استقبال ایران از سرمایه گذاری کشور‌های بریکس در صنعت برق ایران

12:06 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۱۴۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
استقبال ایران از سرمایه گذاری کشور‌های بریکس در صنعت برق ایران
وزیر نیرو در نشست وزرای انرژی گروه بریکس با بیان اینکه وزیران انرژی کشور‌های گروه بریکس در صدد هستند تا از دیپلماسی انرژی به عنوان ابزاری کارآمد برای افزایش منافع ملی استفاده کنند، گفت: پیشنهاد می‌شود شبکه برق روسیه از طریق ایران به کشور‌های امارات متحده عربی و عربستان سعودی متصل شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علی آبادی صبح امروز در نشست وزیران انرژی گروه بریکس که در شهر مسکو روسیه در جریان است، گفت: پیوستن پنج کشور ایران، عربستان، امارات متحده عربی، مصر و‌اتیوپی به گروه بریکس دارای اهمیت راهبردی است و با توجه به منابع عظیم انرژی موجود و همچنین نقش ترانزیتی قابل توجه این کشور‌ها در جغرافیای سیاسی جهان، این اتحاد می‌تواند بریکس را به یک قدرت اقتصادی و سیاسی کم نظیر تبدیل کند.

بریکس حدود ۳۲ درصد از اقتصاد کل دنیا را به خود اختصاص داده است

علی آبادی بیان کرد: گروه بریکس در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۲ درصد از اقتصاد کل دنیا را به خود اختصاص داده و این میزان در قیاس با سهم ۳۰ درصدی مجموع هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (G ۷)، بسیار قابل توجه است؛ در این میان، اما اهمیت ژئواکونومیکی ایران نسبت به سایر کشور‌ها بیشتر است، زیرا ایران دومین ذخایر گاز جهان و منابع بالای نفت را در اختیار داشته و با ۱۵ کشور مرز آبی و خاکی مشترک دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران بخش مهمی از کریدور‌های ترانزیتی بین‌المللی منتهی به دریای کاسپین، خلیج فارس و مناطق آسیای مرکزی و قفقاز را با امنیت بالا و هزینه اقتصادی کم به یکدیگر متصل می‌کند، اضافه کرد: ایران در حوزه برق با اتصال شبکه برق خود به کلیه کشور‌های دارای مرز زمینی مشترک در صدد است با استفاده از اختلاف دما و افق، به تجارت و ترانزیت برق مبادرت ورزد.

وی در همین رابطه بیان کرد: پیشنهاد می‌شود شبکه برق روسیه از طریق ایران به کشور‌های امارات متحده عربی و عربستان سعودی متصل شود تا از این طریق با کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید، کمک شایانی به محیط زیست و گسترش امنیت در سطح منطقه صورت بگیرد.

علی آبادی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: پرسش این است که آیا این مجموعه اقتصادی بزرگ، می‌تواند مبادلات تجاری درون بلوکی خود را با پول واحدی سامان دهد و از این طریق به یکی از اهداف خود که ایجاد نظم نوین جهانی مبتنی بر برابری و حفظ امنیت فراگیر که برآیند آن در حوزه توزیع انرژی است، موجودیت بخشد؟ آیا بریکس می‌تواند به استقلال اقتصادی در عرصه جهانی دست یابد که به عنوان یک وزنه در معادلات جهانی نقش ایفا کند؟ و پرسش تخصصی‌تر این است که نقش انرژی در این میان چیست و به چه میزان می‌تواند در تحقق این هدف والای این گروه مؤثر باشد؟

وی در همین رابطه اضافه کرد: توجه به تکنولوژی‌های متحول‌کننده، تولید مشترک تجهیزات صنایع انرژی توسط اعضای بریکس و ایجاد زنجیره ارزش، گذار از صنایع انرژی بر به صنایع مبتنی بر دانش، کاهش شدت انرژی، برقی‌سازی خودرو‌ها با تأمین برق از محل انرژی‌های تجدید‌پذیر و مشارکت در ایجاد زیرساخت‌های خودرو‌های برقی (به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) از جمله مواردی است که می‌تواند در دستور کار اجلاس انرژی قرار گیرد.

استقبال ایران از سرمایه گذاری کشور‌های بریکس در صنعت برق ایران

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تجربه ایران در پرداخت یارانه زیاد برای انرژی که منجر به مصرف بیش از حد و افزایش شدت انرژی و ناترازی در تأمین انرژی شده است می‌تواند در این اجلاس و یا نشست‌های آتی بررسی شود، یادآور شد: ایران در زمینه تولید تجهیزات برقی در بخش‌های توزیع، انتقال و تولید از جمله نیروگاه‌های حرارتی با راندمان بالا و مزارع تجدید‌پذیر و نیروگاه‌های برقابی و پالایشگاه و پتروشیمی توانمندی‌های قابل توجهی دارد و می‌تواند در این بخش‌ها با کشور‌های بریکس فعالیت و همکاری مشترک داشته باشد و همچنین در زمینه جذب سرمایه با فرمول‌های جذاب از منابع مالی موجود در کشور‌های بریکس استفاده کند.

علی آبادی با تأکید بر لزوم تضمین دسترسی همگانی به انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای توسعه پایدار به عنوان یک اولویت، گفت: گروه بریکس باید کارآمدترین راه‌ها را برای ریشه‌کن کردن فقر انرژی و تضمین دسترسی همگانی به انرژی، از طریق مدرن‌سازی سیستم‌های انرژی ملی، تنوع بخشیدن به منابع انرژی و استفاده کارآمد از همه سوخت‌ها و فناوری‌های پیشرفته، عرضه کند.

وی با بیان اینکه درهمین راستا ایران به سبد تولید انرژی خود تنوع بخشیده و بنا دارد از ظرفیت گروه بریکس در این زمینه بهره‌مند شود، افزود: به رغم تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و سیاسی و نظامی، ایران با قاطعیت بر تولید انرژی از نیروگاه‌های هسته‌ای پافشاری کرده و در حال توسعه آن است.

علی آبادی در پایان از برگزاری شایسته اجلاس بریکس تشکر کرد و گفت برای این اجلاس نتایج پرباری را آرزو دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: بریکس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *