رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مشکلات حقوقی و قضایی ۲۰ نفر از مراجعان رسیدگی کرد

16:03 - 10 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۱۵۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مشکلات حقوقی و قضایی ۲۰ نفر از مراجعان رسیدگی کرد
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به بررسی مشکلات حقوقی و قضایی ۲۰ نفر از مراجعه کنندگان پرداخت.

خبرگزاری میزان - حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه معاونت‌های امور املاک و کاداستر و اسناد و همچنین مدیر کل امور املاک این سازمان با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به مشکلات ثبتی ۲۰ نفر از مراجعان رسیدگی کردند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه عمده مشکلات مردمی مطرح شده در این ملاقات در ۳ محور قرار داشت گفت: محور اول مشکلات مربوط به پیش فروش سند آپارتمان بود که با تصویب «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» و «ماده ۱۴» این قانون که چارچوب‌های پیش فروش ساختمان را مطرح کرده است و آیین نامه این قانون که هم اکنون در معاونت اول قوه مطرح است بروز این گونه مشکلات بزودی مرتفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کشور، راه و شهرسازی این آیین نامه به زودی نهایی شود که با اجرای این امر بخش قابل توجهی از مشکلات مردم در بحث پیش فروش ساختمان حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: محور دوم درخواست‌ها و پرسش‌های مردم در خصوص صدور سند اراضی کشاورزی از سوی زارعین بود که با توجه به مبنای تصرف و مالکیت نیازمند بررسی‌های قضایی و صدور احکام قضایی است که واحد‌های ثبتی سازمان ثبت با صدور حکم قطعا در این خصوص نسبت به صدور سند اقدام می‌کنند.

بابایی در ادامه به محور سوم مشکلات مطرح شده نیز اشاره کرد و گفت: این مشکلات عمدتاً مربوط به اجرای اسناد رسمی و پرونده‌هایی مربوط به دیون بود.

وی بیان کرد: برخی پرونده‌های تشکیل شده در دوایر اجرای اسناد رسمی ثبت داریم که مال مورد رهن در حال توقیف و یا مزایده است و متاسفانه به علت عدم آگاهی از قوانین و آیین نامه‌های حاکم متقاضیان خواسته‌هایی فراتر از قانون مطرح می‌کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: مطالباتی که بین اشخاص حقیقی مطرح است و مطالبه خسارت نیازمند دستور قضایی است و در بحث قرارداد‌های بانکی خوشبختانه با توجه به صراحت قانون و آرا وحدت رویه میزان خسارت‌ها مشخص شده است، اما در باب خسارت اشخاص حقیقی نیازمند طرح دعوا در مراجع قضایی و صدور حکم است که متاسفانه اشخاص در این خصوص به علت عدم آگاهی اصرار بر اجرای حکم در راستای مطالبه خسارت را دارند.

وی با بیان ضرورت اطلاع رسانی به مردم خاطر نشان ساخت: در این مورد باید رسانه با هدف آگاه سازی مردم بیش از گذشته اقدام کند و مردم خیلی از موارد در این قرارداد‌ها و معاملات ورود می‌کنند مثلا بحث عقود مربوط به رهن که مطرح می‌شود آگاهی ندارند و متاسفانه زمینه ساز طرح دعاوی مختلف در مراجع قضایی و واحد‌های ثبتی می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان ضمن تقدیر از مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در فراهم سازی این دیدار‌ها گفت: این ملاقات‌ها بسیار اثر بخش بوده و برخی از موارد مطرح شده جهت رسیدگی‌های دقیق‌تر به سازمان ثبت موکول شد تا معاونت‌های تخصصی با بررسی سوابق پرونده راهکار قانونی برای حل مسائل مردم پیدا کنند.

گفتنی است در این برنامه معاونان امور املاک و کاداستر و اسناد و مدیر کل امور املاک بابایی را همراهی می‌کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ملاقات مردمی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *