کودکان گمشده؛ چالشی برای بومیان کانادا

10:00 - 09 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۸۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کودکان گمشده؛ چالشی برای بومیان کانادا
آمارها نشان می‌دهد که کودکان بومی در کانادا به‌طور نامتناسبی با خطر ناپدید شدن مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - مجمع بومیان در کانادا درپی ۲ مورد مفقود شدن کودکان بومی، خواستار ایجاد یک سیستم هشدار کودکان گمشده شد. 

مجمع بومیان استان بریتیش‌کلمبیا خواستار ایجاد سازوکار جدیدی برای رسیدگی به نابرابری‌ها درمورد حمایت از کودکان بومی شده است. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در هر ۲ مورد، هشدار اَمبِر Amber صادر نشده بود. 

هشدار اَمبِر زمانی صادر می‌شود که وضعیت کودک‌ربایی با معیار‌های تعیین‌شده برای کمک گرفتن از مردم برای یافتن کودک مطابقت داشته باشد. در زمان صادر شدن هشدار امبر از تابلو‌های بزرگراه، اطلاعیه‌های رادیویی و تلویزیونی و پیام‌های متنی برای پخش فوری توضیحات قربانیان ربوده‌شده، ربایندگان آن‌ها و خودرو‌های مظنون استفاده می‌شود.

تری تیگی، یکی از مقام‌های بومی بریتیش‌کلمبیا گفت که جوامع بومی به سیستم مشابهی (مانند امبر) نیاز دارند تا به‌طور موثر نیاز‌های خود را برآورده کنند.

تیگی اظهار کرد: شرایط ناپدید شدن کودکان بومی معمولا با شرایط مربوط به محیط‌های شهری متفاوت است و به چارچوبی پاسخگو نیاز دارد که بتواند این تفاوت‌ها را برطرف کند؛ یک سازوکار هشدار اختصاصی به معیار‌های انعطاف‌پذیرتری منجر می‌شود تا موقعیت‌های مختلفی را که در آن کودکان بومی ممکن است ناپدید شوند را در خود جای دهد.

بومیان همواره معترض بوده‌اند که دولت کانادا به مشکل‌های آن‌ها بی‌توجه بوده و اقدامی موثر برای کاهش این رنج‌ها انجام نمی‌دهد. 

مرگ کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی در کانادا

البته موضوع کودکان بومی تنها به ناپدید شدن در سال‌های اخیر محدود نمی‌شود؛ مرگ کودکان در مدارس شبانه‌روزی طی دهه‌های گذشته نیز یکی دیگر از مشکل‌های دیرینه این جوامع بوده است.

گورهای بی‌نشان کودکان بومی در کانادا حقایق مهم و البته آشکاری را در خود جای داده‌اند؛ هرچند مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها در مسیر کشف این گور‌های عمدتا دسته‌جمعی به‌حدی زیاده بوده‌اند که تاخیری چند دهه‌ای را در دستیابی به عدالت ایجاد کرده‌اند.

موضوع گور‌های بی‌نشان واقع در مدرسه‌های شبانه‌روزی کودکان بومی در کانادا از سال ۲۰۲۱ درپی کشف یک گور بی‌نشان دسته‌جمعی در محوطه یک مدرسه سابق در بریتیش کلمبیا چالشی جدی را برای دولت و کلیسای کاتولیک این کشور ایجاد کرده است.

مرگ کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی آمریکا

این موضوع در آمریکا نیز وجود داشته است؛ یک گزارش فدرال نشان می‌دهد که دست‌کم ۹۷۳ کودک بومی هنگام تحصیل در مدارس شبانه‌روزی که از سوی دولت آمریکا اداره می‌شود یا تحت حمایت دولت آمریکا هستند، جان خود را از دست داده‌اند. 

این گزارش که به‌تازگی منتشر شد و به سفارش دب هالند، وزیر کشور آمریکا انجام شد، ده‌ها گور علامت‌گذاری شده و بدون علامت را در ۶۵ مدرسه از بیش از ۴۰۰ مدرسه شبانه‌روزی آمریکا که در سراسر این کشور تاسیس شده بودند، پیدا کرد.

به‌گفته مقام‌ها، یافته‌ها نحوه مرگ هر کودک را مشخص نمی‌کند، اما علل مرگ شامل بیماری، تصادف‌ها و سوءاستفاده در یک دوره ۱۵۰ ساله است که در سال ۱۹۶۹ به پایان رسید.
این مدارس برای جذب اجباری کودکان بومی در جامعه سفیدپوست ایجاد شده‌اند و بازماندگان آسیب‌های بین نسلی را توصیف کرده‌اند که خانواده‌ها و جوامعشان همچنان در نتیجه این نهاد‌ها تجربه می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *