داور جشنواره ملی موسیقی جوان: اجرا نوجوانان روی صحنه تالار رودکی، یک فرصت طلایی است

7:34 - 11 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۰۸۶
داور جشنواره ملی موسیقی جوان: اجرا نوجوانان روی صحنه تالار رودکی، یک فرصت طلایی است
داور جشنواره ملی موسیقی جوان اجرای هنرمندان نوجوانان روی صحنه تالار رودکی را فرصتی طلایی توصیف کرد.

خبرگزاری میزان - جشنواره ملی موسیقی جوان از جمله معدود رویداد‌های هنری کشور است که دستکم ساختار آن به گونه‌ای تعریف شده که مولد و جریان‌ساز باشد آنهم به واسطه نقطه‌گذاری روی استعدادهای نوظهور موسیقی، که آینده هنر موسیقی کشور را رقم خواهند زد.

«جشنوارۀ ملی موسیقی جوان» به مثابه آزمونی هنری است که امکانی برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور فراهم می‌کند.

رویداد که آموزش و فناوری را در راستای مهارت شرکت کنندگان آن نهادینه کرده است، از سویی، موجب ایجاد انگیزه‌ای برای تلاش و تکاپوی بیشتر در میان نسل جوان این موسیقیدانان می‌شود و از سوی دیگر، با همکاری صمیمانۀ جمع کثیری از اساتید برجستۀ موسیقی کشور مجالی شایسته و ارجمند برای ارزیابی سطح کیفی آثار نسل جدید و سمت‌و‌سو دادن به فعالیت‌های موسیقایی آنان فراهم می‌آورد.

اما کنکور‌ها و آزمون‌های استارتاپی و رویدادی از دیرباز در جهان موسیقی مرسوم بوده است.

کنکور‌ها نه فقط در ایران بلکه در همه جای دنیا اهمیت دارند و مهم هستند. به طور مثال، کنکور پاگانینی در ایتالیا که تمام سولیست‌های بزرگ دنیا تقریباً مدرکی از این کنکور دارند. کنکور یکی از ارکان جدانشدنی موسیقی است و نباید حذف شود. هرچقدر کنکور‌ها قوی‌تر، بیشتر و به‌روزتر باشند سطح آموزش را به همان تناسب بالا می‌برند و انگیزه‌ای برای اجرا، یادگیری و ارائه وجود دارد. در مقوله هنر، ارائه یکی از ارکان اصلی کار است و اگر ارائه را حذف کنیم همان‌جا نقطه مرگ هنر را خواهیم داشت..

یکی از نکات مهمِ ارائه، کنکورها، اجرا‌ها و کنسرت‌هاست که به یکدیگر متصل هستند.

مصرف موسیقی در میان نوجوان، حکم هویت و حیات اجتماعی را برای آن‌ها داشته است. نوجوانان و جوانان، موسیقی را به عنوان عملی در نظر می‌گیرند که به کمک آن به حیات اجتماعی خودشان معنا می‌دهند و برخی از شاخص‌های هویتی و دیدگاهی خودشان را برای خودشان برساخت می‌کنند و تصوراتشان را حول مصرف موسیقی شکل می‌دهند.

جوانان و طرفداران موسیقی، از موسیقی و مصرف نوع موسیقی برای رهایی از درد و رنج و کسب لذت استفاده می‌کنند تا به وسیله این نوع محتوا‌ها فضای قابل بهتری را برای خودشان ایجاد کنند. براساس باور آنها، بسیاری از این امور اجتماعی، از ریشه سنتی خود فاصله گرفته و در فضای نوین شبکه‌ای، تفکر به شیوه سنتی دیگر جوابگوی نیاز‌ها و خواسته‌های آن‌ها نیست.

این پیش درآمد از این رو مطرح شد که به سراغ یکی از جوانان پرتلاش و دانش آموخته عرصه موسیقی کشورمان که در یک خانواده کاملا موسیقایی متولد شده و با موسیقی رشد کرده و امروز دیگر در کسوت داور هفدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان به کار ارزیابی دیروز خود نشسته است، رفته و پای گپ و گفت با او بنشینیم.

پانیذ فریوسفی زیر نظر اساتیدی، چون سیاوش ظهیرالدینی و ابراهیم لطفی سالیان سال، موسیقی مشق کرده و از آنجا که خود معتقد است آموزش و علم‌اندوزی را خط پایانی نیست، به سراغ سورن حق‌نظریان، روبن کاسمیان، روبن الکساندرویچ، سورن هایراپتویچ، وچسلاو پترویچ و آرام تالالیان در کشور ارمنستان بر علم روز و جهان موسیقی مسلط شد. او امروز دیگر دانش‌آموخته‌‎ای صاحب نام است و در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان داور بخش ویلن حضور داشت، پس به سراغ او رفتیم تا چند و، چون ماجرا را از او جویا شویم:

پانیذ فریوسفی در گفت‌وگو با میزان درباره علاقه‌اش به موسیقی کلاسیک توضیح داد: این درست که من در یک خانواده کاملا اهل هنر و موسیقی بزرگ شده ام، اما با این وجود هیچ یک از اعضای خانواده ما ساز کلاسیک کار نمی‌کردند.

وی افزود: پدر و مادرم در هنرستان موسیقی تحصیل کردند و ساز تخصصی‌شان تار است و بعد‌ها که مادرم در گروه کُرِ ارکستر سمفونیک حضور یافت و سال‌ها در آنجا کار کرد، دوست داشت که من و برادرم ساز کلاسیک کار کنیم. این‌طور شد که ما ویلن کلاسیک را انتخاب کردیم، این در حالی بود که ساز مورد علاقه خودم فلوت است؛ اما به تشخیص خانواده ویلن را انتخاب کردم.

داور هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در اهمیت نقش خانواده بر آینده و حرفه یک هنرمند، اظهار کرد: به نظرم خانواده مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عنصر در شکل‌گیری آینده هر فرد و البته یک هنرمند است. به واقع خانواده و اتمسفر آن بستری است که یک هنرمند در آن شکل می‌گیرد

این نوازنده نام آشنای ویلن ادامه داد: اهمیت خانواده هم از لحاظ مادی هم فضایی که هنرمند در آن رشد و بالنده می‌شود، متاثر است.

فریوسفی با تاکید بر فرآیند بلند مدت فراگیری موسیقی کلاسیک به والدین و خانواده‌ها توصیه کرد: یادمان نرود که وقتی به سراغ ساز کلاسیک می‌روید، نباید انتظار زودهنگام داشته باشند و با صبر و پشتکار هنرمند و حمایت خانواده سرانجام این میوه بر درخت به بار خواهد نشست. حتی چنانچه مقدورات زندگی چنین اجازه‌ای می‌دهد، اجازه دهند در خارج از کشور برای آموزش و کسب تجربیات مختلف بروند چرا که  به دلیل اینکه موسیقی کلاسیک در کشور ما قدمت چندانی ندارد و می‌توانند آنجا بهتر تجربه به دست آورند.

وی در ادامه اظهاراتش به هفدهمین جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: بسیار شرایط امیدوارکننده و خوبی برای هنرمندان نوجوان در این دوره از جشنواره رقم خورد که به روی صحنه تالار رودکی آثار خود را اجرا کردند.. جشنواره ملی موسیقی جوان فرصت بسیار خوبی است که باید جوان‌ها از آن استفاده کنند و انگیزه برای ادامه کار و تلاششان داشته باشند.

وی در ادامه به میزان تاثیرگذاری جشنواره ملی جوان اشاره کرد و افزود: به نظرم برگزارکنندگان جشنواره می‌توانند کمک کنند سطح آموزش بالا برود و حتی از مدرسان خارجی برای این امر استفاده کنند. یا در بخش‌های دیگر شاخه‌ای باز کنند، مثل آنسامبل یا ارکستر و این را رقابتی کنند. شاید اگر بتوانند جشنواره را، در صورت وجود اعتبار، سالی دو بار برگزار کنند بهتر هم باشد، چرا که بچه‌ها انگیزه بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، درباره فرهنگ استفاده از فضای مجازی به فرهنگ عمومی خانواده تاکید  کرده و گفت:  این به فرهنگ خانواده برمی‌گردد که بچه را برای استفاده از فضای مجازی در چه مسیری هدایت کند. اما دلیل اصلی رشد عمومی که در نوازندگی اتفاق افتاده دسترسی به فضای مجازی است، چرا که به‌راحتی می‌توانند مقایسه کنند و اجرا‌های روز دنیا را ببینند. هزاران ویدئوی آموزشی وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند؛ اما اگر قرار باشد از مسیر اصلی خارج شوند و دوپامین منفی دریافت کنند قطعاً مفید نیست و می‌تواند آسیب بزند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *