گفت‌وگو|

مروری بر خاطرات پرستاری که از استواری و مقاومت مردم آبادان می‌گوید

7:30 - 14 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۴۰۷
مروری بر خاطرات پرستاری که از استواری و مقاومت مردم آبادان می‌گوید
نویسنده کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» ضمن اشاره به مرور خاطرات یک بانوی پرستار در شهر آبادان و در دوران دفاع مقدس، گفت: «زیر خط جنگ با دیگری» علاوه بر جذابیت‌های نگارشی، پیامی از استواری و مقاومت مردم قهرمان آبادان را روایت می‌کند.

خبرگزاری میزان- کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» روایتی از مهری فلاح، پرستار باردار در بیمارستان آبادان است که به قلم تینا محمدحسینی نگارش و به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار شده است.

تینا محمدحسینی در گفت‌وگو با میزان درباره کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» گفت: این اثر درباره خاطرات خودنوشت پرستار مهری فلاحی از روز‌های سخت ۸ سال دفاع مقدس در آبادان است که بعد از بازنشستگی اقدام به ثبت این اطلاعات کرد.

وی ادامه داد: مسائل، مشکلات، اتفاقات و شرایطی که بر مهری فلاحی در دوران پرستاری‌اش در آبادان می‌گذرد، مطرح می‌کند. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به من پیشنهاد شد و بعد از مطالعه خاطرات اقدام به نگارش آن کردم. کتاب سرشار بود از فراز‌های جذاب و خوب همراه با متنی دلچسب. خاطرات نویی توسط مهری فلاحی مطرح شده و کلی‌گویی کمتر دیده می‌شد. به دلیل حافظه خوب مهری فلاحی، موضوعات به صورت بسیار ریز پرداخته شده است، بنابراین کتابی جذاب از کار درآمد.

حسینی تصریح کرد: بعضی از تصویرسازی‌هایی که در ذهن نویسنده و در هنگام خاطره‌نویسی شکل گرفته بود، سبب شد تا کتاب جذاب‌تر نوشته شود.

وی در مورد نامگذاری کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» بیان کرد: عنوان پیشنهادی خود راوی متفاوت بود، اما تمام تلاش من این بود که نامی که برای کتاب گذاشته می‌شود، برگرفته از مطالب و مضمونی باشد که در کتاب مطرح شده است. جدای از این، چون همیشه سخن و اطلاعات از خط مقدم مطرح شده است و کمتر به کسانی که پشت جبهه و زیر خط جنگ اقدام به کمک‌رسانی می‌کردند، مطالبی بیان شده است، بنابراین پرداخت به این موضوع جذاب است، اما با دیگری اشاره دارد به فرزندی که در آن زمان با مادرش همراه بود زیرا مهری فلاح در آن زمان باردار بوده است.

این نویسنده، جذاب‌ترین بخش‌های کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: مطالبی که به من ارائه شد در ابتدا در قالب خاطرات خودنوشت بود، اما برای اینکه جذاب‌تر شود مورد پرداخت قرار گرفته و به یک روایت داستانی تبدیل شده است. با این همه المان‌های داستانی که از آن بهره گرفته شده ساده و وفادار به مستندات است.

حسینی ادامه داد: آنچه در متن آمده همه بر اساس مستنداتی است که توسط خود مهری فلاحی نوشته شده و حتی در فضاسازی‌ها نیز سعی کردیم از نکاتی که او توصیف کرده است، استفاده کنیم.

وی به شیوه نگارش کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» پرداخت و تاکید کرد: فراز و فرود‌های در نظر گرفته شده برای جذابیت بیشتر اثر است برای همین همه بخش‌های کتاب به نظرم جذاب است. چون از تاریخ روز‌های ابتدایی جنگ و لحظات سخت امداد و نجات در آبادان سخن گفته است.

این نویسنده ویژگی‌های کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» را مورد توجه قرار داد و افزود: کتاب‌های زیادی در مورد کمک و تلاش بانوان در پشت جبهه منتشر شده است، اما تفاوت این کتاب با سایر کتاب‌ها در این است که از تجربه زیستی یک خانم باردار زیر گلوله باران‌ها سخن گفته است که در قالب یک پرستار فعالیت می‌کند. مهاجرت‌های سایر همکاران به شهر‌های دیگر و صدا‌های شلیک گلوله و احتمال لحظه‌ای از حمله و اسارت همگی نکاتی است که در این کتاب بیان شده است.

خاطرات جذاب و تامل بر انگیز 

وی به جذابیت‌های کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» پرداخت و تصریح کرد: گاهی صحنه‌هایی که مورد پرداخت قرار گرفته است، سبب می‌شود تا افراد احساس کنند در حال دیدن فیلم هستند. در یکی از بخش‌ها زمانی که فلاحی در حال بازگشت است و در کشتی قرار دارد با زنی مواجه می‌شود که در حال وضع حمل بوده و در حالی که خودش باردار است به زنی کمک می‌کند تا فرزند خود را به دنیا بیاورد.

حسینی لزوم تامل و تفکر در رویداد‌ها و وقایع هشت سال دفاع مقدس را مطرح و بیان کرد: وقتی به هشت سال دفاع مقدس و وقایع آن فکر می‌کنیم و خود را در جریان وقایع آن زمان می‌گذاریم، می‌بینم افرادی بودند که در اتفاقات و وقایع جنگ چطور توانستند مقاومت و ایستادگی کنند، روحیه خود را حفظ کرده و به مسیر ادامه دهند. به جرات باید تاکید کرد این شخصیت‌ها جسارت ویژه‌ای دارند. مهری فلاحی وقتی سن و سال کمی داشت با وجود یک فرزند در پشت خط جنگ در منطقه باقی ماند و در جای خود ایستاد و رسالت خود را در قالب یک پرستار انجام داد.

این نویسنده به بخشی از کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» پرداخت و تاکید کرد: فلاح، زاده تهران بود، اما به دلیل شغل پدرش مجبور شد به آبادان برود. او در آنجا ازدواج کرد، اما امکان بازگشت او به تهران وجود داشت، با این حال در آبادان باقی ماند و به نوعی جنگ درونی را پشت سر گذاشت و از جنگ تحمیلی نیز سربلند بیرون آمد.

وی درباره پیام کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» گفت: کتاب جدا از اینکه تجربیات جذابی را مطرح کرده و می‌تواند بسیار جذاب باشد، چه برای نوجوانان چه برای کسانی که ۸ سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته‌اند، خاطره‌انگیز است، اما وقتی یک روایت زنانه از جنگ مطرح می‌شود متفاوت است، زیرا همه جنگ را مقوله‌ای مردانه می‌نامند، اما در اینجا روایت از زبان یک زن است و نگاه متفاوت نسبت به کتاب ایجاد می‌کند.

حسینی در پایان گفت: پیامی که این کتاب «زیر خط جنگ با دیگری» می‌تواند برای مخاطب داشته باشد این است که چقدر می‌توانیم ازخودگذشتگی داشته باشیم و در شرایط سخت هم می‌توان زندگی کرد و مقاومت کرد و همه این‌ها مهم است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *