سیدحسن نصرالله که بود؟

15:26 - 07 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۴۲۲
سیدحسن نصرالله که بود؟
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در ۳۱ آگوست ۱۹۶۰ (۹ شهریور ۱۳۳۹) در شهر البازوریه در جنوب لبنان به‌دنیا آمد و در حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت به شهادت رسید.

خبرگزاری میزان - سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در ۳۱ آگوست ۱۹۶۰ (۹ شهریور ۱۳۳۹) در شهر البازوریه در جنوب لبنان به‌دنیا آمد.

سیدحسن نصرالله تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه الکفاح در محله الکرنتینا در حومه شرقی بیروت گذراند؛ وی دوره متوسطه خود را در یک مدرسه در منطقه سن‌‎الفیل ادامه داد. 

 

سیدحسن نصرالله که بود؟ از کودکی تا مبارزه با رژیم صهیونیستی

 

سیدحسن نصرالله در سال ۱۳۵۵ (در ۱۶ سالگی) وارد حوزه علمیه شهر نجف عراق شد.

سید حسن نصرالله همچنین به مدرسه علمیه امام منتظر در بعلبک پیوست، مدرسه‌ای که از سوی عباس الموسوی تاسیس شد و همان برنامه‌های درسی مدرسه نجف را در پیش گرفت و یک سال بعد به لبنان بازگشت.

تجربه سیاسی و سازمانی

وی در دوران دبیرستان به جنبش امل پیوست و پس از بازگشت از تحصیل در عراق، به‌عنوان مسئول تشکیلاتی جنبش در شهرک البازوریه منصوب شد و در سال ۱۳۵۸ فعالیت سیاسی و تشکیلاتی خود را در این جنبش آغاز کرد. وی به‌عنوان یک مقام سیاسی برای منطقه بقاع و یکی از اعضای دفتر سیاسی امل منصوب شد.

سیدحسن نصرالله که بود؟

سید حسن نصرالله در سال ۱۹۸۲ از این جنبش خارج شد.

سیدحسن و تاسیس حزب‌الله

سید حسن نصرالله در سال ۱۹۸۲، زمانی که ۲۲ سال داشت، در تاسیس حزب‌الله شرکت کرده و پس از مدتی به‌سمت معاونت مدیریت منطقه بیروت برگزیده شد.

منصب مدیر اجرایی کل ایجاد شد و نصرالله نیز آن را حفظ کرد و به این ترتیب به عضویت شورا، بالاترین نهاد رهبری در حزب‌الله درآمد.

 

سیدحسن نصرالله که بود؟ از کودکی تا مبارزه با رژیم صهیونیستی

 

وی در سال ۱۹۸۵ به بیروت نقل مکان کرد و سمت معاونت منطقه را برعهده گرفت تا اینکه به مقام رسمی شهر و سپس مقام اجرایی عمومی مسئول اجرای تصمیمات مجلس شورا رسید.

سیدحسن نصرالله در سال ۱۹۹۲ به‌عنوان دبیرکل حزب‌الله انتخاب شد.

رهبری حزب‌الله

سیدحسن در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ (۲۷ بهمن ۱۳۷۰) به‌عنوان دبیرکل حزب انتخاب و جانشین عباس الموسوی شد که از سوی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. 

ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۷ هادی، پسر ارشد او را طی درگیری‌ها در منطقه جبل الرفیع در جنوب لبنان به شهادت رساند. 

حزب‌الله با فرماندهی سید حسن نصرالله عملیات نظامی را علیه رژیم صهیونیستی انجام داد که با عقب‌نشینی اشغالگران از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ پس از یک اشغال ۲۲ ساله به پایان رسید. 

 

سیدحسن نصرالله که بود؟ از کودکی تا مبارزه با رژیم صهیونیستی

 

سید حسن نصرالله در سال ۲۰۰۴ نقش کلیدی در روند تبادل زندانیان بین حزب و رژیم صهیونیستی ایفا کرد. 

محبوبیت سید حسن نصرالله در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶ (تیر/مرداد ۱۳۸۵) بیش از پیش افزایش یافت؛ رژیم صهیونیستی طی این جنگ که ۳۳ روز به طول انجامید متحمل خسارت‌های سنگینی شد و بدون دستیابی به اهداف خود مجبور به عقب‌نشینی از جنوب لبنان شد.

 

سیدحسن نصرالله که بود؟ از کودکی تا مبارزه با رژیم صهیونیستی

 

سید حسن نصرالله در جریان جنگ‌ها و رویارویی‌های نظامی با رژیم صهیونیستی، شهرت فراوان و محبوبیت گسترده‌ای در جهان عرب و اسلام به‌دست آورد و نام او با مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و مخالفت با نفوذ غرب در غرب آسیا گره خورد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *