فرزین: سیاست ارزی بانک مرکزی موجب کنترل و کاهش تورم تولیدکننده شد

9:13 - 10 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۰۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
فرزین: سیاست ارزی بانک مرکزی موجب کنترل و کاهش تورم تولیدکننده شد
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: تامین ارز وزارتخانه‌های صمت، جهادکشاورزی و بهداشت به بیش از ۳۲ میلیارد دلار رسید که بیش از سهمیه تخصیص یافته ۶ ماهه آنان است.

خبرگزاری میزان - به گزارش بانک مرکزی، فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه سیاست ارزی باید در خدمت شاخص‌های و متغیر‌های کلان اقتصادی کشور باشد گفت: سیاست‌ها و مقررات اتخاذ شده، نحوه قیمت گذاری و حجم ارز‌های تخصیصی توسط بانک مرکزی در راستای کنترل قیمت‌ها و تورم کالا و خدمات است و از سویی عاملی مهم در حفظ ارزش پول ملی است. 

فرزین تصریح کرد: آنچه که در سیاست گذاری ارزی بانک مرکزی مدنظر ماست در راستای بهینه شدن مجموعه متغیر‌های کلان اقتصادی مانند کنترل تورم، رشد اقتصادی و ... است. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته تامین و تخصیص ارز از سال گذشته در بانک مرکزی گفت: سه وزارتخانه صمت (تخصیص ارز کالا‌های صنعتی و خدمات)، جهاد کشاورزی (تخصیص ارز کالا‌های اساسی و خوراکی) و بهداشت (تخصیص ارز دارو و تجهیزات پزشکی) که به عنوان دستگاه متولی نقش اساسی در تخصیص ارز دارند و بانک مرکزی به عنوان دستگاه سیاستگذار ارزی نقش تامین ارز را بر عهده دارد. در قانون جدید بانک مرکزی و در ماده ۴ قانون بودجه نیز بر تاکید شده است که با تشکیل این کمیته بر فرایند تخصیص و تامین ارز نظارت شود و کنترل لازم را به خصوص در مورد ارز ترجیحی (ارز ۲۸۵۰۰ تومانی) داشته باشد. 

فرزین افزود: فرآیندی که از سال گذشته در بانک مرکزی آغاز کردیم و با هماهنگی سه وزارتخانه نسبت به تخصیص و تامین ارز بر اساس میزان نیاز ارزی و میزان برآورد ارز موجود به هر دستگاه سهمیه اختصاص می‌دهیم. این برنامه با هدف ایجاد برنامه منظم برای فرآیند تخصیص و تامین ارز تدوین شده است. 

وی در خصوص سهمیه ارزی دستگاه‌ها گفت: امسال ۳۶ میلیارد دلار ارز به وزارت صمت سهمیه ارزی اختصاص داده شد. ۱۵ میلیارد دلار به وزارت جهاد بر اساس مصوبه مجلس و ۴ میلیارد دلار به وزارت بهداشت تخصیص داده شد؛ بنابراین مجموعا در سال جاری ۵۵ میلیارد دلار سهمیه در کمیته تعیین شده است و بر این اساس ماهانه ثبت سفارش، تخصیص و تامین انجام می‌شود و با کنترل و نظارت در این فرآیند به دنبال تحقق برنامه بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی هستیم. 

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آخرین آمار تامین ارز گفت: تا ۸ مهرماه سال جاری ۲۲.۲ میلیارد دلار از سهمیه ۳۶ میلیارد دلاری وزارت صمت معادل ۶۱.۶ درصد تامین شده است. تامین ارزی وزارت جهاد نیز از ۱۵ میلیارد دلار تعیین شده، ۸ میلیارد دلار معادل ۵۳.۳ درصد تامین شده است. همچنین وزارت بهداشت از ۴ میلیارد دلار سهمیه ارزی تعیین شده در ابتدای سال ۲.۲ میلیارد دلار معادل ۵۵ درصد تامین شده است؛ بنابراین فقط در ۶ ماه اول امسال بیش از ۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سهمیه سالانه آنان تامین و پرداخت شده است.

فرزین تصریح کرد: تاکنون نسبت تامین ارز به تخصیص حدود ۸۰ درصد بوده است. این عدد در سال قبل ۸۵ درصد بوده است، اما ما پیش بینی می‌کنیم که هر چه به پایان سال نزدیک شویم وضعیت بهتر شود و میزان تامین ارز نسبت به تخصیص به بالای ۸۰ درصد خواهد رسید. 

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص نظام ارزی کشور گفت: ما برای مدیریت ارز چند قانون داریم. یکی از آن‌ها قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. طبق این قانون صد درصد ارز ناشی از صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی باید توسط صادرکنندگان به داخل کشور برگردد و انتخاب روش به عهده خود صادرکنندگان است. بعد آیین­نامه­ای در دولت مصوب شد که تصریح کرد صد درصد این ارز بجز نیاز‌های خود صادرکنندگان باید از طریق نیما عرضه شود.

 فرزین افزود: بر این اساس ما دقیقاً نظامی طراحی کردیم که بر اساس همین چارچوب است و به صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و مواد معدنی اعلام کرده­ایم که ارز خودتان را در نیما عرضه کنید. 

وی با اشاره به اینکه عرضه ارز نیما بیشتر توسط بانک مرکزی تامین می‌شود، اذعان داشت: بنابراین در سامانه نیما بزرگترین عرضه کننده بانک مرکزی است و متقاضیان زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها در حال تامین ارز برای تولید و تامین مواد اولیه شان هستند. 

رئیس کل بانک مرکزی با شاره به اهمیت سامانه نیما در سیاست‌های ارزی و پولی کشور و اثر آن بر متغیر‌های کلان اقتصاد گفت: بر اساس آخرین عدد نرخ تورم تولید کننده که شهریور ماه توسط بانک مرکزی منتشر شده است، تورم نقطه به نقطه تولید کننده ۲۵ درصد و تورم سالانه این شاخص ۲۷.۴ درصد بوده است یعنی عملاً نرخ تورم تولید کننده که تا دو سال قبل حدوداً بالای صد درصد صد هم رسیده بود به کانال ۲۰ درصد رسیده ست که عدد بسیار خوبی است و در چند سال اخیر جزو اعداد بسیار پایین ثبت شده در زمینه این شاخص است.

وی با شاره به اینکه تورم نقطه به نقطه تولید کننده بسیار متاثر از نرخ ارز است، گفت: کاهش تورم تولیدکننده نشان می­دهد که سیاست‌های ارزی توانسته است اثرگذاری خود بر شاخص‌های کلان اقتصاد را انجام داده است. همچنین عموم ارز‌ها هم به واردات کالای سرمایه‌ای و مواد اولیه با هدف حمایت از تولید اختصاص داده شده است. 

فرزین با اشاره به دیدگاهی که اگر قیمت ارز شدید افزایش پیدا کند صادرات افزایش پیدا می­کند، تصریح کرد: این تصور تصور درستی نیست و یکی از سیاست‌های اصلی ما باید کنترل نرخ ارز باشد. اگرچه در مورد نیما هم از ابتدای سال تاکنون نرخ ارز نیمایی از حدود ۴۱ هزارتومان به ۴۶ تومان رساندیم و تحت تاثیر متغیر‌های بنیادی تغییرات و اصلاحاتی در آن انجام دادیم.

وی گفت: به جز سامانه نیما سایر موارد را در سامانه ارز توافقی عرضه می‌شود تا نرخ‌ها بر اساس توافق افراد نرخ شکل بگیرد و این موضوع باید به کنترل نرخ غیر رسمی که در بازار آزاد شکل می‌گیرد، کمک زیادی بکند. 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: خوشبختانه در طول یک سال و نیم دوسال گذشته بر خلاف بسیاری از شوک‌هایی که از عرصه سیاست و مسایل امنتی به بازار ارز وارد شد توانستیم نرخ ارز را هم به ثباتی برسانیم به این دلیل که توانست ارز تجاری را به یک ثباتی برسانیم. هم تامین و هم تخصیص آن را به ثبات برسانیم.

فرزین با شاره به مشکلات صادرکنندگان در سال جاری گفت: یک اتفاقی که امسال اتفاق افتاد و خیلی گلایه از آن وجود داشت موضوع کارت‌های یکبارمصرف بازگانی بود که صادرکنندگان مشکلات بسیاری داشتند و خوشبختانه ابلاغ مشترکی بین صمت و گمرک و بانک مرکزی برای جمع‌آوری آن‌ها انجام شد و ما سامانه اعتبارسنجی پیش اظهار صادرات راه انداختیم که الان کار می‌کند و از این موضوع تا حد زیادی جلوگیری شد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تراز تجاری کشور گفت: در سال جاری صادرات غیر نفتی ما در حدود ۶.۷ درصد رشد داشته است و واردات هم ۷ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: بانک مرکزی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *