائل بین الملل اظهار داشت: در همه فعالیت رژیم صهیونیستی امریکایی‌ها نقش مستقیم دارند، سه روز بعد از طوفان الاقصی همه نظام این کشور به هم ریخت، ولی آمریکایی‌ها به کمکشان شتافتند و همه کار این‌ها با نظر امریکا انجام می‌شود. اما آیا امریکا حاضر است با ما وارد جنگ شود؟ امریکا از درگیری مستقیم با ما احتراز دارد و به هر عنوان نمی‌خواهد وارد این کار شود؛ به دو دلیل، دلیل اول اینکه آن‌ها آمریکا منافع زیادی در منطقه دارد که در تیررس راحت ایران است بنابراین عاقلانه نیست که وارد جنگ با ما شود ثانیا در ایام انتخابات و پس از آن هیچ رئیس جمهوری دوست ندارد وارد جنگ شود، همیشه خروج از درگیری‌ها را وعده می‌دهند. 

لاریجانی گفت: اینکه آمریکایی‌ها که ادعا دارند از اقدامات رژیم صهیونیستی بی خبرند یک بازی است و اتفاقا خود آن‌ها یک مانع اصلی هستند برای که رژیم صهیونیستی بخواهد جنگ را گسترش دهد. تحلیل بنده این است که بر اساس میدان و منافعی که دارند و دنبال می‌کنند احتمال جنگ با ما زیاد نیست. خوانش اشتباه آن‌ها این است که ایران از گسترش جنگ می‌ترسد، ما از جنگ نمی‌هراسیم، اما اگر جنگ گسترش پیدا کند تا آخر می‌ایستیم و از شرف، استقلال و منافع خود دفاع می‌کنیم. وقتی مسئولین ما عنوان می‌کنند که ما به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم نباید اشتباه کنند که ترس داریم بلکه گسترش جنگ را به مصلحت منطقه نمی‌دانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تحولات آغاز یک جنگ فراگیر و جنگ جهانی سوم است نیز اظهار داشت: این را نمی‌بینم. این‌ها پیش بینی‌هایی برای ترساندن افراد است. ممکن است جنگ با یک سیلی هم شروع شود، اما این‌هایی که صحبت از جنگ‌های فراگیر منطقه می‌کنند باید دید منافعشان به کجا منتهی می‌شود. رژیم صهیونیستی دکه‌ای است از یک عده باند تبهکار که توسط پروژه بزرگ صهیونیستی برای سلطه در منطقه ایجاد شده است. سلطه در منطقه هم برای گرفتن منابع و امکانات وسیعی است که در منطقه است. آیا جنگی در این منطقه تا به حال به منافه آن‌ها کمک کرده است یا نه؟ هیچکدام از جنگ‌ها در منطقه برای امریکا، غرب و حتی شوروی سابق منفعت زا نبوده است لذا به نظرم این‌ها روش‌های دیگری را برای تسلط در منطقه پیگیری می‌کنند که شامل انقلاب‌های رنگین، انقلاب‌های بی سر و انواع دیگر است تا منافع خود را از زیر و نه از بالا دنبال کنند.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: با جنگ فراگیر در منطقه منافع غرب به آتش کشیده می‌شود و به همین دلیل آن‌ها نمی‌خواهند یک جنگ فراگیر اتفاق بیفتد. جنگ فراگیر در منطقه یعنی نابودی منافع بسیار مهم و شیرین برای آن‌ها و اتفاقا به همین دلیل است که آن‌ها دوست ندارند جنگ فراگیری ایجاد شود.

لاریجانی اظهار داشت: حمایت اروپا و غرب از رژیم صهیونیستی تبلیغات نیست، این حمایت از روز اول تاسیس رژیم بوده و الان هم در تمام جنایاتی که رژیم مرتکب شده حمایت این‌ها وجود دارد. اینکه غرب از رژیم صهیونیستی دفاع می‌کند در چارچوب منافع صهیونیست‌ها است، اما اینکه یک جنگ فراگیری در منطقه به اسم صهیونیست‌ها درست شود هم برای صهیونیست‌ها و هم برای منافع خودشان بد است.

وی در خصوص وضعیت میدان و دیپلماسی بعد از عملیات وعده صادق ۲ نیز بیان داشت: ما باید با تمام قوا از تحرکات مقاومت در همه سطوح دفاع کنیم و این یک مسئله ضروری است. مقاومت جوانه توفیق منطقه است. منطقه نباید از مقاومت بترسد، مقاومت قصد دارد منطقه را از وجود کسانی که این جا استثمار می‌کنند خلاص کند. مقاومت توفیق، آزادی، توسعه و برادری را برای منطقه به بار خواهد آورد پس دیپلماسی ما باید با استراتژی‌های کلی نظام هماهنگ باشد.

این کارشناس سیاسی گفت: دوگانه میدان و دیپلماسی برای بنده خوشایند نیست، چون اصلا معنا ندارد، ما در یک میدان هستیم و آن میدان مبارزه با ظلم و استکبار و میدان دفاع از مقاومت است.

لاریجانی تاکید داشت: معتقدیم که باید جنایاتی که در غزه صورت می‌گیرد بلافاصله متوقف شود و دولت صهیونیستی باید در مقابل جنایتی که علیه بشریت مرتکب شده پاسخگو باشد و دیپلماسی ما باید این را دنبال کند.

وی بیان داشت: تئوری که مقام معظم رهبری برای حل مسئله قدس اشاره فرمودند که باید مبنای دیپلماسی ما هم باشد این است که با نظارت‌های معقول جهانی در سرزمین‌های اشغالی رفراندومی با حضور همه فلسطینیان حقیقی چه یهودی، چه مسیحی و چه مسلمان برگزار شود و این‌ها تصمیم بگیرند که چه حکومتی داشته باشند. این طرح، هم صلح و آرامش را برای مسلمین، یهودیان و مسیحیان می‌آورد، هم یک گهواره بزرگ تمدن الهی را زنده می‌کند و هم منطقه را از دست صهیونیست‌ها نجات می‌دهد.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: این ایده مقام معظم رهبری ایده بسیار جالبی است هرچند که صهیونیست‌ها دشمن این ایده هستند، چون ممکن است معادل این باشد که اصلا چرا رژیم صهیونیستی وجود دارد؟ اینکه ما می‌گوییم رژیم صهیونیستی باید نابود شود معنایش این نیست که یهودی‌ها را به دریا بریزیم بلکه باید این ساختار اجتماعی کاملا نژاد پرستانه و ظالمانه به یک نظام مدنی معقول عوض شود که در آن مسلمان و یهودی و مسیحی بتوانند در کنار هم چراغ فروزنده ادیان الهی را در اینجا روشن کنند. البته اولویت اکنون ما این است که جنگ و آدم کشی در غزه سریعا متوقف شود و رژیم صهیونیستی پاسخگوی جنایات خود باشد.

"وعده صادق ۲ "معادلات آمریکا، اروپا و اسرائیل را دچار تحول می‌کند

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا عملیات وعده صادق ۲ ما را به آتش بس و صلح نزدیک‌تر کرده یا از آن فاصله گرفتیم گفت: "وعده صادق ۲" معادلات آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی را دچار تحول جدی می‌کند. این طور نیست که این‌ها در جنوب لبنان جنایت کنند و مسئله حل شود. مجبورند واقعیات را ببینند. اگر می‌خواهند وجودشان را از خطر در بیاورند باید فکر جدی تری بکنند. معتقدم رژیم صهیونیستی بعد از این جریانات؛ طوفان الاقصی و وعده‌های صادق ۱ و ۲ و مسائلی که در لبنان اتفاق افتاد هرگز به حالت قبل برنخواهد گشت.

وی اظهار داشت: غرب به هیچ عنوان علاقه‌ای به یهودیت و رژیم صهیونیستی با نگاه دینی و انسانی ندارد، نگاه آن‌ها منفعتی است. اگر زمانی این رژیم برای منافع غرب موجب ضرر باشد بدتر از هیتلر با آن‌ها رفتار خواهند کرد.

این کارشناس ارشد مسائل بین المللی خاطر نشان کرد: امروز تجربیات جریان مقاومت تجربیات بسیار قوی‌ای است. بیداری که در منطقه پیدا شده حتما ریشه صهیونیست را از منطقه می‌کند البته تحقق این امر پایداری می‌طلبد. جمع بندی‌های دقیق سیاسی نشان می‌دهد این مولودی که این‌ها اینجا تولید کردند دیگر به این شکل قابل دوام نیست.

لاریجانی اظهار داشت: بعد از شهادت سید حسن نصرالله به نظرم هم اکنون صهیونیست‌ها به این نتیجه کامل رسیده اند که ساختار حزب الله به هیچ وجه دست نخورده است و اتفاقاً توانسته نیرو‌ها و توانمندی‌های بیشتری را جذب کند و حالا باید فکر حزب الله بسیار قوی تری در آینده باشد.

وی افزود: ما نباید رجز خوانی‌های صهیونیست‌ها را جدی بگیریم آنچه که باید جدی گرفته شود توانمندی و آمادگی خودمان است و اینکه مقاومت پیروز خواهد شد.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: ما از غم از دست دادن سید بزرگوار مقاومت به راحتی خلاص نمی‌شویم، اما این غمی نیست که ما را خانه نشین کند و او در یاد ما هست و هر وقت به یاد او می‌افتیم باید تصمیم و اهتمام مان به مسیر دو برابر شود و اگر می‌خواهیم روح پرفتوح او را شاد کنیم باید قدم هایمان را قاطع‌تر در مسیر او برداریم. مسیر مقاومت در لبنان و سایر نقاط با رهبری، ولی امر بزرگوار ما با قدرت ادامه دارد و نصر واقعی نزدیک است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *