افزایش صادرات غیر نفتی ایران؛ صادرات نفت به ۲۳.۲ میلیارد دلار رسید

19:18 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۲۳۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
افزایش صادرات غیر نفتی ایران؛ صادرات نفت به ۲۳.۲ میلیارد دلار رسید
مجموع صادرات غیر نفتی ایران در ۶ ماهه سال جاری با ۶.۵ درصد افزایش به ۲۵.۸ میلیارد دلار رسید.

خبرگزاری میزان - محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، گفت: میزان وزنی صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه سال جاری ۷۰ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد افزایش یافت.

رضوانی‌فر با اشاره به اینکه در این مدت ۲۳.۲ میلیارد دلار نفت و ۶۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی صادر شده است، افزود: مجموع صادرات کشور در ۶ ماهه امسال به ۴۹.۶ میلیارد دلار رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران درباره میزان واردات کالا به کشور در ۶ ماهه سال جاری، افزود: در این مدت میزان واردات کالا با احتساب ۲.۵ میلیارد دلار شمش طلا به رقم ۳۲.۶ میلیارد دلار رسید. 

وی با بیان اینکه مجموع مبادلات تجاری کشور در این مدت ۸۲.۲ میلیارد دلار بوده است، درباره تراز تجاری کشور در نیمه نخست امسال گفت: در این مدت تراز تجاری کشور بدون نفت و خدمات فنی  مهندسی ۶.۸ میلیارد دلار منفی و با در نظر گرفتن نفت و خدمات فنی و مهندسی ۱۷ میلیارد دلار مثبت بوده است.

رضوانی‌فر، گفت: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی کشورمان در شش ماهه امسال با ۳ درصد افزایش به رقم ۳۶۶ دلار رسیده است.

به گفته وی، در این مدت ۲۸.۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار صادر شده است که به لحاظ وزن ۵ درصد و از حیث ارزش ۷ درصد افزایش داشته است.

رضوانی‌فر درباره بزرگترین مقاصد صادراتی کشورمان در ۶ ماهه اول سال جاری، گفت: چین با ۷.۲ میلیارد دلار، عراق با ۵.۲ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۳.۴ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۴ میلیارد دلار، افغانستان با ۱.۱ میلیارد دلار، پاکستان با یک میلیارد دلار و هند با ۹۰۰ میلیون دلار از عمده‌ترین مقاصد صادراتی کشورمان در این مدت بودند.

این ۷ کشور در مجموع ۸۱ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

وی درباره عمده‌ترین کشور‌های مبدا کالا‌های وارداتی کشورمان، گفت: بیشترین میزان کالا‌های وارداتی به کشورمان در شش ماهه امسال از مبداء کشور‌های امارات متحده عربی با ۱۰ میلیارد دلار، چین ۸.۵ میلیارد دلار، ترکیه ۵.۱ میلیارد دلار، آلمان ۱.۲ میلیارد دلار، فدراسیون روسیه و هند هر کدام  با ۸۰۰ میلیون دلار و هنگ‌کنگ با ۶۰۰ میلیون دلار، بوده است. 

۷۷ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل واردات کشور در این مدت از ۷ کشور مذکور بوده است.

رضوانی‌فر درباره بزرگترین شرکای تجاری ایران در نیمه اول امسال، اظهار کرد: چین با ۱۵.۷ میلیارد دلار، امارات با ۱۳.۴ میلیارد دلار و ترکیه با ۷.۵ میلیارد دلار ۳ شریک عمده تجاری کشور هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *