حضور مردم در عرصه کنترل کرونا تداعی‌کننده پشتیبانی ملت از جبهه‌ها بود

13:19 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۱۶۹
حضور مردم در عرصه کنترل کرونا تداعی‌کننده پشتیبانی ملت از جبهه‌ها بود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت: همه برای کنترل بیماری کرونا پای کار آمدند؛ به نحوی که حضور مردم در این عرصه تداعی‌کننده حضور آن‌ها در دفاع مقدس بود.

خبرگزاری میزان - به گزارش دفاع‌پرس، حسن ابوالقاسمی در مراسم افتتاحیه همایش درس‌آموخته‌های کرونا که صبح امروز (پنجشنبه 5 مهر ماه 1403 در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینکه اواخر آذر ۱۳۹۸ بیماری ویروسی کرونا شایع شد و به سرعت در سطح جهان پیشرفت کرد، اظهار داشت: ما جزو اولین کشور‌هایی بودیم که به این بیماری مبتلا شدیم؛ بیماری‌ای که به سرعت در سراسر کشور فراگیر شد.

ابوالقاسمی ادامه داد: اینکه منبع ویروس از کجا بوده هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است؛ بیماری مرس و سارس از جمله بیماری‌های آزمایشگاهی بودند که شیوع یافتند، ولی به سرعت تحت کنترل قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با بیان اینکه اسفند ۱۳۹۸ زمان آغاز فراگیری کرونا در کشور بود، گفت: همه برای کنترل این بیماری پای کار آمدند؛ به نحوی که حضور مردم در کمک به کنترل بیماری کرونا تداعی‌کننده حضور مردم در پشتیبانی از جبهه‌ها بود.

وی بیان کرد: ۷۸۶ میلیون نفر در دنیا و هفت میلیون نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شدند که از کل مبتلایان در جهان هفت میلیون نفر و در ایران نیز ۱۴۶ هزار نفر جان خود را بابت ابتلا به این بیماری از دست دادند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه در تابستان ۱۴۰۰ تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورمان به ۷۰۰ نفر در روز رسید، افزود: ایران از نظر ابتلا و مرگ و میر در آن زمان جزو ۱۰ کشور اول جهان بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت: در مرحله اول تزریق واکسن کرونا در ایران حدود ۸۰ درصد مردم واکسن را تزریق کردند؛ اما وقتی به مرحله بعد می‌رسد، این آمار به‌شدت در ایران و سایر کشور‌ها کاهش می‌یابد؛ زیرا گروه‌های ضد واکسن به‌شدت فعال بودند.

وی ادامه داد: ساخت واکسن آن هم طی مدت یک‌سال و نیم نشان داد که بشر می‌تواند در شرایط بحرانی، بروکراسی‌های اداری را کنار بگذارد؛ در همین رابطه وقتی کمبود ونتیلاتور داشتیم و کیت‌های تشخیصی وارد کشور می‌شد، به‌سرعت این کمبود‌ها در داخل با کاری جهادی و به واسطه ساخت این ملزومات پزشکی رفع شد و حتی توانستیم دارو‌های لازم را هم بسازیم.

ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه رفتار‌های غلط یکی از آزار‌هایی بود که وجود داشت، گفت: وجود شش پلتفرم واکسن در کشور کار با ارزش و ماندگاری بود که صورت گرفت؛ البته برخی عنوان می‌کردند که باید این‌ها با یکدیگر ادغام شوند که به لحاظ تحقیقات آزمایشگاهی و ساختار واکسن‌ها این کار میسر نیست.

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) با بیان اینکه هنوز آزمایشگاه‌های کشور به سطح عالی نرسیده‌اند و باید تقویت شوند، عنوان کرد: برای این همایش ۹۰۰ مقاله دریافت شده است که از این تعداد۷۵۰ مقاله به صورت پوستر و ۱۰۰ مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد و علاوه بر این، ۱۴ پنل و نمایشگاه فرهنگی نیز به همراه تجلیل از خانواده شهدا پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *