آغاز عملیات احداث ساختمان شبیه‌ساز مقیاس کامل نیروگاه اتمی بوشهر

10:48 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۱۲۸
آغاز عملیات احداث ساختمان شبیه‌ساز مقیاس کامل نیروگاه اتمی بوشهر
رئیس سازمان انرژی اتمی در عملیات احداث ساختمان شبیه‌ساز مقیاس کامل نیروگاه اتمی بوشهر، گفت که در سند جامع راهبردی سازمان در افق ۲۰ ساله، آموزش و توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، پنجشنبه ۵ مهرماه، به‌منظور افتتاح چندین طرح و پروژه فرهنگی و آموزشی مرتبط با صنعت هسته‌ای به اصفهان سفر کرد.

اسلامی صبح امروز به زیارت مزار شهدای گمنام در منطقه هسته‌ای شهید رئیسی اصفهان رفت و به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام کرد.

افتتاح فاز نخست مرکز بین‌المللی آموزش هسته‌ای در اصفهان

فاز نخست مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فناوری هسته‌ای اصفهان با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، معاونان این سازمان، مسئولان استانی و محلی افتتاح شد.

با توجه به زیرساخت‌های منحصربه‌فرد پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در منطقه هسته‌ای اصفهان از جمله وجود سه راکتور تحقیقاتی و نیز استقرار تعدادی از شرکت‌های صنعت هسته‌ای در این منطقه، سایت شهید آیت‌ا... رئیسی اصفهان برای احداث مرکز بین‌المللی آموزش هسته‌ای انتخاب شده است.

مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای با هدف یکپارچه‌سازی آموزش هسته‌ای غیردانشگاهی در کشور و ارائه خدمات آموزشی بین‌المللی از اواسط بهار سال جاری به‌صورت غیررسمی فعالیتش را آغاز کرد و به‌صورت رسمی پنج‌شنبه، پنجم مهر به بهره‌برداری رسید.

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آموزشی مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای توانمندسازی دانشجویان بورسیه جذب شده در صنعت هسته‌ای براساس آخرین استاندارد‌های بین‌المللی پیش از ورود به صنعت هسته‌ای است؛ همچنین ارائه آموزش‌های تخصصی به دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کارشناسان صنعت هسته‌ای کشور و دیگر کشور‌ها با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیگر کارکرد‌های این مرکز خواهد بود.

فاز دوم این مرکز مربوط به تکمیل برخی آزمایشگاه‌ها زمستان امسال و فاز سوم شامل بهره‌برداری از شبیه‌ساز مقیاس‌کامل نیروگاه اتمی بوشهر و خوابگاه مرکز نیز نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اسلامی در آیین افتتاح فاز نخست مرکز بین‌المللی آموزش هسته‌ای در اصفهان اظهار کرد: خداوند متعال را شاکریم که امروز توانستیم یکی از برنامه‌های مهم، راهبردی و محوری سازمان انرژی اتمی را در حوزه توسعه منابع انسانی محقق کنیم.

وی در ادامه گفت: در ایام مصادف با هفته دفاع مقدس و ماه مبارک ربیع‌الاول شاهد افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای اصفهان هستیم؛ این مرکز یکی از مراکز فاخر و کم‌نظیر در دنیا و در حوزه صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود؛ این مرکز دارای راکتور‌های آموزشی و تحقیقاتی است؛ همراه با راکتور‌هایی که در این مرکز وجود دارد و با آغاز عملیات احداث ساختمان سیمیلاتور نیروگاه اتمی بوشهر، موجبات آموزش بهتر دانشجویان فراهم می‌شود.

اسلامی در ادامه گفت: شبیه‌ساز (سیمیلاتور) که کلنگ‌زنی آن امروز انجام شد، در حقیقت شبیه‌ساز اتاق کنترل، مدیریت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های اتمی است؛ همچنین در این مرکز، راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات در دست ساخت است و این موارد سبب شده تا مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای اصفهان به لحاظ قابلیت آموزشی و تحقیقاتی در تراز جهانی قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآوری کرد: در سند جامع راهبردی سازمان در افق ۲۰ ساله، آموزش و توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است، زیرا بخشی از برنامه توسعه صنعت هسته‌ای نیازمند توسعه منابع انسانی است.

اسلامی تاکید کرد: لازمه این مهم آن بود که افرادی که دوره‌های آکادمیک را در دانشگاه‌های کشور طی کرده‌اند، بتوانند دوره‌های تکمیلی و مهارتی را با برخورداری از ابزار‌های آموزشی و پژوهشی که می‌تواند کاربردی شدن آن‌ها را تسریع و تسهیل کند، به‌صورت یک‌جا و با هم در این مرکز داشته باشند؛ به این ترتیب نیروی انسانی با آموزش در این مرکز، آمادگی و قابلیت کار در محیط واقعی و حقیقی صنعت هسته‌ای را به‌دست آورده و می‌تواند با کسب صلاحیت در این صنعت فعالیت خود را آغاز کند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این مسئله برای ما مهم است که تا قبل از ساخت و تکمیل نیروگاه‌ها بتوانیم نیرو‌های متخصص را آموزش دهیم تا این افراد در حین نصب و راه‌اندازی بتوانند در نیروگاه‌ها حضور داشته باشند و در این مسیر به بهترین شکل ممکن، کار در زمان بهره‌برداری دنبال شود، گفت: به همین دلیل لازم بود تا این مرکز زودتر از دیگر بخش‌ها کار خود را با هدف آماده‌سازی نیرو‌های متخصص مورد نیاز آغاز کند؛ بخش مهمی از این فرآیند مربوط به نیروگاه‌هایی است که زمان ساخت آن‌ها جلوتر است؛ به همین دلیل فرآیند جذب نیرو‌ها از طریق آزمون انجام می‌شود تا بعد از سپری کردن دوره‌های ۲ ساله، در این مرکز آموزش‌های مهارتی مورد نیاز را بگذارنند تا به محض نصب تجهیزات در نیروگاه‌ها بتوانند مشارکت نظارتی و همراهی برای فهم کامل‌تر و تسلط بیشتر داشته باشند.
معاون رئیس‌جمهور گفت: افتتاح مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای اصفهان، ما را به این ظرفیت می‌رساند و دست‌کم ۲۰۰ هزار نفر - ساعت در سال ظرفیت آموزش پیش‌بینی شده است؛ افتتاح این مرکز در اصل نقطه آغاز حرکت ما در مسیر توسعه منابع انسانی محسوب می‌شود.

وی درباره روند آموزش در این مرکز، اظهار کرد: دوره‌ها کوتاه‌مدت بوده و به پروژه‌ها بستگی دارد؛ به عبارت بهتر هرجا که فناوری و صنعت هسته‌ای ایجاد کنیم، راکتور یا نیروگاهی در دست ساخت باشد حتم بدانید نیروی انسانی مورد نیاز پیش از بهره‌برداری باید دوره‌های آموزشی – مهارتی را بگذارند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سالانه دست‌کم ۲۰۰ هزار نفر – ساعت از آموزش‌های ارائه‌شده در این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

در ادامه برنامه‌های امروز رئیس سازمان انرژی اتمی، مجموعه ورزشی «آفتاب» واقع در منطقه هسته‌ای شهید رئیسی اصفهان به نام شهید مدافع حرم سازمان شهید صادقی نامگذاری خواهد شد.

از دیگر برنامه‌های معاون رئیس‌جمهور در جریان سفر به اصفهان می‌توان به شرکت در آیین افتتاحیه نخستین المپیاد آتش‌نشانان صنعت هسته‌ای، افتتاح مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای، بازدید از روند برگزاری چندین دوره آموزشی و افتتاح مدرسه چرخه سوخت هسته‌ای اشاره کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *