افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان با حذف اخذ حق بیمه قرارداد در برنامه هفتم توسعه

14:46 - 11 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۳۴۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان با حذف اخذ حق بیمه قرارداد در برنامه هفتم توسعه
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر حذف اخذ حق بیمه قرارداد از شرکت‌های دانش‌بنیان باعث می‌شود هزینه اضافی به این شرکت‌ها تحمیل نشود گفت: این مصوبه یک عامل انگیزشی برای دانش‌بنیان‌ها جهت توسعه فناوری و افزایش رقابت‌پذیری فناورانه است تا به گسترش فعالیت و تکمیل زنجیره ارزش صنایع مبادرت کنند.

خبرگزاری میزان - دانش‌بنیان‌ها به‌عنوان موجودیت‌های نوپایی مطرح هستند که گردش مالی بالایی ندارند، این شرکت‌ها اغلب با کمترین امکانات در حال فعالیت هستند و بر پایه دانش و علم شکل می‌گیرند و در مجهزکردن کشور به فناوری‌های روز دنیا نقش دارند. 

یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان این است که به دلیل عدم داشتن تجربه و نوپا بودن نمی‌توانند با شرکت‌های بزرگ و قدیمی رقابت کنند. به زعم کارشناسان، یکی از مهم‌ترین وظایف دولت در حمایت از دانش‌بنیان‌ها این است که قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها را بالا ببرد. 

بسیاری بر این عقیده‌اند که اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر حذف اخذ حق بیمه قرارداد از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به تقویت آن‌ها کمک کند و رقابت‌پذیری آنها را در مقابل شرکت‌های بزرگ و قدیمی بالا ببرد. 

در برنامه هفتم توسعه بند‌های خوبی در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها مصوب شده است و در صورتی که این مصوبات عملیاتی شود بستر لازم برای فعالیت این شرکت‌ها به وجود خواهد آمد.

در همین راستا حبیب قاسمی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان گفت: اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در بخش علم و فناوری برنامه هفتم توسعه یک وفاق بین دولت و مجلس بود که در سال گذشته بر اساس ظرفیت‌ها و نیاز‌های جامعه، تطبیق با وضع موجود و پتانسیل‌های پیش‌رو تصویب شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه توجه به دانش‌بنیان‌ها و ایجاد بستری برای توسعه اکوسیستم اقتصاد آنها مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها شرکت‌هایی هستند که بر اساس فناوری‌های روز و نوآوری کار می‌کنند و قطعاً بسترساز رشد اقتصادی و افزایش رقابت پذیری هستند. 

وی ادامه داد: با توجه به مزیت‌هایی که دانش‌بنیان‌ها برای کشور دارند، برنامه هفتم توسعه توجه جدی به آن‌ها داشته و در بخش علم و فناری مصوبات راهبردی صورت گرفته است. شرکت‌های دانش‌بنیان به افزایش بهره‌وری منجر می‌شوند، بسترسازی برای بهینه‌سازی فرآیند تولید دارند و ارزآوری برای کشور خواهند داشت. از همین رو، نیاز است مصوبات راهبردی برنامه هفتم توسعه در بخش علم و فناوری در راستای تقویت دانش‌بنیان‌ها اجرایی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر حذف اخذ حق بیمه قرارداد از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: نیروی انسانی شرکت‌های دانش‌بنیان غالباً از نخبگان تشکیل می‌شود. هر مشوقی که برای این شرکت‌ها در نظر بگیریم، از جمله همین حذف اخذ حق بیمه قراداد، به افزایش امکان فعالیت این شرکت‌ها منجر می‌شود که در نهایت به نفع کشور است. این طور حمایت‌ها باعث می‌شود که بستری برای فعالیت نخبگان در داخل کشور به وجود بیاید و از فرار مغز‌ها جلوگیری کنیم. بنابراین، از هر طریقی که از دانش‌بنیان‌ها حمایت به عمل بیاوریم، به نفع کشور است. 

قاسمی گفت: اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر حذف اخذ حق بیمه قرارداد از شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خواهد شد که اولا هزینه اضافی به این شرکت‌ها تحمیل نشود و با افزایش سوددهی و حذف هزینه‌های مضاعف حق بیمه قرارداد، امکان رقابت‌پذیری این شرکت‌ها افزایش چشم‌گیری خواهد داشت و همین موضوع سبب شده است که این مصوبه یک عامل انگیزشی برای دانش‌بنیان‌ها جهت توسعه فناوری و افزایش رقابت‌پذیری فناورانه خود باشد تا به گسترش فعالیت خود و تکمیل زنجیره ارزش صنایع مبادرت کنند و از فرار مغز‌ها جلوگیری به عمل بیاورند. 

وی ادامه داد: ما هفت برابر جمعیت کشورمان منابع داریم. متأسفانه اغلب منابع را به صورت خام صادر می‌کنیم. یکی از تدابیری که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است، اعمال مالیات بر خام و نیمه خام فروشی است. در قانون آمده است که مبالغ حاصل از این امر به نفع دانش‌بنیان‌ها به کار انداخته شود. اجرای این مصوبه قانونی توسط سازمان برنامه و بودجه و تخصیص مبالغ به معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی قطعاً به تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و جلوگیری از خام فروشی می‌انجامد و جلوی فرار مغز‌ها را می‌گیرد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر اخذ مالیات از خام و نیمه خام فروشی و تخصیص آن به معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی با کار کارشناسی دقیق انجام شده است و اجرای این مصوبه به توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور منجر می‌شود. 

قاسمی گفت: ما در زمینه تحقیق و توسعه به صورت پراکنده در کشور کار کرده‌ایم، اما به صورت متمرکز به این موضوع توجه نداشته ایم. یکی از ظرفیت‌های دانش‌بنیان ها، نوآوری و تحقیق و توسعه است که منجر به افزایش کیفیت محصولات و کارآیی تولید می‌شود. در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی می‌تواند کمک بزرگی به شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و به تقویت آن‌ها منجر شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: دانش بنیان ها

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *