گفت‌وگو|

جلال ملکی: سازمان آتش‌نشانی ضابط قضایی شود/ گزارش روزانه ۴۰۰ حادثه در شهر تهران

8:14 - 09 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۶۹۷
جلال ملکی: سازمان آتش‌نشانی ضابط قضایی شود/ گزارش روزانه ۴۰۰ حادثه در شهر تهران
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به بیان توضیحاتی درباره مهم‌ترین دغدغه‌های آتش‌نشانان پرداخت و گفت: کاش می‌شد سازمان آتش نشانی نیز مانند پلیس راهور به ضابط قضایی تبدیل شود و نماینده‌ای برای دستگاه قضا باشد.

جلال ملکی در گفت‌وگو با میزان به مناسبت روز آتش‌نشان درباره مهم‌ترین دغدغه‌های آتش‌نشانان گفت: سازمان آتش‌نشانی به تنهایی بار ایمنی شهر را به دوش می‌کشد و این در حالیست که همه باید به این امر کمک کنند البته در حال حاضر وضعیت به نسبت گذشته بهتر شده و مدیریت شهری تا حد بضاعت به این مسئله کمک می‌کند.

درخواست برای تبدیل شدن سازمان آتش‌نشانی به ضابط قضایی 

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از اتفاق‌های خوبی که طی سال اخیر افتاده ورود دستگاه قضا به مسئله ایمنی است، ادامه داد: قوه قضاییه قدرت اجرای قانون را دارد، اما آتش‌نشانی چنین اختیاری را ندارد و اگر موردی از ناایمنی ببیند تنها می‌تواند اخطار دهد و امکان انجام کار دیگری را ندارد و دستگاه قضا باید ورود پیدا کند. کاش می‌شد این سازمان نیز مانند پلیس راهور به ضابط قضایی تبدیل شود و نماینده‌ای برای دستگاه قضا باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه اگر آتش‌نشانی ضابط قضایی باشد می‌توانیم تا حد زیادی و در لحظه یک‌سری از مشکلات را حل کنیم و برخورد لازم را داشته باشیم، افزود: در این صورت کار دستگاه قضایی نیز کاهش پیدا می‌کند و دیگر لازم نیست برای پرونده‌های کوچک زمان بسیاری صرف کند.

ملکی با اشاره به اینکه از نظر تجهیزات آتش‌نشانی، تامین نیروی کار، حقوق و مزایای و همچنین مسکن آتش‌نشانان در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم، افزود: نوع آموزش آتش‌نشانان در بسیاری از شهر‌ها با هم متفاوت است چرا که آتش‌نشانان با هم یکپارچه نیستند.

 اقدام خاصی در جهت فرهنگسازی در حوزه ایمنی صورت نگرفته است

وی ضمن بیان اینکه اقدام خاصی در جهت فرهنگسازی در حوزه ایمنی صورت نگرفته است، توضیح داد: از آنجایی که آموزش‌های مناسبی در این مورد به مردم داده نمی‌شود بیشتر افراد بلد نیستند در مواجهه با حوادث مختلف چه اقدام‌هایی را انجام دهند. در مواردی شاهد این مسئله هستیم که افراد خودرویی به قیمت ۲ میلیارد تومان می‌خرند اما در آن یک خاموش کننده ۲۰۰ هزار تومانی نمی‌گذارند، شرکت‌های خودروسازی نیز داخل محصولشان خاموش کننده قرار نمی‌دهند و این در حالیست که معتبرترین شرکت‌های خودروسازی دنیا داخل اتومبیلشان خاموش کننده می‌گذارند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه وجود جعبه ابزار داخل خودرو دلیل بر خراب شدن ماشین نیست و به همان اندازه نیز وجود خاموش کننده دلیل بر آتش گرفتن خودرو نیست، بیان کرد: خاموش کننده را داخل خودرو قرار می‎‌دهیم تا در صورتی که فردی نیاز به کمک داشت از آن استفاده شود.  

ملکی با بیان اینکه از آنجایی که در مورد مسائل ایمنی به مردم آموزش داده نشده فرهنگ سازی نیز در این مورد صورت نگرفته است، گفت: رسانه‌ها تنها در زمان روز آتش‌نشان و چهارشنبه آخر سال سراغ آتش‌نشانی را می‌گیرند. بعد از حادثه پلاسکو چند ماه تمام رسانه‌ها به مسائل آتش‌نشانی پرداختند، اما پس از آنکه آن موج فروکش کرد مجدد شرایط به حالت عادی برگشت. همچنین در دوران تحصیل حتی یک صفحه نیز در مورد آتش‌نشانی مطلبی نداشتیم و در نتیجه افرادی با تحصیلات بالا نمی‌توانند با خاموش کننده‌ها کار کنند البته با تلاش‌های صورت گرفته مطالب اندکی در این مورد در کتاب‌های درسی آمده است.

در شهر تهران روزانه با ۴۰۰ حادثه مواجه هستیم

وی ادامه داد: اگر تعدادی از کشور‌های دنیا در حال حرکت به سمت کاهش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانیشان هستند دلیلش این است که در مورد مسائل ایمنی فرهنگ‌سازی بسیار خوبی صورت گرفته و آمار حوادث کاهش پیدا کرده و این در حالیست که ما در شهر تهران روزانه با ۴۰۰ حادثه مواجه هستیم که در مقایسه با بسیاری از کلانشهر‌های دنیا آمار بالایی است. هنگامی که فرهنگ سازی درستی در مورد مسائل ایمنی صورت نگیرد حوادث هزینه‌های بسیاری را به افراد و جامعه تحمیل می‌کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در مورد وضعیت شهدای آتش‌نشان توضیح داد: بنیاد شهید موافقت کرده است که شهدای پلاسکو زیر مجموعه‌شان قرار گیرد، اما در مورد سایر شهدا چه در تهران و چه در سایر شهر‌ها با وجود همه پیگیری‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

ملکی در پاسخ به این مورد که آیا آتش‌نشانان تهرانی از مزایای مشاغل سخت بهره‌مند هستند؟ بیان کرد: آتش نشانی جزء مشاغل سخت است، اما در روند اجرایش در شهر تهران با مشکلاتی مواجه هستیم. در غالب شهر‌های کشور آتش‌نشانان بیمه تامین اجتماعی دارند و در نتیجه از مزایای مربوط به مشاغل سخت بهره‌مند می‌شوند ولی از آنجایی که آتش‌نشانان در شهر تهران از بیمه شهرداری استفاده می‌کنند بر اساس قانونی که سال‌ها قبل مصوب شده برایشان سختی کار در نظر گرفته نمی‌شود.

وی با مطرح کردن این سوال که مگر بیمه‌ها تعیین کننده سختی کار هستند؟ افزد: قانونی که در این مورد نوشته شده ناقص است و ما در حالی مانند کارمندانی که روز‌های تعطیل در خانه بودند و در دوران کرونا امکان دورکاری داشتند پس از ۳۰ سال خدمت باز نشسته می‌شویم که روزانه با ۴۰۰ حادثه مواجه هستیم و در دوران کرونا به دلیل عدم امکان دورکاری تقریبا تمام نیروهایمان دچار بیماری کرونا شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *